Læsetid: 3 min.

Når døden høster

Med det psykologiske krimi-drama ’Mystic River’ har Clint Eastwood skabt sin bedste film
5. december 2003

(2. sektion)

Ny film
Hvor det dog klæder den aldrende Clint Eastwood at forsage skuespillerjobbet og for en gangs skyld at holde sig bag kameraet! Mystic River er hans bedste film nogensinde som instruktør – den første gang, hvor den lidt bogstavelige tyngde, der hviler over mange af hans instruktionsarbejder, også dette, forenes med en sandt poetisk dimension.
Det ses allerede i filmens start. Tre drenge spiller hockey på gaden i Bostons arbejderkvarter. Da deres bold (symbolsk, skal det senere vise sig) triller ned i rendestenens kloak, er de oplagt til narrestreger. Skal de ’låne’ en bil og køre rundt om blokken? Eller skrive deres navne i fortovets våde cement? De vælger det sidste, men den ene – Dave – når kun at skrive de to første bogstaver i sit navn, inden trioen afbrydes af to mænd, der udgiver sig for politibetjente og får den skyldbetyngede Dave til at stige op i deres bil, som prompte kører væk med ham.
Derefter får Dave aldrig skrevet sit fulde navn i cementen – eller i tilværelsen.

Stærk ægthedsvirkning
Vi følger de tre drenges skæbne som voksne i det samme kvarter i Boston, og holder man sig strengt til den ydre handling, kan Mystic River ligne en barsk gennemsnitlig krimi om mord og hævn.
Men der står meget mere på spil her: en indkredsning af troværdige hverdagsmennesker som kastebolde i et ondt skæbne-spil, hvis kim ligger i barndommen og hvis fangarme bliver stadig mere fatale. En elementær fornemmelse for den tragiske dimension i de tre hovedpersoners sammenfiltrede liv. En forbløffende sans for at skildre sorg, smerte og tab – og den efterfølgende rasende hævtørst. Alt imens den rindende tid symboliseres af den mystiske flod, der ’renser for synder’ – som den mest syndefulde i trioen, den katolske Jimmy (Dean Penn), bilder sig ind.
Jimmy’s elskede 19-årige datter myrdes tilsyneladende uden motiv, og alt peger på, at hun kender gerningsmanden. Jimmy har selv en kriminel fortid, men forholdet til datteren bragte ham på fode efter et fængselsophold. Nu er han en agtværdig købmand – eller er han det? Med kriminelle venners hjælp prøver han at opklare mordet hurtigere end politiet, og hans iver bliver skæbnesvanger.

Destruktive kræfter
Hovedmistanken – både tilskuerens og personernes – falder på vennen Dave (Tim Robbins), der stadig bærer rundt på sit tyngende barndomstraume. Han er blevet overbeskyttende far til en søn, som han hver dag sjoskende følger til skole. En mærket mand, emotionelt og socialt sat i stå.
Men tilsyneladende også et dybt anstændigt menneske, forfærdet og skyldbetynget over de destruktive kræfter han indeholder, og naget af de hemmeligheder, han ikke kan få sig selv til at betro sin forståeligt bekymrede kone.
Trioens tredje er led i politimanden Sean (Kevin Bacon), der har spillet fallit i sit ægteskab, og nu får til opgave at efterforske mordet på sin gamle vens datter. Han er den eneste, der har løsrevet sig fra kvarteret – med rodløshed og arbejdsnarkomani til følge.

Levende miljøskildring
Clint Eastwood fortæller i et velberegnet sindigt tempo, der får det prunkløse arbejder-miljø, hvor tiden synes at være gået i stå, til at træde vidunderligt konkret og nærværende frem som baggrund for det sindsoprivende drama (der i stil og tematik kan minde lidt om den endnu mere ubønhørlige In the Bedroom). I den forbindelse er det måske ikke tilfældigt, at Eastwood selv kommer fra lignende beskedne kår.
Støttet af Brian Helgelands gennemtænkte manuskript og med en overlegen visuel rytmesans, der først svigter lidt henimod slutningen, krydsklipper Eastwood mellem de tre betrængte mænd. Det er Eastwoods første ensemble-film, og den drager fordel af hans erfaringslagrede sans for casting. For hvem andre end Sean Penn kunne fremstille krudttønden Jimmy med fængsels-arret på skulderen og vildskaben lurende bag de bedragerisk følelsesløse træk?
Jimmy retter sin sorg og vrede mod himlen, han er retttroende, praktiserende katolik, og i filmens løb samler han rigeligt stof til en bekendelse. I en dristig åben slutning skaber Eastwood tvivl om hans skæbne. Vil hustruens Lady Macbeth-agtige opbakning redde ham igennem? Vil barndomsven igen jage barndomsven? Rummer filmen i denne tvetydige slutning snerten af et forsvar for selvtægt?
Skuespiller Eastwood har mange drab på samvittigheden i sin lange karriere. Denne gang viser han frem for alt sorgen og dens tragiske følgevirkninger, når et liv tages. Eastwood er nu 73 år gammel, men det er jo aldrig for sent at blive voksen.

*Mystic River. Instruktion: Clint Eastwood. Manuskript: Brian Helgaland efter romanen Mystic River af Dennis Lehane. Amerikansk (Grand, Dagmar, Empire, Palads, CinemaxX)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her