Læsetid: 3 min.

Pluralismens triumf

God oversigtsudstilling viser hvor lidt sammenhæng, der er mellem kunstnere, som benytter fotografi
19. november 2003

Udstilling
Få udstillinger formår at gøre status over en aktuel strømning eller tendens i tiden, selv om mange sætter sig for at gøre netop det. Ofte bliver det mere tendentiøst end egentlig dækkende. Den omfattende udstilling Fra Objektiv Til Objekt, som for tiden kan ses på Den Frie Udstillings Bygning, er en behagelig undtagelse. Udstillingen viser fotografi, men er dog langt fra et forsøg på at præsentere et udtømmende udvalg af danske fotografer.
Der er snarere tale om et repræsentativt udvalg af forskellige måder at arbejde med det fotografiske medie på. Og adgangskriteriet til at arbejde med fotografi er vel at mærke ikke, at man er fotograf. Ikke mindst er udstillingen nemlig et bud på, hvordan fotografi kan tage sig ud som andet end slet og ret et billede, f.eks. en skulptur, en installation, et objekt. Som sådan er udstillingen meget vellykket. Fotografi er meget andet og mere end billeder, der ligner.
De 47 deltagende kunstnere repræsenterer et bredt spektrum, både hvad angår kunstneriske praksisformer, alder og køn. Kun et fåtal er entydigt associeret med fotografiet. Det gælder eksempelvis en af arrangørerne, Per Bak Jensen, der har arbejdet konsekvent med fotografi de seneste par årtier. Andre kendte fotografnavne er Krass Clement, Steen Møller Rasmussen, Trine Søndergaard og Johnny Jensen.
Sidstnævntes bidrag til udstillingen er dog ikke konventionelt fotografi, men komplet sorte billeder overklistrede med glinsende strint og plamager, som man ikke tør gætte på, hvad er. Jensen har siden sin udstillingsdebut i 1991 gjort sig som skandalekunstner, og kan ses involveret i seksuelle tisselege på Fotografisk Centers aktuelle udstilling.
I periferien af den egentlige fotografiscene finder man navne som Mads Gamdrup, Thyra Hilden, Søren Lose, Pia Arke, Stine Barr Prebensen og Tine Maria Koefoed. En yngre generation af akademiuddannede kunstnere, for hvem fotografiet står i centrum, men som regel iscenesættes i installatoriske og rumlige sammenhænge eller indgår i mere konceptuelt orienterede projekter. Snarere end at arbejde i forlængelse af en specifik tradition for fotografi, følger disse kunstnere sporene efter ældre kunstneres eksperimenter med fotografi.

Beskeden fællesmængde
I den forstand bygger de bro til eksempelvis Stig Brøggers arbejder, der siden 1960’erne har involveret fotografiet som ét medie blandt mange andre. Eller Kirsten Justesens skulpturelle kropsundersøgelser, der ligeledes i årtier har gjort brug af fotografiet.
Begge kunstnere er repræsenteret på udstillingen med nyere arbejder, der demonstrerer, at mediet fortsat står centralt – og udfordret – i deres værkpraksisser. For begges vedkommende er der tale om en befriende uortodoks omgang med mediet, eksperimenter som befinder sig fjernt fra fotografiets
dokumentariske tradition.
Det samme gælder flertallet af udstillingens øvrige deltagere. Vi får en række eksempler på skulptørers og installationskunstneres brug af fotografiet. Søren Jensens objet trouvé-skulpturer fra hverdagsvirkeligheden, Jesper Rasmussens eksperimenter med rumfylde, Jytte Høys vrangvendte verden og Karin Linds kalejdoskopiske dekonstruktioner af arkitektur. Mere konceptuelt arbejdende kunstnere finder man i skikkelse af f.eks. Ann Kristine Lislegaard, Katya Sander, Lars Bent Petersen og Jens Haaning. Pionerer inden for installatorisk, tværmedialt fotografi, såsom Ane Mette Ruge, Agneta Werner og Lisa Rosenmeier er ligeledes repræsenteret med nye arbejder.
Hvad der på fremragende vis lykkes med udstillingen, er at formidle et indtryk af, hvor centralt det fotografiske medie står i den kunstneriske arbejdsproces i dag. Men samtidig hvor forskelligt, det ytrer sig. Utallige kunstnere benytter fotografiet, men vel at mærke på et ligeså stort utal af måder. Den største fællesnævner blandt de udstillende kunstnere er netop deres radikale forskelligartethed, som afstedkommer flere spændende sammenstød. Der excelleres i tilgift i utraditionelle præsentationsmåder, så udstillingen til forskel fra de fleste fotoudstillinger fremtræder varieret, overraskende og udfordrende.
På en måde kan Fra Objektiv Til Objekt således ses som en raffineret og vellykket opvisning i det omsonste i at arrangere en udstilling med afsæt i et medie, for mediet i sig selv garanterer tydeligvis ingen æstetisk eller idemæssig sammenhæng. Men det kræver paradoksalt nok en god oversigtsudstilling som denne at vise den beskedne fællesmængde hos kunstnere, som benytter fotografiet.

*Fra Objektiv Til Objekt. Den Frie Udstillings Bygning. Oslo Plads. Dgl. 10-17. Til 23. nov.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her