Læsetid: 2 min.

Weibel A/S opgiver lufthavn på Hesselø

Til gengæld fastholdes det nye havneanlæg på den fredede ø, foreslår våbenfirmaet i brev til Naturklagenævnet
22. januar 2004

Til gengæld fastholdes det nye havneanlæg på den fredede ø, foreslår våbenfirmaet
i brev til Naturklagenævnet

Radarproducenten Weibel Scientific A/S er på tilbagetog i sagen om firmaets ulovlige anlægsaktiviteter på den privatejede og fredede ø i Kattegat, Hesselø.
Med en 34 sider lang rapport udarbejdet af rådgivningsfirmaet COWI lægger Weibel nu op til en slags kompromisafgørelse: Den nye lufthavn på 650 x 20 m opgives, til gengæld ønsker virksomheden at beholde dels det udvidede havneanlæg, dels en udvidelse af den gamle landingsbane på ca. 70 m. Endelig mener Weibel ikke, at en lovliggørelse af lufthavnen inden fristen pr. 1. april, som Frederiksborg Amt har fastsat af hensyn til sælernes yngleperiode, kan nås.
Selv om såvel anlægget af den nye lufthavn som udvidelsen af den eksisterende landingsbane har betydet ulovlige indgreb i øens beskyttede strandvolde, er det hensynet til Europas største bestand af fredede gråsæler på revet lige nord for Hesselø, der får COWI til at opgive den ny lufthavn. I
COWI’s terminologi kaldes lufthavnen i øvrigt beskedent for en »landingsplads« eller et »landingsareal«.

Køer i vand til knæene
»En ibrugtagning af den ny landingsplads må derimod forudses at ville påvirke sælbestanden med øget forstyrrelse, idet det vil medføre væsentlig flere overflyvninger af revet fra lav højde,« skriver COWI og tilføjer:
»Etableringen af det nye landingsareal har medført de mest markante negative miljøeffekter og konsekvenser for landskabet og den biologiske funktion af strandengs- og kystområdet.«
COWI undlader at nævne, at den ny, større lufthavn også ville muliggøre start og landing af tungere fly end de lette sportsfly, der i dag må anvende den eksisterende bane. Selv om Weibel fik udført de ulovlige anlægsaktiviteter i løbet af fire-fem uger, vurderer COWI, at det vil være nødvendigt med mindst fire-seks måneder, før en reetablering af lufthavnen vil være færdig.
Derimod ønsker COWI ikke at reetablere det udvidede havneanlæg, hvor Weibel har anvendt store strandsten fra øens nordside.
Af hensyn til øens natur vil det nemlig ikke være godt at transportere de store sten tilbage til deres oprindelige plads.
»Genplacering af sten bør drøftes mere detaljeret med de ansvarlige myndigheder,« skriver COWI, som derfor foreslår Weibel at indsende en anmodning til Kystdirektoratet om en »renovering« af havnen.
Hvis Weibel får afslag, vil det ifølge COWI »forhindre en miljømæssig forsvarlig tilførsel af forsyninger og brændstof (olie) til øens generator«.
Ligeledes er en udviddet havn forudsætningen for »en skånsom og hensigtsmæssig transport af dyr (kreaturer) til og fra øen«, da køerne ellers må vade godt 100 m gennem vand i strandkanten, anfører COWI.
Næste akt i Hesselø-sagen, hvor Weibel med sit anlægsarbejde ifølge myndighederne har overtrådt mindst 11 love, bliver Frederiksborg Amts høringssvar til Weibels klageskrift.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her