QLUMMEN
Den vordende far skal traditionen tro på festival med gutterne. Rigelige mængder af øl, sjusser og smøger plejer at være faste ingredienser på festivalmenuen. Men i år venter der ham en ganske anderledes festival. Denne gang vil han holde sig fra røgen og de våde varer. Det har han nemlig lovet sin gravide kæreste derhjemme. Når hun ikke må fulde sig (og i øvrigt ikke har lyst til at tage på festival), er det selvfølgelig helt fair, at han også holder sig ædru. Ja faktisk er det lidt egoistisk af ham, at han overhovedet tager på festival med drengene. "Vi er jo gravide!"
De vordende forældre er langtfra det eneste par, jeg har stødt på, som ynder at bruge vendingen vi er gravide, mens de nænsomt lægger to par hænder på mors mave. Man er to om at have skabt det lille liv, så i grunden er det en chauvinistisk foreteelse fra naturens side, at den har tildelt kvinden retten til at bære og føde barnet. Men heldigvis kan vi med sproget konstruere nye verdener, så det er vel på tide at gøre op med denne uretfærdighed og indføre ligestilling. "I det danske samfund har kvinder og mænd lige rettigheder," sagde statsministeren i sin åbningstale til Folketinget i tirsdags. Hans sigte var godt nok udlændingepolitisk, ikke biologisk. Men vil vi have lige rettigheder, kommer sproget os til undsætning. Lad både mor og far være gravide, og bed naturen om holde kæft.
Graviditet er parrets fælles projekt, som ikke bare ændrer kvindekroppen, men også griber ind den vordende fars fysik. I den gravide fase skal drengerøven nemlig skifte ham og demonstrere, at han kan tage ansvar, at han prioriterer familien højere end byturene, at det fælles barn har hans fulde opmærksomhed. Vi er gravide har altså en symbolsk værdi, som udtrykker, at såvel kvinde som mand ser graviditeten som et fællesskab. Som en kvinde fortæller på graviditetshjemmesiden Min-mave.dk: "Torben er gået over til Netto for at handle, mens jeg venter på svar på tissetesten. Efter et stykke tid kommer resultatet VI ER GRAVIDE!!!"
Eller som Pappa beretter på den norske hjemmeside Viktoria-dahl.net, som er et mindesmærke for Viktoria, der blot oplevede verden i knap et døgn: "I dag burde det være anderledes. I dag har jeg i hvert fald én god ting at tænke på. For under 14 dage siden så jeg noget af det smukkeste, jeg har set i over et år en bankeprik. Et lillebitte hjerte, som bankede derudad! Ultralydbilledet var noget uldent, men der er ingen tvivl: Vi er GRAVIDE igen!!!" (min oversættelse).
Grammatisk set er vi er gravide korrekt, da det danske sprog tillader at bøje gravid i flertal. Men i etymologien giver udtrykket ikke mening, for ordet gravid henviser til ændringerne i kvindens krop: Det er afledt af det latinske gravis, som betyder tung. Som et symbolsk udtryk er det imidlertid yndigt: Det viser, at to mennesker følges ad i en symbiose. En smuk tanke er det, at vi i en såkaldt individualistisk tidsalder ser det at få et barn som et helt igennem fælles projekt, fra undfangelse over graviditet til fødsel.
Alligevel er sætningen sær. For hvor meget skal manden leve sig ind i den gravides rolle, hvis han skal følge vi er gravide-ræsonnementet (a la: hvis jeg ikke må drikke alkohol eller ryge, må du heller ikke)? Skal han som sin kvinde (og en del fædre i omgangskredsen) holde op med at drikke og danse hele natten? Skal han huske at hvile sig? Skal han lære at respirere som en fødende kvinde? Og hvem skal i grunden bære de tunge indkøbsposer hjem? Med skyklapper værner udtrykket vi er gravide om en utopisk symbiose, som måske kun eksisterer i sprogets verden.
"Det er et forfærdeligt udtryk", lyder det fra en sprogkyndig fra Dansk Sprognævn, der sidder ved Nævnets spørgetelefon og morer sig over udtrykket. Men Sprognævnet afgør ikke, om udtrykket er korrekt eller ej. Folk må sådan set selv bestemme, hvad de siger. Hos Dansk Sprognævn har man ikke optegnelser over udtrykkets opkomst. Vi er gravide figurerer nemlig ikke i Nævnets ellers så fyldige ordkartotek, der viser udviklingen af danske ord og udtryk siden midten af 1950erne. Her er kun optegnelser over, at enkelte danskere har studset over en forkert brug af ordet gravid. For eksempel gør en læser i Politiken i 1975 opmærksom på, at udtrykket gravide kvinder rummer ét ord for meget, da en gravid jo i sagens natur er en kvinde. Og en anden optegnelse slår fast, at graviditet er forbeholdt mennesker, thi dyr er drægtige. Det tyder på, at enten har udtrykket vi er gravide en del år på bagen, eller også er det så nyt, at det endnu ikke har fundet vej til ordkartoteket. Måske bruger vi kun udtrykket i talesprog og som førnævnte eksempler illustrerer i netsprog, og sligt sprog fylder lidt i Sprognævnets kartotek.
En uvidenskabelig forespørgsel i omgangskredsen afslører, at alle kender udtrykket, og nogle ser det som et produkt af en rosenrød længsel efter kernefamilien. Selv om kernefamilien reelt er på retur i dagens Danmark, lever den i bedste velgående som et ideal i vores bevidsthed. Virkeligheden tilbyder mange forskellige familieformer, men det påvirker stort set ikke vores familieværdier, som er endog meget traditionelle. Det viser blandt andet værdiundersøgelsen "Danskernes værdier 1981-1999" fra 2002, som også slår fast, at stadig flere kvinder og mænd prioriterer familien højere end arbejde. Med 1968 in mente vil nutidens forældregeneration have troskab, ægteskab og far, mor og børn-konstellationen. Ifølge Danmarks Statistik gav år 2000 os det højeste antal vielser siden 1969. Men 2002 var året med det højeste antal skilsmisser indtil dags dato. Når først vi er blevet gift og har fået barnet eller børnene, forsvinder den lykkelige symbiose desværre ofte, og vi er gravide afløses af, vi skal skilles.
Langtfra alle hilser vi er gravide-ræsonnementet velkommen. Især ikke fodboldentusiasten Smølle, som i "Ugens Ræb" fra 2001 på hjemmesiden www.cf.dk/spruthus ytrer sig således: "I det hele taget sker der mystiske ting for tiden. Grunden til at Thomas Thorninger manglede fredag aften skulle være, at han samtidig blev far. Well so what! Vorherrebevares! Tag dog de tøfler af og spil den kamp. Så kan du passende skrubbe over på Riget bagefter og dele en røvfuld cigarer ud, men det er dog til at tude over den slags vi er gravide-crap."
Ikke desto mindre klinger udtrykket kønt i kampen for ligestilling. "Vi skal gøre det klart, at i det danske samfund har kvinder og mænd lige rettigheder," sagde Anders Fogh Rasmussen som nævnt forleden. Men retten til at være gravid er stadig forbeholdt kvinden.