Læsetid: 2 min.

Radio med kant

Danmarks sjette radiokanal præsenterede sig i går med et ganske spændende indhold og et knap så spændende navn
29. oktober 2003

Radio
Hvad skal din nye radiokanal hedde?
Sådan havde Talpa Radio spurgt deres kommende lyttere for at finde frem til det bedste navn til landets sjette radiokanal.
Resultatet blev: Radio 100FM.
Administrerende direktør Jim Receveur er rigtig glad for det nye navn, som han kalder »meget nemt« og »ikke ligefrem rocket science«.
Det kan man kun være enig med direktøren i. Der er tale om radio, som bliver sendt på FM-båndet 100,0 MHz. Ikke så meget hokus pokus. Radio 100FM.
For god ordens skyld bør det nævnes, at det kun er på Sjælland, at kanalen lever op til sit navn, da den i Østjylland får hjemme på 99,9 mHz.

Stærkt morgenhold
Så var der mere spas i indholdet bag navnet. Radio 100FM’s morgenhold blev præsenteret, og de tre værter, der skal forsøge at møve sig ind mellem morgenkaffen og madpakkesmøringen, er nuværende Jeopardy-vært og stand-up komiker Lasse Rimmer, ligeledes komiker Lars Hjortshøj og tidligere Boogie-vært Andrea Elisabeth Rudolph.
De tre skal underholde Danmark »på en ny og anderledes måde« hver morgen fra klokken 6 til 10. Lars Hjortshøj er den af de tre, der har mest radioerfaring, og han vil lave vedkommende og holdningspræget morgenradio.
»Vores udgangspunkt er noget, vi selv gider høre. Så der kommer noget kant, der kommer noget ballade,« garanterer Lars Hjortshøj.
Sammen med Lasse Rimmer har han været med til at lave noget af det mest roste danske satire de seneste år blandt andet Casper & Mandrilaftalen. Men nu er det ikke længere licenspenge, der skal bruges til at få gang i lytternes lattermuskler. Som programchef Niklas Nordén siger, så er lyttertallet det endelige succeskriterium. Det bekymrer dog ikke Lars Hjortshøj.
»Selvfølgelig skal vi lave kommerciel radio, men vi skal ikke stå med en reklamestang op i røven. Hvis Talpa havde ønsket sig poleret radio, så havde de sikkert valgt nogle andre værter,« siger den 36-årige komiker.
På trods af den stort anlagte morgensatsning, så er det musikken, der bliver den vigtigste ingrediens på den nye radiokanal. Musikchef Martin Marx mener at have fundet lige det hul i markedet, som Radio 100FM skal udfylde. Tempoet skal være lidt højere end Radio 2 og målgruppen lidt ældre end P3’s, forklarede Martin Marx inden han eksemplificerede segmentsnakken med et lille potpourri bestående af Tim Christensen, Nickelback, Sanne Salomonsen, Dido, R.E.M. og Counting Crows.
Radio 100FM går i luften den 15. november og når ud til over en million husstande hovedsageligt på Sjælland og i Østjylland.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her