Læsetid: 2 min.

Kend naboen før kommunen kommer

Kan medierne skåne folk, der er langt ude, uden at skåne læserne? – Til Luftskibets debatmøde om udstillingen Eventuelle pårørende
17. januar 2004

Sandheden behøver ikke at være grov og uskøn for at virke autentisk. Ensomhed og elendighed kan også skildres æstetisk smukt, som i fotografen og billedkunstneren Tina Enghoffs opsigtsvækkende udstilling og fotobog, Eventuelle pårørende.
Så kort kan man opsummere diskussionen i torsdags om Tina Enghoffs billeder af københavnske lejligheder, hvor et menneske ofte under ildelugtende omstændigheder er fundet død, og det offentlige annoncerer efter pårørende.
Der var fuldt hus til det andet af tre debatarrangementer om Tina Enghoffs billeder, arrangeret i samarbejde mellem udstillingsbygningen i Nikolaj og Informations Forum for Systemdebat, Luftskibet. Ikke mindst en pæn tredjedel unge følte sig draget af emnet Den socialt betingede ensomhed og dens synlighed i medierne.
»Den ensomme død opleves som en fjern, social, eksotisk virkelighed,« sagde Tina Enghoff, der i sit arbejde med levende udstødte og hjemløse tit har undret sig over, hvorfor netop de mennesker var havnet uden for normalitetsbegrebet. Hun var glad for, at hendes billeder har rejst så megen debat, specielt da så mange som 14 procent af københavnerne dør alene.

Andres lidelser
Forlægger Claus Clausen talte om den amerikanske forfatter og filosof Susan Sontags tanker om det at betragte andres lidelse gør os mere engagerede eller mere ligeglade. Per Folkvar, fotograf og billedredaktør ved Polfoto, slog fast, at billeder har enorm betydning for meningsdannelsen: Synet af kødfluelarver og en grå skalp, der sidder fast i det lakerede gulv, gør større indtryk end mange ord om social nød.
Journalist Jens Nielsen, der bl.a. skriver ved Information, var enig og blev desuden mødt af et bekræftende suk fra salen, da han sagde: »Det mest skræmmende i billederne var for mig synet af sofaen, hvor der lige om lidt skal komme nogen på besøg.« Mediernes etiske dilemma ved at beskrive folk, der er langt ude, ville Jens Nielsen søge at løse ved at skåne ofrene – ikke læserne.
Flere bemærkede, at lejlighederne typisk hverken rummede telefon, spisebord eller billeder af familie og venner. De sidste ville Tina Enghoff naturligvis have fjernet – men oftest var der ikke nogen at fjerne.
Billedkunstneren Finn Thybo Andersen, der også er lektor ved Kunstakademiet, satte billederne ind i en kunsthistorisk sammenhæng: Med deres forankring i hverdag, personlig erfaring og politisk dagsorden knytter Enghoffs billeder bånd til feminismens ’gør det private politisk’ og bryder med modernismens dogmer om kunstens autonomi. Dog uden at hælde æstetikken ud: Tværtimod mente en billedkunstner, Thybo Andersen kendte, at de forladte lejligheder var hans egne installationer...!
Salens mange spørgsmål røbede engagement og indignation: Tager disse fotos ikke den sidste værdighed fra folk? Hvorfor bruge blitz for at forskønne? En ung pige, der præsenterede sig som litteraturstuderende, rundede af med at spørge, om ikke de ensomme dødes ensomhed skyldes vores måde at se den på – ikke deres?
Det tredje og sidste debatmøde i rækken finder sted torsdag d. 22. januar kl 15-17 i Nikolaj.

*Udstillingen i Nikolaj, Nikolaj Plads 10, varer til 25. januar

*Bogen Eventuelle pårørende har tekst af Tina Enghoff og dr. med. Preben Brandt. 92 sider, 200 kr. Tiderne Skifter

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her