Læsetid: 3 min.

OVERBLIK - KULTUR

14. november 2003


McMoney til kulturen
*I USA har Joan Kroc, den afdøde enke efter McDonalds grundlægger, testamenteret knap 1,5 mia. kroner til den reklamefrie National Public Radio (NPR). Det er det dobbelte af radiokanalens årlige budget, og den største enkeltdonation nogen sinde til en kulturinstitution i USA. NPR betragtes af mange som et åndehul blandt de kommercielle stationer, fordi den vægter kritisk journalistik og samfundsengagerede temaer højt, og stationen kan et stykke af vejen sammenlignes med danske P1. Da Joan Kroc 75 år gammel døde i forrige måned, var hun nr. 121. på Forbes’ liste over de mest velhavende i USA, god for rundt regnet 10 mia. kr. Det er ikke første gang, hun deler ud af formuen – tidligere har hun støttet Frelsens Hær med 600 mio. kr. og 350 mio. til Universitetet i San Diego. Det er tilgengæld første gang hun giver en større sum til den nationale public service radio, og ifølge venner skyldes det blandt andet, at hun har været overordentlig tilfreds med stationens kritiske dækning af Irak-krigen. /nt

Sky Radio må ikke benytte navnet P5
*Fogedretten i København bestemte i går, at Sky Radio ikke må knytte navnet P5 til sin titel. Sagen ved fogedretten var anlagt af Danmarks Radio, der ejer retten til navnet. Danmarks Radio fik således medhold i, at Skys anvendelse af betegnelsen P5 i den planlagte sammenhæng krænker DR’s varemærke. Stationen ville have kaldt sig Sky Radio P5. DR registrerede varemærket P5 allerede i 1999. »Som licensfinansieret public service-station skal vi værne om vores identitet som et uafhængigt medie. Det var godt, at vi vandt. Nu er det slået fast, at vi ejer retten til navnet P5. Det er utrolig vigtigt, at Sky Radio ikke forveksles med en af DR’s radiokanaler. Vi glæder os til konkurrencen, men lytterne må ikke kunne forveksle os med de kommercieller aktører,« sagde DR’s radiodirektør, Leif Lønsmann, i går til Ritzau. /nt

Arnold til Leno: I’m back!
*Califoniens nyvalgte guvernør, Arnold Schwarzenegger, vender tilbage til sine politiske rødder: NBC’s Tonight Show med værten Jay Leno. Schwarzenegger, som i sidste måned vandt over Gray Davis, indledte sin valgkampagne, da han som gæst i talkshowet – og til alles overraskelse – offentliggjorde at han ville stille op i Californien. Den 26. november er han der så igen og har lovet at fortælle Leno om sine første dage som guvernør. Schwarzeneggers første optræden hos Leno markerede ikke blot starten på hans kampagne, men også på en hel politisk trend: Siden hen har en række andre politikere brugt underholdningsprogrammer som Comedy Centrals The Daily Show – til at offentliggøre væsentlige politiske budskaber.
/nt

Berlingske som radio
*Berlingske Tidende indgik onsdag en aftale med SBS Radio, der blandt andet står bag Danmarks største kommercielle radiostation om at levere radionyheder til selskabets fire stationer, the Voice, Radio 2, Pop FM og 24/7. Samlet har de et ugentligt lyttertal på 1,2 mio. danskere. »Med aftalen får vi den høje troværdighed i nyhederne, som Berlingske Tidende står for,« fortalte Henrik Knaack, direktør i SBS Radio. Berlingskes chefredaktør, Niels Lunde, var også begejstret, da han forklarede sig over for sine læsere: »Aftalen er et lille, men vigtigt skridt for Berlingske Tidende ind i en ny, spændende verden, hvor avisen kan hente yderligere styrke.« /nt

Fra barnestjerne til nøgenmodel
*I aften er der generalprøve på det første europæiske MGP – Melodi Grand Prix’et for de unge – i TV-byen i Søborg og lørdag går det løs for alvor. De mange tv-programmer, der har sat sig for at skabe børnestjerner, er blevet kritiseret for noget, når rovdrift på de mindreårige, og med fremragende timing har mandebladet M! blandet sig i debatten: De har sat en halvnøgen Sisse Søby på forsiden af bladet – hun vandt som 15-årig MGP i 2001 med sangen Du har brug for mig. /nt

Kortest muligt
*TV-værten Annette Juhler Kjær kvitter ’Go’Aften Danmark’. Efter halvandet år på programmet siger hun nu op: »For mig ser verden ikke så rosenrød ud, som den skal i ’Go Aften Danmark.«
*Danmarks Radio lancerer næste år sportskanalen ’Altid Sport’ – med fokus på EM, OL og Tour de France. Kanalen produceres specifikt til digital radio og internettet.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her