Blide trompetdrømme
*Jacob Buchanan fra Århus er trompetist og komponist, og debuterer med pladen Dreamfactory. Det er en fint afstemt orkesterplade med lyrisk musik for sekstet, velklingende og køligblid med en moderne kompositionsmusikalsk og folkemelodisk åre i materialet, der underbygges af Christian Vuusts klarinetspil. Buchanan selv spiller med en kontrolleret, fløjlsblød tone på trompeten. Stortalentet Jakob Bro får særlig plads til følte guitarsoli, Michael Bladt er med på tenor- og altsax, og rytmegruppen består af Anders Holm (trommer) og Jeppe Skovbakke (bas). Det er en fint orkestreret plade i en afdæmpet atmosfære, der i lydlig henseende kan minde om Paul Motians guitar- og sax-bårne Electric Bebop Band, men i sin tone i øvrigt slægter f.eks. Kenny Wheelers musik på. Soli og orkestrerede passager flettes smukt ind i hinanden. Og selv om drømmefabrikken ikke altid virker, som om den bruger sin bredde, og sagtens kunne have skabt nogle mere markante solistiske kontraster til de smukt fremstillede sætstykker, så er Dreamfactory en plade, der lever på sin egen rolige og insisterende måde.
Jakob Buchanan: Dreamfactory (Buchanan Records) www.jakobbuchanan.com
Blindgyden blev gennemfartsvej
*Bugge Wesseltoft er vældig populær med sin kobling af jazz, techno- og soul groove-funderet elektronisk musik. Klub- og dansescener især i Europa åbner dørene for hans musik, der bl.a. har Herbie Hancock som en vigtig foregangsmand med hans disco/funk-projekter for to-tre årtier tilbage. Ikke fordi Wesseltoft kopierer. Hans stil er snarere en effektiv videreudvikling af noget, som mange opfattede som en kitschet blindgyde i 70ernes jazz. Men tiden er en anden og ørerne nogle andre. Ekspansionen af den elektroniske musik op igennem 90erne har skabt nye veje og muligheder. Wesseltoft har tre plader bag sig med sin gruppe New Conceptions of Jazz. Nu er en fjerde føjet til med live-optagelser, hovedsageligt gjort i Frankrig og Norge. Pladen viser gruppens spontane arbejdsmetode: lange stræk, hvor de skiftende elektroniske beats er grundlaget for en frit improviseret interaktion. Men den afslører også monotonien i konceptet: for megen musik uden udvikling, selv om det slår gnister på en lang, trættende optagelse fra Blå i Oslo, hvor John Scofield (guitar) gæsteoptræder.
Bugge Wesseltoft: New Conceptions of Jazz Live (Jazzland/Universal)
Lidt for friseret tango
* På Tango Orkestrets sjette udgivelse, Hora Cero (et vink til Astor Piazzollas mesterlige Zero Hour fra 1986), er der ingen overraskelser, bortset fra at Jesper Lundgaard er kommet med på kontrabas. Det har ændret noget ved instrumenternes roller, men ikke basalt ved den samlede lyd og stil. Niveauet er fortsat højt: arrangementerne er varierede, der spilles smukt og elegant, instrumenterne klinger godt sammen. Men for en gang skyld savner Tango Orkestrets fortolkninger nødvendighed og dristighed. En naturlig kreativ proces ville pege i retning af fortsat nysgerrighed, vovede skridt og chancer. En plade som Lo Que Vendra (1995) havde langt mere nerve, og samarbejdet med bandoneón-spilleren Marcelo Nisinman (2001) avlede musik, der var langt mere udfordrende. I stedet for at skabe tangojazz, der frigjort kunne demonstrere snart 15 års erfaringer med stilen, lyder orkestret nu pænt og velfriseret, stik imod potentiale og skulle man mene intentioner.
Tango Orkestret: Hora Cero (Stunt)
Spændende lyddesign i spændetrøje
*Helle Hesdorf er en saxofonist med ambitioner om at skabe noget selv. En af hendes inspirationskilder er tydeligvis norske Jan Garbarek med sangbare melodier, nordiske natursansninger i det akustiske instrumentarium og bred rumklang i lydproduktionen. Også Miles Davis 70er-epoke og rocken er fikspunkter. Marilyn Mazur (slagtøj) og Klavs Hovman (bas) foruden bl.a. Otto Sidenius (alskens keyboards) ledsager Hesdorfs flat mixede og derfor blodfattigt lydende saxofoner. Problemet er dog først og fremmest de indskrænkede kompositioner og arrangementer, der ikke løfter sindet og fantasien synderligt trods spændende lyddesign undervejs.
Helle Hesdorf: Tellus (Cope Records)
kultur@information