Læsetid: 3 min.

OVERBLIK - KULTUR

10. november 2003


Kort om CPH:DOX-festivalen

Hunter S. Thompson på slap line
*Blandt de mange tilbud i cph:dox’ festivalprogram findes en titel, som ikke i sig selv er stor filmkunst, men som tiltrækker sig opmærksomhed ved at tilbyde et sjældent glimt af et af amerikansk litteraturs mest ekstreme fænomener: I takt med at gonzo-legenden Hunter S. Thompsons berømmelse som person lidt efter lidt har overskygget værket, er forfatteren, journalisten og den politiske kommentator af samme navn forsvundet ind bag murene omkring sin fæstning uden for Aspen, Colorado. Filmen følger Thompson i en periode fra 1996, hvor han optræder ved en række arrangementer i forbindelse med 25-års jubilæet for hovedværket Fear and Loathing in Las Vegas (1971), og frem til ‘98, hvor filmen af samme navn har premiere. Thompson fremstår som en relativt fredsommelig og noget svækket ældre herre, som i glimt føler sig forpligtet til at leve op til sin egen myte, men som mest af alt er optaget af at blive taget alvorlig som en seriøs forfatter, der bekymrer sig om sit land. Det er således først og fremmest en film, der (helt rimeligt) søger at rehabilitere Thompson; men enkelte ægte gonzo-øjeblikke snydes man da ikke for. -movin

Wayne Erwing: Breakfast with Hunter, USA, 2003, 91 min. cph:dox, 11.11. kl. 20, 14.11. kl. 19 og 15.11. kl. 14

Nyt lys på modstandsbevægelsen
*At det skulle tage mere end et halvt århundrede, før nogen tog udfordringen op med at blotlægge omstændighederne omkring den danske modstandsbevægelses stikkerlikvideringer under Anden Verdenskrig, findes der både gode og mindre gode forklaringer på. At de mange års tavshed imidlertid har haft store omkostninger for de involverede, såvel modstandsfolk som pårørende til likviderede, fremgår med al ønskelig tydelighed af Med ret til at dræbe, den vigtigste danske dokumentarfilm i lang tid. Filmen tager afsæt i Peter Øvig Knudsens bog Efter drabet (2001) og indrammer på sober og forbilledlig vis en serie åbenhjertige vidneudsagn med en blanding af arkivfilm og rekonstruktioner (ved Morten Henriksen). Først og fremmest er det fængslende at høre overlevende fra dengang fortælle om baggrunden for likvideringerne, om konkrete episoder og om det komplicerede farvand af uvished og gisninger, man måtte manøvrere i. Men dernæst engagerer filmen ved at rejse sig som en, forekommer det, velbegrundet anklage mod den tavshedspolitik, der blev ført efter krigen. En tavshed, hvis konsekvenser filmen igennem ligger som en sitrende energi under de talendes meddelesestrang. -
movin

Morten Henriksen og Peter Øvig Knudsen: Med ret til at dræbe, Danmark, 2003, 112 min. Park Bio (Kbh.), 10.11. kl. 19, Astoria (Ålborg), 11.11. kl. 19 og Cinemateket (Kbh.), 22.11., kl. 16.45

På sporet af den tabte tid
*Det er samlergenet, dokumentaristen Vibeke Vogel søger at blotlægge i den lille poetiske film med titlen Samlerne, som er en af de danske premierer i forbindelse med cph:dox. Vogel har opsøgt fire mænd, som hver især har usædvanligt lidenskabelige forhold til ting, objekter, samlinger. En af dem er Lars-Olof (Sverige), som i ti år har ladet sit barndomshjem stå uberørt i skoven som et museum over forældrenes liv og sin egen barndom. En anden er José (Portugal), som ene mand bestyrer et raritetskabinet, der beslaglægger hans liv, men som han ikke kan slippe. Filmen drives ikke af analyser eller konklusioner, men panorerer i en cirklende bevægelse fra person til person, mens den skræller lag på lag af samlermaniens anatomi. Som dokumentarfilm er Samlerne usædvanlig, båret som den er af sprøde stemninger, længselsfuld musik, grynede billeder, anelsesfulde rum og halvt afsluttede sætninger. Det er ikke en film, der taler med store bogstaver. Men en film, der fæstner sig på den indre nethinde som et sløret erindringsbillede af en sommerdag på stranden. -movin

Vibeke Vogel: Samlerne, Danmark, 2003, 34 min. cph:dox, 12.11. kl. 21 og 16.11. kl. 19

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her