Læsetid: 4 min.

Guerillaen, fantasten og kunstneren

Man kan opleve tre originale, visuelle begavelser og vidt forskellige udtryk på dvd-udgivelserne af Spike Jonze, Michel Gondry og Chris Cunninghams musikvideoer
16. december 2003

Man kan opleve tre originale, visuelle begavelser og vidt forskellige udtryk
på dvd-udgivelserne af Spike Jonze, Michel Gondry og Chris Cunninghams musikvideoer

Musikvideoer
Tre instruktører, der tager musikvideoen alvorligt og bruger den til at skubbe filmsproget fremad, er amerikaneren Spike Jonze, franskmanden Michel Gondry og briten Chris Cunningham. Alle tre har gennem de seneste 10 år lavet bemærkelsesværdige musikvideoer, der hæver sig langt over den øvrige branches middelmådighed og ikke kun er reklame for sangere, men er i besiddelse af selvstændige kunstneriske udtryk.
De fleste kender sikkert
allerede Jonze som manden bag to begavede spillefilm, Being John Malkovich og Adaptation. Ikke overaskende opdager man, mens man ser Jonzes dvd, at hans skøre ideer og veloplagte leg med virkelighed og fantasi i høj grad også er til stede i hans musikvideoer, der spiller som film og fortæller små, skæve historier.

Guerillainstruktøren
Den guerilla-inspirerede Jonze kan godt lide at lade sine intetanende omgivelser møde ekstreme situationer og specielle personer, som ellers kun eksisterer i hans fantasi. Et godt eksempel er den morsomme video til Fatboy Slims Praise You, hvor Jonze selv i spidsen for en lokal dansetrup opfører en hel lille ballet foran en biograf, mens flere kameraer filmer den bevidst kiksede dans og det ufrivillige, først forbløffede og siden begejstrede publikums reaktioner.
Det er videoerne – som ud over Fatboy Slim tæller Beastie Boys, Chemical Brothers, Pharcyde og Björk – der er hovednummeret på Jonzes dvd, og stilen er altid enkel, men varierer fra det hjemmelavede til det teknologisk avancerede. Der er dog også mulighed for at se et par af hans dokumentarfilm, som drives af hans nysgerrighed og sans for at finde gode historier på helt uventede steder.
Med dvd’en følger desuden en lille bog med et interview med Jonze illustreret med billeder fra videoerne og Jonzes egne skitser (Bogen er et gennemgående element i de tre dvd-udgivelser).

Den visuelle fantast
Til Jonzes omgangskreds hører den gale og spændende franskmand Michel Gondry. Han lavede sin første spillefilm, satiren Human Nature, for et par år siden på baggrund af et mansukript af Charlie Kaufman, der også har skrevet Jonzes to spillefilm. Og Gondry er snart aktuel med endnu en film, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, også baseret på et Kaufman-manuskript.
Men Gondry er stadig bedst kendt for sine musikvideoer blandt andet en håndfuld for Björk. Og hvis Jonze er guerillainstruktøren, så er Gondry den visuelle fantast, der formår at omsætte sine mange vilde og kulørte ideer til spektakulære tableauer, hvor en genkendelig, fysisk virkelighed vendes på hovedet, og nye universer opstår i processen.
Det være sig Kylie Minogue-videoen Come into My World, hvor en håndfuld syngende Kylie’r interagerer med hinanden på en befærdet gade; Beck, der har kontor på stranden og tager på ferie på et kontor i Deadweight;
eller Björk, der sidder i en skovhytte i Human Behavior, mens plysbjørne render rundt udenfor.
Gondry har en forkærlighed for gammeldags stop motion-animation og flyttefilm, og han blander gerne stumfilm med state of the art-computerteknologi, hvilket resulterer i højst originale udtryk, der på dvd’en kan opleves
ikke bare i de mange videoer, men også i en række mærkelige kortfilm blandt andet Pecan Pie, hvor Jim Carrey kører ind på en tankstation i en seng, mens han synger som Elvis.

Kunstnerisk ener
Chris Cunninghams dvd er den mindst omfangsrige af de tre, men den byder på to af de mest interessante videoer, hvor hans fortid som special effects-mand kommer til sin ret.
I Richard James’ alias Aphex Twins Windowlicker optræder James’ ansigt på alle de medvirkendes kroppe, også de smækre modeller med store bryster. Det er ganske overbevisende lavet og gør videoen til en blanding af mareridt og kunstinstallation.
I Björks All Is Full of Love viser Cunningham en øm elskovsscene mellem to nysamlede robotter, hvilket bryder med alle vores gængse forestilliger om, hvad robotter er i stand til, og giver videoen en næsten peotisk dimension.
Cunningham fremstår som instruktørtrioens kunstneriske ener og dén af de tre, som laver det mest foruroligende arbejde. Han bruger humoren som virkemiddel, men i videoer som Madonnas Frozen, Leftfields Afrika Shox, Aphex Twins Come to Daddy og en Playstation-reklame fornemmer man mørket og vanviddet lure nær ved, hvorfor man ikke tager hans billeder til sig på samme måde som Jonzes eller Gondrys.
Cunningham har længe ledt efter et filmprojekt at kaste sig over, og på et tidspunkt var det meningen, at han skulle filmatisere William Gibsons Neuromancer. Det skulle dog være sikkert, at hans spillefilmdebut i stedet bliver en filmversion af Liberatores hypervoldelige tegneserie RanXerox, en punket, postapokalyptisk udgave af historien om Skønheden og udyret.
En ganske passende debut, skulle man mene.

*The Work of Director: Spike Jonze, Michel Gondry og Chris Cunningham. Directors Label, Virgin Music. Kan købes hos enhver anstændig musik- og dvd-forhandler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu