Læsetid: 3 min.

Ikke kun musikken

Den engelske violinist Rebecca Hirsh er aktuel med ny musik, der præsenterer musik af Per Nørgård
25. oktober 2003

Interview
Hun hader at øve sig, vil hellere studere kemi og biologi. Hun hader at rejse, men er omrejsende specialist i ny musik. Hun hader det udvendige og overfladiske i stjerneverdenen, går aldrig til middage, rejser aldrig om søndagen, hvor hun vil være sammen med sine to børn.
Den engelske violinist Rebecca Hirsh er i København og giver koncerter med Sjællands Symfoniorkester. Samtidig udgiver plademærket dacapo en cd med Hirsh som solist i Per Nørgårds violinkoncert Borderlines. Solisten ligner alt andet end en solist, der indtager scenen og verden, snarere tager hun sig ud som en husmor på indkøb i Irma. Når kvinden tager sin violin og spiller på den, glemmer man den ydre fremtoning.
»Min egentlige interesse er kemi – jeg har altid studeret kemi. Men jeg var syg som barn og kom ikke i skole før end jeg var 15 år. I stedet for at gå i skole læste jeg og spillede violin,« fortæller Hirsh.
Den engelske musiker har et specielt forhold til dansk musik. Hun har uropført Poul Ruders’ 2. Violinkoncert med Collegium Musicum og Bent Sørensens Violinkoncert Sterbende Gärten med DR Radiosymfoniorkestret, og indspillet musik af Hakon Børresen med Aalborg Symfoniorkester. Senest uropførte Hirsh Nørgårds Borderlines ved Cheltenham-festivalen.

Grænsedragninger
For en musiker, som hader det atletisk-mekaniske i øvesituationer, må det være svært at spille kompliceret, ny musik.
»Nej, det forholder sig ikke altid sådan. Jeg har vist nok en god grundteknik, som er en fordel, men Paganini er meget sværere at spille. Det er interessant at udvikle noget sammen med komponister, udforske nye verdener. Jeg behøver ikke at spille fem gange om ugen, jeg vil elske det, jeg arbejder med, ellers kan det være lige meget,« siger Rebecca Hirsh.
En anden stjerne skulle have uropført Bent Sørensens violinkoncert, men aflyste fordi vedkommende mente, at den var for svær grænsende til det uspillelige. Hirsh overtog opgaven og spillede den uden besvær. Hun har spillet ny musik så længe, at hun er blevet god til at finde ud af, hvad komponisterne vil have. Arbejdet med Nørgårds musik har ikke været selvfølgeligt:
»Det var hårdt for mig at finde ind til essensen i Nørgårds musik. I Borderlines er ingenting absolut, det er sådanne ’halvverdener’ med magiske mysterier, hvor to slags musik mødes.«
Hirsh lyser op da samtalen drejes ind på samarbejdet med Per Nørgård:
»Han er et særligt menneske med en mægtig sjæl. Han er en fri person og meget tolerant. Du finder sjældent et så alderstegent menneske, som er så åben over for nye ideer. Vi har sammen arbejdet hårdt med musikken, først da jeg spillede sammen med orkestret faldt det på plads for mig. Nørgårds kvarttoneverden er så speciel, fordi den modstilles af en såkaldt normal verden. Det har været et privilegium at arbejde med Nørgård, fordi han aldrig bruger virkemidler som ’special effects’, alting er altid integreret i en større helhed, der giver mening.«

Indspilninger
Rebecca Hirsh har spillet med de bedste orkestre, som f.eks. London Sinfonietta, men hun har ikke lyst til at spille hele tiden:
»Jeg spiller ikke for at tjene penge, jeg har brug for at lave andre ting. Mange musikere som sidder i faste stillinger i orkestre, er ulykkelige. De er ufrie og skal indrette sig. Det er vigtigt, at du elsker det, du arbejder med. De fleste musikere, jeg kender i London, elsker ikke det, de laver. Derfor er de ulykkelige.«
Hirsh indspiller regelmæssigt for dacapo og Naxos. To af hendes cd’er har fået prisen Best Record of the Year i tidsskriftet Grammophone. For Naxos har hun indspillet begge Rawsthornes violinkoncerter samt Brittens violinkoncert. Bergs violinkoncert er indspillet med Hollands Radioorkester, og i disse dage kommer så en ren Nørgård-udgivelse med orkesterværker på dacapo: Violinkoncerten Borderlines samt Voyage into the Golden Screen og Dream Play.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her