Læsetid: 6 min.

En ung chefs betragtninger

Det er ikke alle i forlagsbranchen, der har underskud og fyrer medarbejdere. Hans Reitzels Forlag kører derudad og for nylig satte 32-årige Hanne Salomonsen sig i chefstolen. Hun mener, at færre udgivelser, mindre lagre og kælen for detaljer er vejen frem
21. november 2003

(2. sektion)

Ny på forlaget
Hvis hun selv skal sige det, så er Hans Reitzels Forlag de bedste. Simpelthen.
Det går da også godt for det lille forlag på Strøget, hvor Hanne Salomonsen blev forlagschef tidligere på året. Vist nok som den yngste af slagsen i Danmark. Hun kender i hvert fald ikke selv til nogen, der er yngre.
Der er flere forklaringer på Hans Reitzels Forlags succes ifølge Hanne Salomonsen. En af dem er den logiske, at de udgiver fagbøger specifikt til universiteter, seminarier og højskoler. Det gør det unægteligt nemmere, når man ved, at seminarierne for eksempel skal bruge en bog om pædagogisk teori.
Ofte er der flere om budet, så det giver ikke sig selv at få bøgerne solgt. Så gælder det om, for nu at bruge Hanne Salomonsens egne ord, at være de bedste. Og det bliver man ved ikke at give køb på kvaliteten.
»Når vi beslutter, at en bog skal udgives, så er der fuld skrue på alle områder. Også det grafiske udtryk, opsætningen, noteapparatet og læsningen,« siger Hanne Salomonsen og fortæller, at alle bøger bliver læst igennem to-tre gange og sendt til både fagkonsulenter og en særlig sproglig redaktør, før de går i trykken.
»Vi er villige til at bruge ret mange penge og tid på en udgivelse, for det skal fandeme være i orden. Ellers bliver det ikke brugt. Underviserne er nogle hårde hunde, og hvis det ikke er ordentligt, så bruger de bare noget andet.«

Svært at sige nej
Hans Reitzels Forlag udgiver omkring 60 nyheder og samme antal genoptryk om året. Det er især bøger om psykologi, sociologi og pædagogik, der præger katalogerne fra det Gyldendal-ejede forlag.
Stod det til Hanne Salomonsen barberede hun gerne antallet af udgivelser længere ned. For at kunne koncentrere sig endnu mere om den enkelte bog, men også fordi mange bøger betyder store lagre. Og store lagre er dyre. Det er bare ikke altid lige nemt at sige nej til en god bog.
»Vi vil gerne tage mindre ind, men det er utrolig svært at gøre det i praksis. Hvis man gerne vil være toneangivende inden for sit fagområde, så er man nødt til at udgive et vist antal titler. Man kan være tvunget til at udgive titler, der giver prestige, eller bare udgive for at være helt fremme i skoene. Derfor er det svært at være overlegen nok til at sige nej,« siger Hanne Salomonsen.
Godt og vel halvdelen af de bøger, som Hans Reitzels Forlag udgiver, er oversatte bøger. På det punkt adskiller de sig markant fra andre danske forlag. Navne som Weber, Giddens og Bourdieu er ifølge Hanne Salomonsen med til at styrke forlagets ry. Det er mere attraktivt for andre forskere og forfattere at udkomme på et forlag, der har så store navne i stalden.
Satsningen på udenlandsk faglitteratur startede for 10-15 år siden og er altså ikke Hanne Salomonsens opfindelse. Men hun har tænkt sig at fortsætte linjen og mener også, at det har andre fordele end bare at give forlaget et godt ry.
»Det er interessant at få et internationalt perspektiv på de danske fagområder og ikke kun udgive dansk forskning. Samtidig så får man oversat en terminologi, den studerende kan bruge, når han skal skrive opgaver. Det kan vise sig at være frugtbart både for læreren og den studerende,« siger hun.

