Læsetid: 5 min.

Kan man plante gyldne palmer?

Midt mellem alle de professionelle filmselskaber i Filmbyen ligger filmvæksthuset Station Next, der er filmværksted for børn og unge, en rugekasse for instruktører og producere – måske fremtidens guldpalmevindere
5. december 2003

(2. sektion)

Rugekasse
Udvendigt ligner det blot en af de andre gamle mustensbygninger i Avedørelejren. Men inde bag murene ligger et eldorado, et rent slaraffenland for filminteresserede børn og unge. 200 kvvadratmeter gammel nedlagt kasernebygning er blevet omdannet til en kulisse-hal i bedste Hollywoodstil.
Alt sammen til fri afbenyttelse for børn og unge, der har lysten til at fortælle i billeder, mestre et kamera og måske går rundt med en filminstruktør i maven.
Kulisselandskabet udgør rummene i en villa, fra kælder til kvist, blot udformet i ét plan. Og der er ikke sparet på hverken kreativitet eller akkuratesse – for hos Station Next giver man børn og unge mulighed for at arbejde med film under næsten professionelle forhold.

At ’gå til film’
Station Next kom til verden med blandt andet Hvidovre Kommune, Zentropa, DR, Nordisk Film, TV2 og Statens Pædagogiske Forsøgscenter i ryggen. Tanken bag projektet er at give bedre vækstbetingelser, og pleje den nye generation af kommende talenter inden for film-, tv- og it-branchen.
I filmvæksthuset kan børn og unge ’gå til film’ en gang om ugen og i samarbejde med professionelle filmfolk og skuespillere prøve kræfter med nogle af de grundlæggende principper inden for film- og tv-produktion.
Foruden lyd- og lyssætning, klippeteknik og manuskriptskrivning, bliver man blandt andet også undervist i dramaturgi og kamerateknik – og ofte tages mere utraditionelle metoder i brug.
En af væksthusets introducerende øvelser går ud på, at eleverne skal lytte sig frem til følelser og stemninger i et stykke musik og herefter lave en lille film, der bygger på musikkens spændingskurve og de associationer, musikken har vakt.
Station Next kan derfor blive et godt springbræt for dem, der vil ind på filmskolen eller andre uddannelser, som har med medier og kommunikation at gøre.
Det er ikke så lidt imponerende, hvad der udtænkes, instrueres, filmes og klippes i væksthusets filmværksted, der siden år 1999 har hjulpet børn og unge i alderen 13-18 år med at lave kortfilm. I filmbranchen er interessen såvel som opbakningen til projektet derfor også stor.
Filminstruktøren Per Fly der blandt andet har lavet spillefilmene Bænken og Arven, sagde til væksthusets årlige premierefest efter at have set væksthusfilmen Kunsten at trylle:
»Man regner med, at man skal til at se noget, som er velmenende, halvordentligt og lidt kikset, men dette her er jo en film på, ja stort set, afgangsniveau fra Filmskolen. Det må jeg sige, jeg er næsegrus beundrende. Det og en enkel god historie, et godt manuskript, simpelthen... Det er imponerende.«

Virkelighedens trylleri
Kunsten at trylle er lavet af væksthusets 13-16-årige første års-elever. Filmen handler om drengen Matthias, der er lidt mindre smart og en del mere kejtet end de andre drenge. Han lever derfor i grænselandet mellem den virkelige verden og et selvkomponeret fantasi-univers, hvor hans imaginære ven, mestertryllekunstneren Mister Mox indvier ham i tryllekunstens store hemmeligheder.
Kunsten at trylle skildrer blandt andet de ting, der sker i overgangen mellem at være barn og blive teenager: Om følelserne, forvirringen og om at turde stå ved den man er – også selvom man er lidt anderledes end de andre. For det er nemlig, når man udnytter sit fulde potentiale, at virkelighedens trylleri opstår.
Der er ingen tvivl om, at holdet bag Kunsten at trylle har haft et budskab, de ville ud med. Som den 16-årige Martin Dan, der har været producer på filmen, udtrykker det:
»Filmen skildrer en verdenssituation, nemlig det at være anderledes og at ville ind i et fællesskab. Men selvom man er anderledes, kan man godt få det fællesskab, så længe man tror på sig selv og sine egne evner.«
Martin Dan fortsætter uden tøven i en eftertænksom tone:
»Personligt mener jeg jo, at filmen er en rar afveksling. Hver dag i nyhederne hører vi om krige og sygdomsepidemier, som koster mange menneskeliv. Derfor er det rart med en lille hverdagshistorie, der hylder livet og viser livet fra en anden side end tragedien.«

Professionel coaching
Kunsten at trylle er skabt i samarbejde med instruktøren, Martin Strange Hansen, der for nylig vandt en Oscar for kortfilmen Der er en yndig mand. Martin Strange Hansen har denne sæson undervist på Station Next, for filmvæksthuset har nemlig en regel om at finde sine undervisere blandt professionelle filmfolk.
Det er nok også en af forklaringerne på væksthusets succes, for Station Next har i årets løb været fødselshjælper for flere lovende filmprojekter. Her kan blandt andet nævnes filmen Memento Vivera (Husk at leve), der er skabt af væksthusets anden- og tredjeårselever og kredser om et særdeles eksistentielt tema.
Filmen skildrer tre mænds pinefulde ridt i, hvad der til at begynde med er en ganske almindelig HT-bus, men som senere viser sig at være en klaustrofobisk skærsild på hjul med djævelen som chauffør.
På turen konfronteres de tre mænd med de valg, de har truffet i deres tilværelse, for har de mon – midt i hverdagens trivialitet – husket at leve livet.
Ole Christian Madsen, der blandt andet har lavet Pizza King og dogmefilmen En Kærlighedshisto-rie sagde efter at have set Memento Vivera:
»Når man ser sådan en film og får at vide, at man skal vurdere den, så tænker man jo meget over, at det er unge mennesker på 16-18 år, der har lavet den. Men mens jeg så filmen, glemte jeg det.«
Ole Christian Madsen roste også filmen for dens dramaturgiske opbygning og kamerateknik.

Film for flere
Udover at være et ugentligt tilbud til unge i Københavns Amt, arrangerer Station Next også heldagskurser til skoleklasser fra hele landet samt filmlejrskoler, hvor skoleelever producerer film og indgår i et forløb, der kommer tæt på den professionelle virkelighed.
Da Station Next fungerer med støtte fra det offentlige, ligger kurserne til en pris, hvor også kommuneskoler kan være med. Blandt andet har Kulturministeriet for nylig tildelt Station Next en fire-årig bevilling på fem millioner kroner årligt.
Bevillingen betyder, at mere end 8.000 børn og unge hvert år vil få førstehåndserfaringer med produktion af levende billeder i et realistisk filmmiljø. Om Station Nexts elever bliver fremtidens gyldne palme-vindere, kan kun tiden vise.
Men der er ingen tvivl om, at de bliver erfaringer rigere, der er gode at have med i deres videre færd i uddannelsessystemet eller på jobmarkedet. Herudover er Station Next også bare er en hel del skæg og ballade – kvalificeret skæg og ballade vel at mærke.

nwww.station-next.dk

*Stine Behrendtzen læser journalistisk og litteraturvidenskab

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her