Læsetid: 3 min.

Ret ind til højre

Teaterfolk i oprør over den medicin, politikerne foreskriver som recepten for de københavnske teatres overlevelse. Eller lukning...
29. oktober 2003

Teaterdebat
Forestillingen er forbi. Publikum har klappet behørigt – men så er det alligevel ikke helt forbi, for en skuespiller træder frem og oplæser en protest mod en plan om at sammenlægge administrationerne for Østre Gasværk, Folketeatret og Rialto.
Bagefter kan publikum skrive under på de dertil fremlagte lister. Sådan har situationen været i den sidste tid på flere af de københavnske scener.
Politikere vil lave om. Teaterverdenen protesterer.
Lederskribenter i Berlingske Tidende og Jyllands-Posten har været ude med riven. Sidstnævnte med følgende svada:
»En række af de københavnske teatre er trængt i øjeblikket. Det kan de til dels takke sig selv for. Manglende økonomisk styring og forkert repertoirevalg har betydet, at publikum udebliver.«

Kultur sat på plads
Aktuelt kører debatten i to spor. Et, der handler om Det Kongelige Teater, der hører under Kulturministeriet, et andet, der handler om de øvrige københavnske teatre under Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab, der får tilskud fra København, Roskilde og Frederiksborg Amt samt staten.
Egentlig har de to debatter ikke noget med hinanden at gøre, men det kan de få, for kan det f.eks. betyde færre publikummere til de øvrige teatre, når Det Kongelige
Teater med 800 kr. pr. sæde i tilskud tvinges til – spor 1 – at få flere folk i teatret, til operaen og balletten, i de kommende år (150.000 årligt) via nye scenehuse og turneer i provinsen m.m. »Flere og bedre forestillinger,« som politikerne så optimistisk siger.
Alle Folketingets partier med undtagelse af Dansk Folkeparti har sluttet op bag kravene til Det Kongelige Teater – dog først efter forhandlinger, hvor kulturminister Brian Mikkelsen har gjort indrømmelser. F. eks. at der ikke opføres musical-klassikere på Det Kongelige Teater.
»En helvedes masse opgaver, teatret skal lave for færre penge,« siger SF’s politiske ordfører, Ole Sohn (Information 21. okt.).
»Kulturen sat på plads,« lyder overskriften i Politiken (28. okt.) på den artikel, der fortæller, at nu er Folketingets partier stort set enige.

Teaterkunstens død
Hovedstadens øvrige teatre skal spare, Nørrebro Teater i langt højere grad leve af billetindtægter (30.000 flere om året), Betty Nansen, Aveny-T og Gladsaxe profilere sig skarpere og de tre fællesadministrerede skal være såkaldt åbne scener.
»Teaterkunstens død,« lød protesten fra samtlige teaterchefer under Det Storkøbenhavnske Fællesskab. Den faldt prompte og skriftligt.
»Forslaget har katastrofale konsekvenser for de københavnske teatre,« skrev de. »I stedte for en rigid formålsparagraf bør man lade dem, der er valgt dertil, forme teatret og dets repertoire efter deres hjerte og kunstneriske overbevisning,« mente ifølge pressemeddelelsen et overvejende flertal af teatercheferne, og til Berlingske Tidende (2. okt.) udtalte teaterchef for Østre Gasværk, Lars Kaalund: »Det her stinker af politik. Det har intet med kultur eller teater at gøre, men er en skjult lukning af teatre.«

Tromle
Mens Det Kongelige Teater har accepteret præmissen, har teaterfolkets protester medført, at planerne for de øvrige teatre er trukket tilbage og foreløbig udskudt i et år.
»Jeg har lyttet til de mange protester fra teaterlivet,« siger Mona Heiberg (S), formand for Teaterudvalget under Hovedstadens Udviklingsråd (Politiken 28. okt.) – »både fra teatrenes bestyrelser, skuespillere, ledere og publikum. Som folkevalgt er det vigtigt for mig at lytte til nye argumenter, og hvorfor tromle noget igennem, når der nu er så stor modstand?«
»Det er glædeligt, at teaterudvalgsformanden har lyttet til den massive protest fra hele teatermiljøet,« siger formanden for Dansk Skuespillerforbund, Henrik Petersen. »Nu må vi bare appellere til kulturministeren...«

Krukke og makværk
»Den sædvanlige teaterpolitiske syltekrukke,« kommenterer Berlingske Tidende tørt (26. okt.).
Københavns hele teaterliv vil nu blive analyseret under et, så politikerne kan få et bedre grundlag at beslutte på.
Oven i alt dette har der så været en mindre debat om, hvorvidt skuespillere må politisere fra scenen efter stykket, og det må de selvfølgelig ikke. Men det har de så bare gjort alligevel. Hvad en af dem, Morten Hauch-Fausbøll, sagde i Øster Gasværk, var »et utroligt stykke makværk og en lusket måde at lukke teatre på«.
Debatten om teatrenes fremtid fortsætter.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her