Købmand og katedral
En forlagschef skal dog tænke på meget andet end tilfredse læsere. Hun skal også tænke på bundlinjen. På penge i kassen. Hanne Salomonsen er cand.mag i dansk og lingvistik og har ingen ledelseserfaring. Alligevel tager hun det økonomiske
aspekt af forlagsverdenen som en udfordring.
»Jeg interesserer mig meget for økonomien og synes ikke, det er sjovt, hvis man ikke tjener penge. Jeg kan godt lide den dynamik, det skaber at tingene skal sælge.«
– Anser du dig selv for at være forretningskvinde eller folkeoplyser?
»Man plejer at sige, at forlagsbranchen er lige dele købmand og katedral. Så begge dele, vil jeg sige. Enkelte gange laver vi satsninger. For eksempel når vi udgiver Axel Honneth. Han er ikke særlig kendt i Danmark, og det er ikke en sikker udgivelse, men hvis vi skal være det førende forlag inden for sociologi, så skal vi også være villige til at løbe en risiko en gang imellem. Vi vil stadig binde an med ting, som ikke umiddelbart er lukrative, af prestigegrunde eller for at støtte fagmiljøet. Så merkantile er vil trods alt ikke blevet,« siger Hanne Salomonsen og bemærker, at Hans Reitzels Forlag løber rundt, selvom det ikke modtager støtte fra det offentlige.
Forlaget har overlevet i 54 år, men profilen er ændret gevaldigt siden Hans Reitzel grundlagde det i 1949. Dengang var det debatbøger og kampen for erotisk ytringsfrihed, der tegnede forlaget. Kontroversielle forfattere som Henry Miller og Jean Genet blev oversat til dansk, hvilket indbragte Hans Reitzel kæle-/øgenavnet ’Sengeforlæggeren Hans Rædsel’.

Nyt blod, samme stil
Med 1960’ernes ophør begyndte forlaget at fokusere på bøger om psykologi, pædagogik, sociologi og filosofi, og den linje har lagt grundlaget for Hans Reitzels Forlags profil i dag. Det bliver der
ikke ændret på, fordi en ny generation er trådt til.
»Jeg er meget indstillet på at videreføre det, der var, fordi det er i orden. Jeg vil ikke gøre et eller andet for at markere mig, bare fordi jeg er blevet forlagsleder,« siger Hanne Salomonsen.
Dermed ikke sagt, at tilførslen af nyt, friskt blod ikke får betydning for Hans Reitzels Forlag. Det mener hun nok, det gør. Især fordi det ikke kun er på hendes plads, der er sket udskiftninger. Flere af de ældre redaktører er gået til konkurrerende forlag og blevet erstattet af yngre folk.
»Det er redaktørerne, der tegner forlagets profil. Før havde vi en psykolog, der var 60 år og virkelig dygtig. En fremragende redaktør. Nu har vi en anden psykolog, der er 30 og skidedygtig og fremragende, men der er bare 30 års forskel. Det betyder en forskel på, hvad man vil udgive, og hvem man kender,« siger Hanne Salomonsen.
Og netop det faglige netværk er af afgørende betydning for succesen, mener hun.
»De folk, vi samarbejder med, er toneangivende inden for deres forskningsområder, og det spiller en kæmpe rolle, at man har fat i de rigtige personer i de faglige miljøer. Den rigtige psykol0g eller sociolog, som ved, hvad der rører sig,« siger Hanne Salomonsen.

Print on demand
Hun nævner Frydenlund, Klim, Akademisk Forlag og Forlaget Samfundslitteratur, som de nærmeste konkurrenter inden for genren
academic publishing. Selvom de er konkurrenter, så er stemningen i branchen meget venlig, fortæller Hanne Salomonsen.
»Konkurrenterne kan noget andet inden for de samme emner. For eksempel har Samfundslitteratur nogle nicher, som vi ikke har. Så spørgsmålet er, om det ikke finder et leje, hvor der er plads til alle,« siger hun.
God stemning eller ej, så er forlagsbranchen presset. Faldende salgstal og fyringer har været den barske virkelighed flere steder. Som tidligere nævnt anser Hanne Salomonsen især de store lagre for at være problematiske. Hun er dog optimistisk med hensyn til fremtiden, hvor hun forudser, at der bliver mulighed for at producere bøger, når – og i det omfang – de bliver efterspurgt. Det såkaldte print on demand-princip.
»Der kommer til at ske meget de næste par år i produktionsledet. Det bliver moderniseret, og print on demand vil vinde frem, tror jeg. Og for et pensum-forlag som Hans Reitzels vil det være smart, at en lærer kan ringe til os og bestille 100 bøger eller kompendier til et kursus på mandag. Så går vi ind og trykker på en knap. Og så har vi ikke noget lager,« siger Hanne Salomonsen.
I så fald ser det ud til, at Hans Reitzels Forlag går endnu lysere tider i møde.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu