Læsetid: 3 min.

OVERBLIK - Kultur

28. januar 2004


Kaospiloter bliver i luften
*Kaospiloterne i Århus holder sig efter alt at dømme i luften. Og det på trods af at uddannelsen, efter krav fra Dansk Folkeparti, ikke længere er på finansloven, og dermed mister sit årlige statslige tilskud på 5,5 millioner kroner. Den kontante gave på 1,6 millioner kroner, som uddannelsen modtog fra Tuborgfondet i december, har medført, at Kaospiloterne kan optage et nyt hold studerende til september. I eget regi arbejdes der dog fortsat på, at fremtidssikre uddannelsen. På et bestyrelsesmøde mandag aften blev der, ifølge skolens rektor, Uffe Elbæk, opstillet tre scenarier: Enten skal Kaospiloterne være en afdeling af et allerede eksisterende uddannelsesmiljø i Danmark eller selvstændigt finde en midlertid privat finansiering, hvorefter uddannelsen på sigt kan komme tilbage på finansloven. En tredje mulighed er at flytte uddannelsen ud af landet. »Det er bestyrelsens vurdering, at de særdeles positive tilkendegivelser skolen har fået de sidste ti måneder, lover godt for, at det er muligt at finde en både faglig og holdbar model for skolen i fremtiden,« siger Uffe Elbæk ifølge ritzau. Den endelige beslutning om Kaopiloternes fremtid træffes på et bestyrelsesseminar 5. og 6. marts.msk

Svenske filmdage
*Da Det Svenske Filminstitut mandag aften uddelte sine ’guldbagger’ for de største filmpræstationer i 2003, var der ikke nogen materiel hæder til Lars von Triers Dogville. Juryen kårede nemlig den amerikanske The Hours til årets bedste udenlandske film i konkurrence med Dogville og den tyske succes Goodbye Lenin.
Priserne blev overrakt på behørig vis i operaen i Göteborg som led i byens filmfestival, der er den største af sin art i Norden. Ondskan instrueret af Mikael Håfström, blev kåret til sidste års bedste svenske spillefilm. Desuden var der hæderspriser til den 80-årige Erland Josephson og Bibi Andersson, der tog prisen for sidste års bedste kvindelige birolle i Elisa – som om jag inte fanns. msk

Musikalsk diplomati
*Storbritanniens musikindustri overvejer i samarbejde med regeringen at åbne en musikambassade i New York efter fransk model. Formålet er at hjælpe britiske kunstnere med at gøre karriere i USA. Årsagen er, briternes frustration over, at deres artister i årevis har haft vanskeligheder med at gøre sig gældende på det amerikanske plademarked, hvor deres markedsandel er faldet fra 32 procent i 1986 til sølle 0,2 procent i dag. Brancheveteranen Sir George Martin, legendarisk pladeproducent for The Beatles og nu leder af de britiske Air-studier, støtter initiativet. »Det kan vise sig at være til stor nytte for den britiske pladeindustri,« siger han.msk

Robert Redford og Che Guevara
*Efterkommere af Che Guevara roser en film om hans liv, begået af skuespilleren Robert Redford.
Redford fremviste for nylig The Motorcycle Diaries i den cubanske hovedstad Havana. Tilstede var Che Guevaras enke og børn. »Filmen er fremragende,« sagde enken, der i sin tid overlod sin mands dagbøger til filmmagerne.
Guevara drog i 1952 på en ni måneders motorcykeltur rundt i Sydamerika. Den episke rejse introducerede ham for den herskende fattigdom i Sydamerika, og foranledigede ham til at slå sig til Fidel Castros eksilcubanskegruppe mod den cubanske diktator Batista, der tilkæmpede sig magten i Cuba i 1959. Filmen bygger på dagbogsnotaterne fra turen.
Guevaras datter Celia, tilsluttede sig den positive modtagelse: »Filmen er meget tro mod originalen.« Guevara blev dræbt af bolivianske regeringstropper i 1967, under et mislykket forsøg på at tilskynde en kommunistisk revolution på de kanter. msk

Computeren overtager musik
*Musikerne, der sætter toner til forestillingerne på West End i London har fået elektronisk konkurrence. En såkaldt ’magic box’, der minder om en syntheziser, har allerede udkonkurreret amerikanske orkestre på Brodways’ Miss Saigon og Phantom of the Opera. Nu gør den sit indtog i England, hvor en opsætning af Les Misérables, erstatter mere end halvdelen af musikerne med toner fra computeren.
Musikernes fagforbund er på krigsstien, men ser den magiske sang som en forbipasserende tendens. »Orkestret er afgørende for at skabe en følelse af autencitet,« udtaler en talsmand for fagforbundet til The Guardian. msk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu