(2. sektion)
Interview
François Ozon er en stjerne i fransk film. Med sine første spillefilm, blandt andet Sitcom (1998) og Dråber på hede sten (2000), fangede den 36-årige instruktør kritikernes opmærksomhed, og takket være hans tre seneste film, Under sandet (2000), 8 kvinder (2002) og Swimming Pool (2003), har publikum nu også fået øjnene op for hans ikke ubetydelige evner som billedmager.
Det kriminalistiske element spiller en væsentlig rolle i Ozons film, der ofte er elegante og stilbevidste parafraser over velkendte genrer som melodramaet, musicalen og den psykologiske thriller. En vigtig rolle spiller også de smukke kvinder, som Ozon næsten kærtegner med sit nærgående kamera. I 8 kvinder arbejdede han sammen med otte af fransk films store skuespillerinder, bl.a. Catherine Deneuve og Fanny Ardant, og den 58-årige, engelske skuespillerinde Charlotte Rampling har hovedrollen i både Under sandet og Swimming Pool.
Swimming Pool deltog i konkurrencen på dette års filmfestival i Cannes og vakte berettiget opsigt med sin intrigante skildring af forholdet mellem en midaldrende engelske krimiforfatterinde, Sarah Morton (Rampling), som tager på ferie i sin forlæggers sommerhus i det sydlige Frankrig for at skrive en ny bog, og forlæggerens unge datter, Julie (Ludivine Sagnier), der uventet dukker op og både forarger og fascinerer Sarah med sin meget ligefremme facon og et stort forbrug af mænd.
Det lyder ganske ligetil, men François Ozon kan godt lide at forurolige og overraske med sine film, og tingene er ikke altid, hvad de ser ud til at være, heller ikke i Swimming Pool.
Stil og indhold
Ozon begyndte at øve sig allerede som dreng med sin fars 8mm-kamera. Siden forenede han praktik og teori på universitetet, før han i slutningen af 80erne for alvor sprang ud i at lave film.
Information talte med Ozon i Cannes. Han er et meget venligt og humoristisk menneske, men han bryder sig ikke om at grave særlig dybt i sine egne film for, som han siger med et smil, »det er dit job.«
Du har sagt, at du gjorde Sarah Morton til krimiforfatter, fordi det at skrive krimier minder om at skrive manuskripter: Stilen betyder mindre end plottet. Men du synes selv at være en instruktør, hvor stilen er vigtigere end plottet.
»Mine film er altid et portræt af nogen. Jeg foretrækker at kende personernes sjæl frem for at kende historien. Historien er til for at fremhæve en eller anden personlighed. I Under solen var det svært. Historien var ikke særlig vigtig. Der er en begivenhed i begyndelsen, hvor hovedpersonen, Charlotte Ramplings, mand forsvinder, og siden er det en meget enkel film. Man kan kun se i Charlottes ansigt, hvad der foregår.«
Man kan argumentere for, at 8 kvinder kun er stil.
»Det afhænger af, hvem du spørger. For dig handler det måske ikke om historien, men spørger du et barn, en ung pige på syv år, så elsker hun historien. Jeg kan godt lide at have forskellige niveauer i mine film. Jeg foretrækker ikke det ene frem for det andet.«
Dine film kunne minde lidt om Claude Chabrols.
»Det ved jeg ikke. Jeg kan godt lide de film, Chabrol lavede i 70erne, men jeg ved ikke, om han lavede en film om skaberprocessen. Det tror jeg ikke.«
Jeg tænker mest på byen i Swimming Pool, atmosfæren, de lidt forvredne elementer.
»8 kvinder var en film fuld af referencer. Jeg ønskede at hylde 50ernes amerikanske film. Jeg ville lege med hver enkelt skuespillerindes stjernestatus. Jeg ville ikke have, at man skulle glemme, at man så på Catherine Deneuve eller Fanny Ardant. Man skulle ikke glemme, at de havde lavet film med François Truffaut eller Buñuel. Men i forhold til Swimming Pool tror jeg, at referencerne mere er til mine egne, tidligere film, fordi det er en film om skaberprocessen og om mig selv filmen er på en måde et selvportræt.«
Følelser, ikke metaforer
Titlens swimmingpool er et vigtigt element i filmen. For mig symboliserer den livet og seksualitet: Nogle springer bare i, andre synes, at den er beskidt og skal renses.
»Da jeg skød scenen med det store dækken, som trækkes hen over poolen, fik jeg en idé. Det gik pludselig op for mig, at poolen har samme størrelse og de samme dimensioner som et biograflærred. Man kan så forestille sig, at dækkenet er et fortæppe, og lærredet er et sted, hvor man kan projicere sine forestillinger og fantasi, og Ludivine er så en fiktiv karakter, der ankommer til swimmingpoolen.«
Du talte før om niveauer, men så vidt jeg ved, er du ikke meget for metaforer.
