Læsetid: 3 min.

For familiens skyld

To, nye brutalt realistiske film, ’The Missing’ og ’Ned Kelly’, kan ikke rigtig finde ud af, hvad de vil fortælle, hvorfor de i høj grad foregår på overfladen
20. februar 2004

(2. sektion)

Nye film
Der er store følelser involveret og meget på spil. Mennesker, der kæmper for alt, hvad de har kært: deres frihed, fremtid og ikke mindst familien. Alligevel bliver hverken det amerikanske westerndrama The Missing eller dets australske modstykke, Ned Kelly, de uomgængelige, engagerende oplevelser, som deres alvorlige temaer lægger op til.
The Missing, instrueret af Ron Howard, handler om den enlige mor Maggie (Cate Blanchett), der lever alene med sine to piger og to medhjælpere i den amerikanske ødemark i slutningen af 1800-tallet. Hun bliver opsøgt af sin far, Jones (Tommy Lee Jones), som hun ikke har set, siden hun var lille, og som har levet det meste af sit liv som indianer. Der er ikke megen kærlighed mellem de to, men modvilligt må hun bede ham om hjælp, da hendes ældste datter bliver kidnappet af en bande lovløse apacher på vej til Mexico for at sælge deres menneskebytte.

Forudsigelig
Ron Howard skal have ros for sin uforsonlige skildring af et vildt vesten, som mod slutningen af 1800-tallet er ved at forsvinde, idet den moderne verden sniger sig tættere på. Men det virker, som om han har haft problemer med at finde et fokus for filmen, der både vil fortælle om den langsomme forsoning mellem far og datter; om den skamfulde internering af indianerne, som, når de indimellem slipper fri, truer hvid lov og orden, ikke mindst fordi de er trænet af hvide; og om indiansk mystik og spirituelle traditioner, der støder sammen med mere rationel, kristen levevis.
Trods filmens spilletid på 140 minutter er der ikke plads til at gå i dybden med alle konflikterne, og dramaet befinder sig ofte på overfladen, hvor det hverken gør ondt eller for alvor bliver spændende.
Der er enkelte scener, hvor The Missing løfter sig, som f.eks. da Maggie finder ud af, at hendes datter er væk; i de rystende scener, hvor vi følger indianerne og de hvide slavehandlere, som tager sig af pigerne; og i de første glimt af indianernes leder, troldmanden Pesh-Chidin, der fremstår som en næsten uvirkelig, uovervindelig dæmon.
Men selv om både Cate Blanchett og Tommy Lee Jones er kraftfulde, ekspressive skuespillere, så er der ikke rigtig nogen gnist i de øjeblikke, de deler på lærredet – måske fordi han synes at spille lidt på rutinen, mens hun giver, hvad hun har i sig. Tilmed er filmen håbløst forudsigelig, og man er ikke et øjeblik i tvivl om, at Maggie og Jones bliver forsonet, eller at de får pigebarnet tilbage i live.

Folkehelt
Gregor Jordans Ned Kelly, der er baseret på virkelige begivenheder og foregår i 1870’ernes Australien, handler om nationalklenodiet Ned Kelly, den britiske kronkolonis svar på Robin Hood og William Wallace, og om hans jagt på retfærdighed. Filmen følger irskfødte Ned Kelly (Heath Ledger) og hans venner, fra de er frække, men uskyldige ungersvende og første gang støder sammen med det brutale, britiske politi, til de begynder at røve banker og opnår status som folkehelte, fordi de trodser ordensmagten og deler deres bytte ud til den fattige landbefolkning.
Som Ron Howard har Jordan meget på hjerte, men ikke vilje til at fortælle det. Der løber en politisk understrøm i filmen, briternes undertrykkelse af befolkningen, som instruktøren ikke bruger til noget, ligesom en romance mellem Ned og en gift, britisk overklassekvinde (Naomi Watts) kun er et overflødigt element i hvad, der vel bedst kan beskrives som en barsk og voldsom røverhistorie i Butch Cassidy and the Sundance Kid-tradtionen – uden dog at komme på højde med George Roy Hills fornøjelige film.
Ned Kelly byder ikke på meget af den sorte humor, der løftede instruktørens første spillefilm, Buffalo Soldiers, og man savner især at komme tættere på den brave Ned, der vælger at ofre sin familie i frihedens og retfærdighedens navn.

*The Missing. Instruktion: Ron Howard. Manuskript: Ken Kaufmann. Amerikansk (Imperial i København og en række biografer landet over)

*Ned Kelly. Instruktion: Gregor Jordan. Manuskript: John M. McDonagh. Australsk (Palads, København)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu