Læsetid: 3 min.

Mangefacetteret fallit

Erykah Badu kan for meget – selv en 150 minutters koncert bliver overmættet af tvetydigt talent
8. december 2003

Koncert
Der var labre lækkerbidskner, fyre med gelebefængt popbrækkerhår, homies og homegirls. Der var skolepiger, midaldrende ægtefæller, gnavne gamle bartendere og nyforelskede kærestepar. Og så var der de her organisk stylede wannabes i fejlfrit genbrugstøj, dreads og bandana-bandager. En vens ven døbte fænonemet ’urte-fisserne.’ Åååhh... uuuuhm, hvor er vi bare urbane-turbane i vores millimeter-designede skødesløshed. Mest uuuuhm, måske.
Nå, Erykah Badu tiltrak dem alle torsdag aften i frederiksbergske Falkoner-Salen. I gennem to en halv times intens jamsession præsterede den sorte soulperle en koncert, hvis mange facetter overgik det 2.500 personer store publikum i alsidighed.
Det blev både koncertens styrke og svaghed. For smukke Badu kan det hele – hun kan synge, tænke, flirte, foredrage, danse, elske, være vred, være ked, være glad, være mor, være sexet, fjolle, blære, blotte, scratche. Men selv over utrolige 150 minutter bliver sådan et gigantisk mix for tungt at danse med. Man kan simpelthen ikke kapere mere til sidst, og lige så meget som fruens multispektrede talent fascinerer, lige så meget ender det med at frustrere.

Hvad vil hun helst?
Der mangler holdepunkter. For hvem og hvad er Erykah Badu egentlig mest? Vi ved selvfølgelig, at hun er denne her 31-årige sangerinde, hvis tre første album med roots- og hiphop-inspireret soul har givet hende en håndfuld millioner tilhængere verden over.
Hertil og ikke længere. Meget klogere blev man heller ikke af besøget i Falkoner-Salen. Det eneste moment, som for alvor antydede det skrøbelige menneske under denne ellers sanselige sangerinde, var da hun – iført en afro på størrelse med et 32 tommers farvefjernsyn – tilsyneladende uprovokeret udbrød »Fuck you« efter et nummer.
Hertil responderede publikum med et råbekor, som Badu selv havde lært salen tidligere på aftenen, nemlig »Get up from my couch / get up and out of my house / get on out of my life.«
Da sangerinden hørte de aggressive linjer, vendte hun sig om mod menneskehavet med søgende desperation i øjnene, overrumplet, hvorefter en ny sang begyndte.
Vidste man ikke bedre, virkede udbruddet ubevidst. Måske lider Erykah Badu stadig under afsavnet af ekskæresten, Dre 3000 fra superduoen Outkast, hvilket i så fald også forklarer, at de danske og skånske fans netop blev diverteret med testen af en endnu ikke indspillet sang af divaen, »Dear Misery«, hed den.

Underspillet effekt
Her viste Erykah Badu noget af det, der klarest gør hende til en dronning blandt alle de her R&B-finker, som har det med at frasere kompositionerne ihjel.
Teknisk kan hun nemlig trumfe dem alle – måske lige med undtagelse af Beyonce Knowles. Badu gør det bare yderst sjældent. Med sin underspillede stemmeføring virker det derfor dét stærkere, når hun endelig lukker op for de åbne vokalfarver i det yderste af randregistret.
Stærkt var det også at få debutalbummet Baduizms signatursang »On & On«, som sangerinden tilsyneladende aldrig lægger fra sig grundet dens tematiske eviggyldighed – »the world keeps turning«. For sure.
På samme måde med album nummer tos »Bag Lady« og »Love of my life (an ode to hiphop)« fra den nyeste langspiller, ep’en Worldwide Underground. De to perler, der tilhører eliten af hiphop- og soulperler i de nye årtusind, skilte sig ud fra den jammede masse og var trods alt værd at vente på i al deres tilbagelænede varme.
At dømme ud fra de forreste folk i den begejstrede masses skrig og skrål var det også en fornøjelse at følge Badus og Dre 3000’s en meter lille søn breakdanse og boogie løs på Falkoner-Salens scenegulv godt halvvejs på aftenen.
Dén oplevelse gik så at sige over hovedet på undertegnede – nøjagtig som koncertens mangfoldighed altså endte med at fise ind ad det ene øre og ud af det andet.

*Erykah Badu torsdag aften i Falkoner-Salen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her