Læsetid: 2 min.

Rossens drenge-drøm

’Les Misérables’ giver våde øjenkroge – endda med nåden som nyt kulturpolitisk tildelingsprincip
12. januar 2004

Musical
Næsten 1.400 gange har Stig Rossens brede skuldre båret en bloddryppende, granvoksen svigersøn væk fra revolutionens barrikader, rundt om på alverdens scener. Og nu besejrer han så omsider uretfærdigheden og ondskaben i sin og Mikkel Rønnows helt egen opsætning af Les Miserables.
For godheden vinder virkelig i denne fortolkning. Klassekampen glider i baggrunden, og i stedet kommer historien til at handle om en mand, der insisterer på tilgivelse. Et kæmpekors står spiddet skråt ned i scenegulvet, og her er det urokkeligt, for hos Rossen handler Les Misérables om næstekærlighed. Og derfor bliver der vådt i øjenkrogene rundt omkring, efterhånden som børn forlades, og børn dør…
Dermed bliver scenebillederne også mindre dramatiske og imponerende end i Morten Grunwalds iscenesættelse for ti år siden i Østre Gasværk. Her var følelserne for den enkelte sat op over for verdensudblikket, og revolutionen og dens ofre skabte sammen historien under følgespotten.

Glæden smitter
Rossens stemme er i topform. Han leger ubesværet rundt oppe i de allerblødeste toner, mens hans firskårne krop står fast. Han nyder sin rolle, og hans glæde smitter tydeligvis. Hans livsfjende i historien, politikommisæren Javert, spilles af den tårnhøje, rå svensker Fred Johanson, der har en hidsig diktion som en perfekt kontrast til Rossens blødhed. Og den kønne, engelske Rebecca Thornhill betager med en pling-klar stemme og en søvngængeragtig aura som den fattige Fantine, der dør fra sin lille pige.
Men derudover kniber det med solisterne, særligt blandt kvinderne. Sådan var det faktisk også i Rossen & Rønnows produktion af Copacabana sidste år: Kvinderne nåede ikke Rossen til skuldrene…
Men fænomenet Rossen gennemfører altså det, han står for – tydeligvis under danskernes forundrede opmærksomhed. For hvor længe tror denne mand, at det kan gå godt at skabe musicalteater udelukkende på sponsorhjælp og dyre billetter? Hans Chess og Copacabana er set af over 130.000 tilskuere, så Rossen & Rønnow er åbenbart ikke bekymrede.
Men det er unægtelig en ny kulturpolitisk tilgangsvinkel til teaterdrift: Nåden og næstekærligheden som sejrende tildelingsprincip.

*’Les Miserables’. Musical af Alain Boublil og Claude-Michel Schönberg efter Victor Hugos roman. Iscenesættelse: Matthew Ryan. Scenografi: Charles Quiggin. Koreografi: Karin Nedergaard. Kapelmester: Mikkel Rønnow. Rossen & Rønnow i Falkonér Salen til 24. jan. Herefter Herning 2-7. feb., Aalborg 29.feb.-6.mar. og Vejle 11-27. mar.

*www.musical.nu

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu