Læsetid: 2 min.

Gedigen start på Krøniken

DR’s nye store serie-udspil tegner godt
5. januar 2004

Tv-serie
Hvor Matador slap, tager Krøniken over. Vi er i 1949, hvor nationen er ved at kæmpe sig ud af sin status som mangelsamfund, og fjernsynet vinker forude som den nye revolutionerende opfindelse.
I 24 afsnit vil den drevne tv-dramatiker Stig Thorsboe føre os op gennem forrige århundredes anden halvdel i en tv-serie, som – i hvert fald hvad omkostninger angår – er et tungtvejende prestige-udspil fra DR. Minutprisen er næsten dobbelt så høj som for Nikolaj og Julie !
Om kvaliteten så følger trop, er det selvfølgelig alt for tidligt at bedømme. Men første afsnit er tiltalende, letflydende og underholdende og tjener i sit tidsbillede som et velgørende korrektiv til de vilde forvanskninger i DR-serien Edderkoppen, der foregår på samme tid.
Og der er oplagt dramatisk og tidstypisk potentiale nedlagt i de fire skitserede hovedfigurer. Først og fremmest den gæve provinspige Ida (Anne Louise Hassing), der viser selvstændighed ved at skippe husholdningsskolen til fordel for job og boglig uddannelse; den unge tænksomme socialdemokrat Palle (Anders W. Berthelsen), som ser op til Jens Otto Krag; direktør-sønnen Erik (Ken Vedsegård) med blik for fjernsynets muligheder, men endnu stækket af faderligt opsyn; og hans erotisk frigjorte søster Søs (Maibritt Saerens) med fotomodeljob og udpræget trang til at sætte sin hat, som hun vil.
Samtidig skitseres i let folkekomdieform datidens skarpe modsætningsforhold mellem socialdemokrater og kommunister.

Eminent repliksikkerhed
Hassing (36 år) og Berthelsen (34 år) er et par ganske modne 20-årige, men de skal jo også holde længe endnu og hvem ved, hvornår de grå hår indfinder sig. En anden indvending kunne være, at Jørgen Johanssons fotografering dyrker de lækre farver og udspekulerede fugleperspektiver lidt for ivrigt, så periode-skildringen banaliseres i retning af glansbillledet, samtidig med, at glatheden i Thorsboes og instruktøren Charlotte Sielings fortællestil accentueres.
Men Krøniken tegner alt i alt til at blive seværdigt tv-håndværk, gennemstrømmet af Thorsboes eminent sikre, mundrette replikfornemmelse og målbevidste karaktertegning. Morsom er serien også, som når Søs’ stivstikker-kæreste besvarer hendes ivrige erotiske ouverturer med: »Der er tider, hvor jeg kan forbande mig selv langt væk over at jeg respekterer dig så højt.« Eller når det fjerne fjernsynsmirakel udløser replikskiftet om den allerede Amerika-erfarne Erik: »Han har set Elizabeth Taylor!« – »I Amerika?« – »Nej, i fjernsynet!«
Charlotte Sieling, der indlagde sig fortjenste som instruktør af flere Rejseholds-afsnit, men ellers er mest kendt som skuespiller, instruerer med sans for det lille træfsikre portræt – Anette Støvelbæks velunderrettede sekretær, Klaus Bondams sardoniske lærer, Peter Hesse Overgaards ’kunstneriske’ radiomand.
Måske ville enkelte scener vinde ved at hvile lidt mere i sig selv, så smertepunkter og dramatiske kanter stod stærkere.
Men meget skal introduceres her i første runde. Det sker snarrådigt og ubesværet og giver appetit på mere.

*Krøniken. Afsnit 1 af 24. Instruktion: Charlotte Sieling. Manuskript: Stig Thorsboe. DR 1.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her