Læsetid: 3 min.

Medieoverblik

5. december 2003


Åben for TV2-køb med Schibsted
*Egmont og JP/Politiken, der som nogle af de første offentliggjorde deres interesse i TV2, vil gerne udvide alliancen med en eller flere aktører. Den adm. direktør for JP/Politiken, Lars Munch, vil ikke udelukke et køb af TV2 i samarbejde med det norske medieselskab Schibsted, eller for den sags skyld andre nordiske medieselskaber. Men uanset vil JP/Politiken og Egmont sammen byde ind på tv-stationen, når den sættes til salg – formentligt næste år.
»Døren står åben for andre. Det er vores fælles holdning i konsortiet. Man skal ikke udelukke nogen på forhånd. Og Schibsted er en god mulighed,« siger Lars Munch til konkurrenten, Berlingske Tidende.
Og den udmelding fra Lars Munch kom dagen efter at Schibsteds direktør, Jan Erik Knarbakk, havde nævnt muligheden for at investere i TV2 med – ja gæt selv: Det Berlingske Officin. Betingelserne for salget af TV2 er endnu ikke fremlagt af regeringen. /nt

Gyldendal bruger tv-reklamer
*Selvom Gyldendals administrerende direktør, Stig Andersen, for omkring et år siden ikke mente, tv-reklamer for bøger ville være realistisk i Danmark, har forlaget nu ændret holdning. Efter People’s Press’ succes er Gyldendal nu også begyndt at reklamere i tv op til julen.
I de næste tre uger vil man derfor kunne se reklamer på TV2 for blandt andet Hanne Vibeke Holsts Kronprinsessen, og rejsende i den københavnske metro vil kunne se reklamespots for forfattere som Morten Sabroe og Kirsten Thorup. I Børsen forklarer marketingsdirektør Tine Smedegaard Andersen holdningsændringen:
»Bogen står i stadig stærkere konkurrence til andre medier, så vi er nødt til at gå stærkt på med markedsføring. Og selvom vi fortsat ser dagbladene som bogens vigtigste annoncemedie, så er dagbladene svækket. Samtidigt handler det selvfølgeligt også om at få nogle nye kunder i butikken.« /nt

TV 2 meldt for ulovlig reklame
*Flere seere har meldt TV 2 for skjult reklame i julekalenderen Jesus og Josefine, oplyser DR Nyheder. Under programmet mandag dukkede der pludselig et skilt op med legetøjskæden Fætter BR. TV 2’s underholdningsredaktør Bubber beklager fejlen og siger, at der var tale om et hændeligt uheld med et sponsorskilt, der beklageligvis blev eksponeret utidigt. /nt

Berlingske uden profil
*Ifølge en Gallup-analyse er der ikke noget klart billede af den typiske Berlingske-læser, og avisen fremkalder hverken store positive eller negative følelser blandt læserne. Ekstra Bladet derimod fremkalder både stærke positive og negative følelser.
»Det er et tegn på kraftigt læserengagement,« forklarer Gallups direktør, Rolf Randrup, til Børsen. Berlingske chefredaktør, Niels Lunde, er overraskende ikke uenig i analysens konklusion, men mener at kunne rette op på det manglende engagement i løbet af ‘to-tre år.
/nt

TV-censur i Italien
*Italiens premierminister, Silvio Berlusconi, bryder sig ikke om at blive parodieret. Hans selskab, Mediaset, har sagsøgt den italienske statsradiofoni RAI for 20 mio. Euro. Årsagen: En af landets mest kendte satirikere parodierede Berlusconi i et tv-program.
»Vidste I, at Italien ligger på 53. pladsen på listen over lande med størst pressefrihed efter Benin, Ghana og Bolivia?« spurgte skuespilleren Sabina Guzzanti i sit satireprogram Raiot på Rai3. »Nei, det ved i sikkert ikke. For hvis vores medier havde fortalt jer det, havde vi ikke været nummer 53.«
Mediaset sagsøgte Rai3 umiddelbart efter udsendelsen. Ledelsen på RAI3 fik kolde fødder og stoppede programmet efter den første af i alt seks udsendelser. /nt

Kortest muligt:
*Public Service DR udstikker kursen frem til 2007: De overordnede mål er fastlagt frem til 2007, hvor DR flytter til Ørestaden. DR skal bl.a. tilstræbe, at alle i Danmark bruger DR’s tilbud. /nt

*Bladlukning Magasinforlaget Benjamin, der udgiver kvalitetsmagasiner med fokus på mænd og nøgne damer – som FHM og M! – må bide i det sure æble og lukke magasinet Sportscar, der kom på gaden i maj 2002. /nt

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her