»Nej, jeg prøver mere at være poetisk og beskrive følelser frem for at være metaforisk. Det er kun godt, at man kan forestille sig forskellige ting, men jeg prøver ikke at presse for meget på.«
Uden at ville afsløre for meget så kan man sige, at du til slut vender alting på hovedet og trækker tæppet væk under publikum. Var du ikke bange for, at det blev for meget?
»Nej, jeg syntes, at det lå i historiens logik, og jeg ville til slut give publikum frihed til at forestille sig, hvad de havde lyst til. Det er op til dig at fortælle mig, hvad der står i Sarah Mortons bog. Jeg ville ikke lukke filmen helt, og den bliver foruroligende, fordi man er vant til at se film med en rigtig slutning.«
I løbet af filmen holder du også publikum på gyngende grund.
»Det er, fordi det er en film om skabelse, og når man skaber, så ved man ikke, hvor man bevæger sig hen. Det er mange forskellige veje at tage, og indimellem ved jeg ikke engang selv, hvilken vej jeg tager.«
Heller ikke under optagelserne?
»Nogle gange er man ikke sikker, men man gør det, fordi man er nødt til det. Ofte går det op for én i klippeprocessen, at det, man har optaget, ikke er det, man gerne ville have, men noget helt andet. Indimellem er det dog bedre end det, man ville have haft.«
Dine film forekommer ellers meget velforberedte.
»Ikke alt er så kontrolleret. Jeg arbejder ikke med storyboards, og mange ting bliver improviseret. Når jeg begynder på klippeprocessen, begynder jeg sådan set også på at skrive filmen om.«
Atmosfære af tillid
Charlotte Rampling spillede hovedrollen i Under sandet, og nu en hovedrolle i Swimming Pool. Hvorfor er hun ikke med i 8 kvinder?
»Faktisk tror jeg ikke, at hun ville have kunnet lide at være med i 8 kvinder. Hun foretrak at være ene kvinde i Under sandet. Jeg tror heller ikke, at hun ville passe ind i 8 kvinder. Det er en film om den typisk franske skuespillerinde. Men jeg var nødt til at vende tilbage til Charlotte efter 8 kvinder, fordi optagelserne til den film var svære og kvinderne ikke altid lige nemme at have med at gøre. Jeg var nødt til at holde en eller anden form for ferie efter den film. Charlotte og jeg kom meget tæt på hinanden på Under sandet, og det var skønt for mig igen at arbejde med hende. Jeg tror også, at det var en fornøjelse for hende.«
Hvad er forskellen på hende og de franske skuespillerinder?
»Jeg har intet imod franske skuespillerinder, men på 8 kvinder var situationen vanskelig. Der stod otte skuespillerinder foran mig, og jeg havde med otte egoer at gøre. Når man var alene med hver af dem, var det ikke et problem. Jeg var nødt til at være neutral og kunne ikke favorisere én frem for de andre, og derfor var det svært for mig. Det var sværere for mig end for dem.«
Charlotte Rampling optræder helt nøgen mod slutningen af Swimming Pool, og Ludivine Sagnier render praktisk talt nøgen rundt det meste af filmen. Var det svært at overtale dem til at gøre det?
»Nej. Jeg arbejder i en atmosfære af tillid. Jeg foretrækker at sige alt i stedet for at være konfliktsky. Til at begynde med forklarer jeg præcis, hvad jeg vil have. Allerede inden jeg skrev manuskriptet, spiste jeg middag med Charlotte og fortalte hende, hvad jeg ville lave, og hvilken karakter hun skulle spille, og jeg spurgte hende, om hun ville acceptere at spille uden makeup og være en engelsk gammeljomfru.«
Og være nøgen?
»Nej, ikke ved den første middag. Hun kunne have sagt nej, men jeg tror, at Charlotte ved, at hun har en smuk krop, så det er ikke et problem for hende. Med hensyn til Ludivine, så er hun yngre, og det var ikke svært for hende. Jeg spurgte, om det var et problem, at hun skulle være nøgen. Hun sagde, nej, ikke hvis du hyrer en træner til mig. Så hun fik én til at hjælpe sig med at træne sin krop. Hun var stolt af sin krop, og det var godt for rollen, fordi hun skal være skamløs.«
Du har beskæftiget dig indgående med kvinder i tre film i træk. Hvad er det, der er så interessant ved dem?
»Kvinder er mere komplekse end mænd, og det har altid fascineret mig at filme en kvindes krop og hendes ansigt, det er meget taknemmeligt. Måske er det en måde for mig at røre ved hende på. Jeg står bag kameraet, og der ligger måske noget seksuelt i det.«
»Og kvinderne kan godt lide at blive kigget på af mig. Vi har et meget tæt og tillidsfuldt forhold og har ikke brug for så mange ord. Det interessante er, at man får så meget af kvinderne, at det er som at besidde dem uden at gå i seng med dem.«
*Se anmeldelsen af Swimming Pool på denne side
*8 kvinder er udkommet på dansk dvd