Læsetid: 3 min.

Firmaer nøler med kontrol af egen etik

Mange ledere taler gerne om social ansvarlighed, men kun få lader forbrugerne følge med i, om ord bliver til handling. Det viser erfaringerne med at opbygge en etikdatabase
16. januar 2004

Det virkede så rigtigt og lovende, da Etikbasen i Forbrugernes Hus blev søsat for 16 måneder siden. Intentionen var og er, at danske firmaer skulle ride med på en international bølge og lade offentligheden følge med i, om de lever op til egne etiske mål. I dag kan man ved at se på www.etikbasen.dk konstatere, at dansk erhvervsliv nødigt udstiller sin indsats for eksempelvis at fremme arbejdsmiljøet herhjemme eller hindre børnearbejde i u-lande.
I den store flåde af danske selskaber har 25 siden september 2002 valgt at invitere offentligheden lidt ombord via Etikbasen. Her kan gæster hurtigt få relativ troværdig besked om, hvad firmaer gør i forhold til menneskevelfærd.
Blandt de 25 i Etikbasen er otte selskaber for eksempel Fakta og Kvickly, som hører under Coop Danmark. Den statistik er et svaghedstegn hos Etikbasen, mener Mogens Werge, som er underdirektør i Coop Danmark med ansvar for koncernens miljø- og etikarbejde.
»At kun 25 virksomheder er med i Etikbasen, og at
Coop Danmark fylder så meget, viser, at det ikke går særligt godt for Etikbasen. Det er trist, for det viser noget om, at danske virksomheder ikke tør melde klart ud på det etiske område,« siger Werge.
Etikbasen er på mange måder et barn af salgs- og udviklingschef i Forbrugernes Hus, Mette Reissmann. Hun siger:
»Vi havde sat os som mål, at 50 virksomheder skulle være tilmeldt inden udgangen af 2003. Der var 40 tilmeldte, hvoraf de 25 har offentliggjort deres arbejde. Så vi har ikke levet op til vores egne mål. Vi skal have 80 til 100 tilmeldte for at have økonomi i foretagendet. Får vi ikke det i år, må vi overveje f.eks. at udlicitere projektet. Men jeg er fuldt og helt overbevist om, at vi har et levedygtigt koncept.«

For dårlig PR
En forklaring på Etikbasens store begyndervanskeligheder er ifølge Werge, at »der er gjort alt for lidt ud af at skaffe basen offentlig omtale.« Ifølge Reissmann har etikbasen.dk ca. 4.000 forskellige besøgende hver måned.
En af virksomhederne på etikbasen.dk er boligtekstil-virksomheden Södahl Design A/S i Brande. Denne virksomhed har imidletid lige meldt sig ud af ordningen. I forbindelse med besparelser har Södahl Design ment, at man godt kan leve uden medlemskab af etikbasen. Videnschef i firmaet, Laila Pedersen, siger:
»Jeg ærgrer mig over udmeldelsen på grund af det store arbejde, vi har lagt i at være med, men vi må erkende, at basen ikke giver os omsætning nu og her. Du er i øvrigt den første, som har ringet og spurgt os om vores medlemskab.«
Mette Reissmann oplyser, at Etikbasen aldrig har haft noget stort budget til at gøre omverdenen opmærksom på sig selv. Men hun har også andre forklaringer på, at kendskabet til databasen ikke er så stort.
»Der er så meget Jantelov i det her land, at de færreste virksomheder vil profilere sig på, at de rent faktisk gør en indsats på det her område. Samtidig viger mange firmaer tilbage for at gå ind i Etikbasen, fordi de mener, at de skal have 100 procent tjek på alting, før de kan gøre det. Men det svarer jo til, at man lader være med at gå ned i et fitness-center, fordi man vejer 20 kilo for meget,« siger Reissmann.

Forbrugere spørger ikke
En af ophavsmændene til Etikbasen er direktør Jens Schierbeck fra konsulentfirmaet Oxford Group. Han var med til for 3,5 millioner statskroner at udvikle Etikbasen.
»Mange danske virksomheder arbejder faktisk seriøst med at at føre politikker om social ansvarlighed ud i livet. Men dem, som f.eks. Coop Danmark og Dansk Supermarked, der henvender sig til hjemmemarkedet, oplever ikke det store forbrugerpres for at fortælle om, hvad de gør. Derimod er der en stigende tendens til, at udenlandske koncerner som f.eks. Unilever og CocaCola stiller krav til danske underleverandører om, at de skal dokumentere deres indsats,« siger Jens Schierbeck, og fortsætter:
»Jeg tror, at det er med Etikbasen ligesom med en snebold. Den vokser sig større og større, jo mere den bliver rullet.«
Hos Kuwait Petroleum (Q8) i Danmark kan man nikke genkendende til, at det ikke er forbrugerne, men samhandelspartnere, der tæller i forhold til medlemskab af etikabsen. Direktør i Kuwait Petroleum Mads H. Rønnov Jessen siger:
»Vi forventer ikke at få nogen PR-effekt i forhold til forbrugerne ud af vores medlemskab. Det er mere i forhold til potentielle samhandelspartnere, der kan være en værdi i, at de kan kigge os i kortene. Vi prøver på hele tiden at holde et højt etisk niveau, og det er enhver velkommen til hele tiden at efterprøve.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her