Læsetid: 3 min.

Lærer-nej til skoleguru

Odense Lærerforening er stærkt kritiske over at kommunen vil gennemtvinge den amerikanske psykolog Howard Gardners tanker i skolepolitikken
18. december 2003

»Det er næsten sekterisk.«
Med den bemærkning tager næstformand i Odense Lærerforening Anne-Mette K. Jensen kraftigt afstand fra et udspil fra Odense Kommune om fremtidens Børn- og Ungepolitik. I udspillet, der er til høring i disse dage, fastslår Odense Kommune at kommunens skoler i fremtiden skal tage udgangspunkt i et børnesyn, der »bygger på teorien om de mange intelligenser«.
Dermed står det klart, at Odense Kommune kan blive den næste, der baserer skolepolitikken på den amerikanske psykolog Howard Gardners teori om, at mennesket har mange intelligenser. Billund Kommune har i flere år haft Howard Gardner som pædagogisk grundpille, og også Gentofte Kommune refererer til ham, ligesom en lang række enkeltskoler landet over er med på Gardner-bølgen.
»Det er ikke fordi vi i Odense Lærerforening er imod Howard Gardner og hans teori. Men vi kan ikke acceptere, at en bestemt pædagogisk og psykologisk retning skal skrives ind i kommunens politik, og det har vi så bare at rette os efter. Der skal være plads til flere forskellige retninger samtidigt, og det skal være noget man afgør på den enkelte skole. Ikke i byrådssalen,« siger Anne-Mette K. Jensen.

Forkert – men lovligt
Hun får opbakning fra professor i pædagogik Per Fibæk Laursen fra Danmarks Pædagogiske Universitet. Han er varm fortaler for Howard Gardners teori om, at mennesket kan lære på mange forskellige måder og har mange kompetencer – men:
»Jeg kan ikke lide tendensen. Man skal give lærere en professionel frihed til at hente inspiration der, hvor den mest værdifulde inspiration er. Når kommuner tager den slags beslutninger, er det udtryk for en forvaltningsmæssig og politisk indblanding, der går ud over lærernes metodefrihed.«
– Er der noget, der hedder ’lærernes metodefrihed’?
»Nej, ikke rent juridisk. Men det er en god dansk tradition. Politikerne er i deres gode ret til at gennemføre den slags i byrådet eller i Børn- og Ungeudvalget. Men jeg er dybt betænkelig. Jeg tænker med rædsel på, at en kommune kanoniserer en teoretiker, jeg ikke sympatiserer med,« siger Per Fibæk Laursen.

Ikke bare Gardner
Skolechef i Odense Kommune Jørgen Schaldemose afviser, at kommunen har forlovet sig med Howard Gardner.
»Vi peger på en psykologisk forståelseramme, der har en bestemt pædagogisk angrebsvinkel på børn, der passer til folkeskolelovens ord om, at man skal tage afsæt i det enkelte barn,« siger Jørgen Schaldemose.
Han er i dag ked af, at der i forslaget står »teorien« i bestemt form.
»Jeg synes ikke, der skal stå teorien om de mange intelligenser, men teorierne om de mange intelligenser. Der er andre teoretikere, der siger, at der er forskellige måder at betragte intelligens på.«
For Jørgen Schaldemose er pointen, at lærerne skal planlægge undervisningen i forhold til barnets potentialer – ikke i forhold til manglerne. Og han har i et debatindlæg forklaret, at skolepolitikken ikke er udtryk for »en begrænsning i den enkelte lærers frihed til at tilrettelægge sin egen undervisning.«
– Er det frivilligt om skolerne og lærerne følger politikken?
»Nej, man skal efterleve de værdier, der er i den til enhver tid vedtagne skolepolitik,« fastslår Jørgen Schaldemose, der dermed antyder, at lærerne vil få tommelskruerne på. Men omvendt synes han i samme åndedrag at lempe på ønsket om at gennemtvinge en bestemt teori i skolepolitikken.
»Vi skriver helt bevidst, at der skal ’tages udgangspunkt’ i teorien om de mange intelligenser. Man skal altså som lærer vide noget om det. Men vi mener stadigvæk, at de dygtige lærere skal have lov at planlægge deres egen undervisning.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu