Læsetid: 4 min.

Åbne døre i Stockholm

Men genåbningen af Moderna Museet i Stockholm, med Lars Nittve som chef, håber svenskerne på lysere tider for svensk kunst-udstilling. Fra i dag er der gratis adgang
16. februar 2004

Kunst
Moderna Museet i Stockholm har været lukket i mere end to år, men åbner nu igen dørene for besøgende. Et stort tomrum i svensk kulturliv er dermed atter blevet fyldt ud. I lørdags blev det nyrestaurerede museum indviet af statsminister Göran Persson og kulturminister Margareta Ulvskog.
I november 2001 tiltrådte museets nye chef, Lars Nittve, tidligere chef for Tate Modern i London og Louisiana. Umiddelbart derefter konstateredes omfattende fugtskader i den nye museumsbygning, skader så omfattende, at museet måtte lukke mens de blev udbedrede.
Det blev tvunget til at flytte, og uden egnede lokaler blev kunsten i stedet flyttet til pladser i det offentlige rum. Samtidig med saneringen er også en del af museets andre problemer blevet taget under behandling.
Lars Nittve siger, at han oven i købet ser en fordel ved fugtskaderne:
»Et museum er ikke bare en bygning, det er meget mere end det. Trods dette er der stadig et behov for en bygning, der egner sig til visse udstillinger blandt andet på baggrund af sikkerhed, klima og lys. Men nu kan vi fortsætte med vores virksomhed uden for museet. Eksilperioden blev en ganske god øvelse i, hvordan vi skal arbejde i fremtiden,« siger han.

Nyt logo og ny pædagogi
Lars Nittve fortæller, at arbejdet ikke mindst gik ud på at forbedre adgangen til museet. Entreen er bygget om, og f.eks. er kasseapparaterne ved indgangen blevet fjernet.
Det skyldes, at der fra i dag er gratis adgang. Den britisk-nigerianske kunstner Yinka Shonibare har skabt tre nye værker til museets hall. Man håber også, at det ændrede design har gjort det lettere at orientere sig i museet.
I udstillingsrummene er lysforholdene blevet forbedret via en omlægning af tag, gulv og vægge, samt gennem ny lyssætning. Selv restauranten er blevet bygget om, og har fået ny ejer.
Museet har også fået et nyt logo, i sin tid udarbejdet af kunstneren Robert Rauschenberg. Samtidig har man også gjort en masse ud af det pædagogiske program – eksempelvis har man uddannet nye museumsguider, som hele tiden står til rådighed for gæsterne.
Lars Nittve mener, der ligger et indbygget paradoks i et moderne museum:
»På den ene side skal vi skrive historie, men samtidig skal vi være en nutidig arena. Der ligger en indbygget konflikt i dette. En måde at løse det på har været, at ophænge den permanente udstilling i nuet, og lade gennemgangen ske bagud i tiden,« siger han.
Lars Nittve bruger også gerne ordet kompromisløshed som lede-tråd. En kompromisløshed hos kunstneren og hans/hendes værk, men også hos den besøgende·
»Alt, der forhindrer at betragteren af et kunstværk føler sig fri og åben i mødet med værket, må væk. Museet skal være det optimale mødested mellem kunst og men-
nesker.«
Ifølge Lars Nittve føltes det ganske naturligt at genåbne museet ved at fremdrage værker fra museets egne samlinger. Blandt andet vises en stor udstilling af Pontus Hulténs samlinger. Pontus Hultén var museets chef i årene 1960-73 og den, der satte dagsordenen for det nye museum med en ’let og legesyg plan’, ifølge Nittve.

By night
Fotomuseet, som nu også indgår i Moderna, viser en udstilling af fotografen Anna Riwkin (1908-70). En af sin tids vigtigste reportagefotografer, der dokumenterede sin samtid i både Sverige og resten af verden.
Arkitekturmuseet, der også har plads her, er ligeledes genåbnet. Samtidig har man skabt det såkaldte ’Studion’, der skal bruges til museets film- og videosamlinger. Den første i hver måned vises også nye, mindre udstillinger med nulevende kunstnere i eller uden for museets lokaler.
Seminarer, workshops, koncerter med mere bliver regelmæssigt sat på programmet. Endvidere starter man projektet ’Moderna by night’, en serie happenings eller et kunstmix, en gang om måneden. Ud over dette arrangeres målrettede programmer for familier, børn, skoler osv.
Museet har også udgivet et nyt katalog over samlingerne, ’Moderna Museet Boken’.
Lars Nittve vil også gerne fremhæve, at museet står for en række nye udfordringer, efter som kunstbegrebet ændres og andre kategorier tilføjes, samtidig med at strømmen af internationale impulser øges.

En lovende begyndelse
Er det så lykkedes for Moderna Museet at gennemføre en fornyelse og en forandring?
Det umiddelbare indtryk er ja. Fornemmelsen af en indelukket borg er forsvundet med ombygningen af indgangspartiet. De tunge døre er blevet erstattet med gennemsigtige døre i glas, og hele museet føles mere åbent. Det er lettere at orientere sig.
Udstillingslokalerne er blevet lysere. Fornemmelsen af indelukkethed er delvis forsvundet, men ikke helt. Man kan stadig undre sig over, hvorfor man har ladet en sydeuropæer tegne et kunstmuseum i et land med minimalt dagslys halvdelen af året. Men det må museet leve med.
Vigtigere er det, hvad der skal ske i museet. På programmet står en udstilling om Karl Isakson (1878-1922), en af forgrundsfigurerne i det moderne maleri i Norden, den åbner den 15. maj. En udstilling om svensk identitet i kunsten, ’Svenske hjerter’, den 12. juni. I september åbnes så to udstillinger, en om Man Ray, og en om Meret Oppenheim. Derefter følger en udstilling om kunst og mode.
Forventninger til det nye Moderna Museet og den nye chef, Lars Nittve, er store. Indtil videre ser det lovende ud, fremtiden må nu vise hvordan det går.

*www.modernamuseet.se

*Oversat af Ebbe Rossander

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her