Læsetid: 2 min.

Sådan sælger man en krig

13. januar 2004

Spot
Det er meget skræmmende. Og jeg tror, det til dels skyldes, at jeg og mine kolleger i pressen ikke har passet vores arbejde godt nok. Desuden er oppositionen, Demokraterne, blevet bøllet. De er bange. Og jeg tror, det er en kombination af frygt, selvcensur og virkelig, virkelig brilliant politisk manøvrering af George Bush og hans folk. Bush bliver især i Europa afskrevet som en mand uden viden. Men han er ikke et fjols.«
Ordene er den Pulitzer-belønnede reporter Seymour Hershs. The New Yorker-journalisten fik sin fornemme anerkendelse for dækningen af den amerikanske massakre ved Mai Lai under Vietnam-krigen.
Den slags afsløringer har det skortet på i forbindelse med Irak-krigen. I det hele taget har det med få undtagelser – nøjagtig som herhjemme – knebet med den journalistiske kulegravning af krigsgrundlaget for invasionen af Irak. Det skyldes ifølge
Hersh, at den amerikanske regering har anlagt en vellykket PR-strategi, som er blevet forberedt siden terrorangrebet på USA den 11. september 2001.
Dengang højre-høgene Rumsfeld og Wolfowitz så deres snit til at gå efter Saddam Hussein som et led i Krigen mod terror.

I et 50 minutter langt dokumentarprogram, som DR2’s Udefra viser i aften, har et tysk tv-hold fra kanalen ARD undersøgt, om det amerikanske propaganda-apparat iscenesatte begivenheder, tilslørede andre og førte befolkningen bag lyset om Saddam Husseins tilknytning til Osama bin Ladens al-Qaeda.
Det har Bush & co., lyder konklusionen, der trækker på ekspertkilder i efterretningstjenester og offentlige myndigheder.
Blandt andet hyrede Pentagon for 7,5 millioner dollar PR-bureauet Rendon Group til – ligesom under den første golfkrig – at rådgive om hærens adfærd i medieovervågede situationer. Eksempelvis, vurderer kommentatoren og forfatteren John R. MacArthur, var det planlagt fra højeste sted, da amerikanske soldater i Bagdad væltede en statue af Hussein og indsvøbte bronze-ansigtet i Stars & Stripes.
På samme måde havde Colin Powells PR-rådgivere et par hænder med i spillet, da Picassos krigsfjendtlige maleri Guernica blev tildækket af gardiner inden et afgørende pressemøde om krigsgrundlaget i New Yorks FN-bygning.
Forfærdelig spændende fjernsyn.

*DR2: Udefra, tirsdag kl. 23

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu