Læsetid: 3 min.

Film i tv

14. november 2003


(2. sektion)

*Robert Altman placerer Richard Gere i et hav af kvinder, og det bliver til et underfundigt komedie-drama, der udmaler et grotesk kvindevælde – uden at være kvindefjendsk. Altman nyder f.eks. at være fluen på væggen i den populære gynækolog Dr. T.’s overfyldte venteværelse. Kameraet glider fascineret udforskende rundt i en hønsegård af snakkende kvinder – utålmodige, stressede, resignerede, kloge og dumme imellem hinanden. Og Altmans varemærke – det lange, virtuost orkestrerede, uklippede forløb – danner igen en blændende iscenesat optakt til et af hans sædestudier, denne gang hentet fra staten Texas’ overklasse. Det bliver til en had-kærlighedsstyret udmaling af et køn, der lever på andre sjælelige niveauer end manden. Så Dr. T. har voldsomt besvær med kvinderne. Hans kone bliver skør af al sin lykke og rigdom og må indlægges som infantil; hans datter, der forbereder sit bryllup, viser lesbiske tendenser; hans svigerinde udvikler sig til champagne-alkoholiker; og hans eget nye forhold til en – for en gangs skyld – jordbunden kammerat-kvinde, viser sig ikke at have den vægt, han selv tillægger det. Liv Tyler, Kate Hudson, Helen Hunt og Laura Dern spiller nogle af kvinderne i filmen fra år 2000.

Dr. T. & the Women. Sverige 4, lørdag kl. 21.00-23.10

*Jim Carrey har en sjov dobbelt-rolle i en farcefabel spundet over dr. Jekyll og mr. Hyde-formularen. Carrey yder en forrygende plastisk-mimisk præstation som maskemand – en blandingsfigur af computer-animation, tegnefilmsperson, filmisk parodiskikkelse og menneske i kød og blod. Med unaturligt skarptskårne træk, sygelig grøn ansigtsfarve og et kridhvidt tandsæt blottet i et glædesløst grin er han monsteret, der realiserer drømmen om uindskrænket magt og total usårlighed.
En struttende djævel med en gnist af noget uforudsigeligt menneskeligt. Og så er Carrey i øvrigt ret uimodståelig, når han får et udrykningskorps af politifolk til at svinge med på et mambo-nummer. Charles Russells instruktion er velpointeret og letfodet, og han trækker ikke løjerne ud.

The Mask. DR 1, lørdag kl. 22.00-23.35

*Orson Welles udøvede sort film-magi, da han i 1958 omskabte en kulørt spændingsroman til et uforgængeligt stykke forfaldspoesi, en nattevision af korruption og forfølgelse. Men denne rand-produktion har ikke altid haft det nemt. Totaloverset ved fremkomsten i USA blev den herhjemme i første omgang forbudt af filmcensuren, delvis på grund af sit portræt af en politimand med højst specielle opklaringsmetoder, spillet af Welles selv – et portræt, der siden er blevet klassisk. »Filmen viser en despekt for politiet, som må forekomme betænkelig,« udtalte filmcensoren fru Christmas Møller i de svundne autoritetstro dage. Men efterhånden fik en større filminteresseret offentlighed øjnene op for, at filmen i betænkelig grad ligner et mesterværk, hvor Welles tryller med kamera og klipning i en grad, der får de fleste andre instruktører til at tage sig ud som fortællebesværede begyndere.
Visuel dynamik, glidende kamera og musikalsk klipperytme skaber – i forening med Henri Mancinis pulserende jazz – et berusende beat. I centrum står Welles’ portræt af en rådnende kolos af et magtmenneske, grænsepolitichefen Hank Quinlan – racistisk og grotesk overvægtig. Men stadig i stand til at tage en handlekraftig dyst med den skæbne, der indhenter ham, da han konfronteres med Charlton Hestons mistænksomme mexikanske kollega. Den kvinde, der elskede Quinlan i hans slankere dage, Marlene Dietrichs Tanya, giver ham det afsluttende skudsmål: »He was some kind of a man. What does it matter, what one says about people«. Dietrichs præstation som den lakoniske, cerutrygende Tanya, bordelmutter og spåkvinde i sigøjner-kostume og sort paryk, anså hun selv for en af de mest vellykkede i hele sin lange karriere.

Touch of Evil/Politiets blinde øje. DR 2, søndag kl. 16.16-18.00

*David Finchers film om fup og sandhed, illusion og virkelighed sætter en leg i system, men er også et drama om ensomhed og identitetstab. Michael Douglas er Nicholas Van Orton, en hård finanskonge med et falleret ægteskab bag sig og et fjernt forhold til en flippet yngre bror. Orton slår til, da det gådefulde selskab CRS tilbyder ham at blive »et nyt menneske«. Med mareridtets snigende logik begynder jorden at skride under ham. Hvad er tilfældigheder og hvad er planlagt? Se7ens begavede instruktør fylder hver scene med urovækkende indfald, men The Game er hans mest letbenede film og viser først og fremmest et iscenesættertalent i virtuos, lunefuld udfoldelse.

The Game. TV3, søndag kl. 21.00-23.35

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu