Læsetid: 2 min.

Han tog børns intelligens alvorligt

Psykologen Joseph Church gjorde op med behaviourismens forsimplede opfattelse af børns mentale udvikling
16. januar 2004

Nekrolog
Børnepsykologen Joseph Church, hvis banebrydende bøger i 1950’erne og 1960’erne revolutionerede tidens konventionelle antagelser om, hvordan børns intelligens modnes og deres sprogfærdigheder udvikles, er død i en alder af 85 år, skriver The New York Times.
Dr. Church blev med et slag berømt inden for børnepsykologiens felt, da han sammen med sin kollega L. Joseph Stone, i 1957 udgav bogen Childhood and Adolescence: A Psychology of the Growing Person. Især i USA var dette fagområde dengang domineret af rigide behaviouristiske udviklings-modeller. Churchs og Stones bog brød ny grænser og anlagde et syn på barnet som et langt mere komplekst socialt væsen end behaviourismen antog.
Bogen var både en kritisk kulegravning af den eksisterende forskning og en tentativ og udforskende gennemgang af nogle af de alternative teorier, som ikke nød anerkendelse i samtiden, heriblandt Jean Piagets kognitive stadieudvikling, der siden har opnået bred anerkendelse. Childhood and Adolescence blev særdeles populær i fagkredse og ikke mindst i universitetsundervisningen på grund af dens usædvanligt vidtspændende karakter og klare og tilgængelige sprogbrug.
Det børnepsykologiske paradigme var dengang at studere funktioner som tænkning og emotionel udvikling som adskilte processer. Churchs originale synsvinkel var, at disse områder til stadighed interagerer og slet ikke kan forstås uafhængigt af hinanden.
Ian McMahan, psykologiprofessor ved Brooklyn
College og elev af Joseph Church, mindes i New York Times, hvor inspirerende Churchs bog var, fordi den ikke gjorde nogen hemmelighed af, at børnepsykologien på mange måder var et jomfrueligt felt:
»I stedet for en doktrinær fremlæggelse af kendsgerninger, lagde Church aldrig skjul på, hvad børnepsykologien endnu ikke har gode forklaringer på. Adskillige af de bedste psykologer på området i dag blev dybt påvirket af dr. Churchs åbne og søgende stil.«
Bogen blev oversat til adskillige sprog og kom i flere udgaver. Joseph Church var kort tid før sin død i gang med den seneste opdatering sammen med sin kone, Alexandria.
I 1960 skrev Joseph, der i mellemtiden var blevet professor i psykologi på Vassar College, endnu en autorativ tekst, som lagde sig ud med datidens dominerende teorier om udvikling af sprogfærdigheder.
»Dengang blev sprogevnens udvikling forstået ud fra en simpel behaviou-ristisk model: At barnet belønnes, når man får det til at pege på en genstand og navngive den korrekt,« forklarer børnepsykolog Margery B. Franklin – en anden af Churchs elever.
Men i bogen Language and the Discovery of Reality, hævdede Joseph Church, at børn i stedet lærer igennem samtaler med voksne og ved at lytte til voksne. I sin overbevisende udfoldelse af denne tese var Church i høj grad med til at underminere datidens traditionelle tilgang til sprogindlæring, der beroede på en naiv opfattelse af sproget som et system af etiketter.
Joseph Church skrev og udgav siden adskillige bøger om socialforskning, børnepsykologi og politik.
En af dem, Three Babies fra 1965, forklarede nogle af særtrækkene ved den tidlige mentale udvikling ud fra analyser af dagbøger, som tre nybagte forældre førte for deres børn. Mange af de dagligdags aktiviteter, som fortravlede forældre ikke er videre opmærksomme på, skrev dr. Church, kan ofte være meget væsentlige for det lille barn og give fascinerende indblik i, hvordan dets barns bevidsthed fungerer.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her