Læsetid: 3 min.

Favoritternes aften

Hvem vinder mon årets Oscarpriser? Her er, hvad kritikerne og bookmakerne tror
28. februar 2004

Prisuddeling
Natten til mandag er det tid til den årlige Oscarfest, og det giver naturligvis anledning til at se lidt nærmere på de nominerede, som angler efter en gylden statuette og den anerkendelse og økonomiske gevinst, som følger med.
Problemet med at forudsige Oscaruddelingen og pege på de sandsynlige vindere er, at man ikke kan lade sig guide af, hvem man selv synes har gjort det godt, men i stedet skal se på, hvem der i Det Amerikanske Filmakademis øjne vil være de bedste repræsentanter for mainstream-Hollywood.
Til det kan man hente hjælp hos de amerikanske filmkritikere, der plejer at have godt styr på den slags, og hos bookmakerne, der foretager en vurdering baseret på økonomiske, politiske, menneskelige faktorer og sæsonens øvrige prisuddelinger – en beregning, der er mere kompliceret, end den burde være.
Overraskelser er ikke noget, som Oscaruddelingen ofte byder på, men i år rummede listen over de nominerede flere af slagsen. I højere grad end ellers var det mindre, smallere film, der blev nomineret, hvilket kunne give én forhåbninger om, at akademiet også vil stemme anderledes, når det kommer til selve uddelingen.
Ikke fordi det er noget, man skal sætte penge på – årets prisfest ser i den grad ud til at blive favoritternes aften.
Der er ingen tvivl om, hos hverken kritikere eller bookmakere, at Ringenes Herre: Kongen vender tilbage er en sikker vinder i to af de tunge kategorier, Bedste film og Bedste instruktør. Peter Jackson har fuldført sit udmattende forehavende, han har tjent oceaner af penge og fået gode anmeldelser af de fleste – at de to Oscars går til ham og Ringenes Herre burde kun være en formalitet.
Også selv om man gerne så Sofia Coppola vinde med sin både morsomme og rørende Lost in Translation. Hun skulle dog til gengæld være sikker på at vinde en Oscar for Bedste originale manuskript.

Penn er favorit
Bill Murray regnes for en mulig og værdig vinder i kategorien Bedste mandlige hovedrolle for sin præstation, en af karrierens bedste, som midaldrende, desillusioneret skuespiller i Coppolas film. Det ville være fantastisk, om han vandt, men det sker sjældent, at akademiet giver så store priser til komikere og komiske præstationer – selv om Murrays spil rummer så meget mere end det.
Sean Penn er den klare favorit i en kategori, hvor også Johnny Depp, Jude Law og Ben Kingsley er nomineret. Penn leverer en intens og hudløs præstation som en mand, der mister sin datter i Clint Eastwoods Mystic River, der tilmed regnes for at være en af instruktørens bedste film nogensinde.

Theron i front
I kategorien Bedste kvindlige hovedrolle ligger Charlize Theron i front med rollen som lesbisk seriemorder i Monster. Den normalt så smukke kvinde glider helt ind i rollen og forvandler sig til ukendelighed, hvilket er noget, som akademiet kan lide. I forhold til stærke, men knap så opsigtsvækkende præstationer fra Diane Keaton, Naomi Watts, Samantha Morton og den kun 13-årige Keisha Castle-Hughes, har Theron fordelen.
I birolle-kategorierne er bud på vinderne næsten lige så indlysende. Hos mændene ligger Tim Robbins i spidsen med en kraftfuld, men underspillet rolle i Mystic River, mens det er Renee Zellweger, der fører hos kvinderne for sin præstation som den livlige Ruby i Cold Mountain – et af den films forsonende elementer.
Desuden er Zellweger blevet nomineret flere år i træk uden at vinde, hvorfor hun nu synes at stå øverst på listen.
I kommercielt mindre betydningsfulde kategorier som Bedste ikke-originale manuskript skulle Brian Helgeland have en god chance for at vinde for Mystic River og det på trods af, at Fran Walsh, Philippa Boyens og Peter Jackson er nomineret for Ringenes Herre.
Bedste udenlandske film regner man med bliver den canadiske instruktør Denys Arcands sorgmuntre Barbarernes invasion, der handler om en døende mands farvel til familie og venner. Pixars fremragende Find Nemo får ganske sikkert en Oscar som Bedste animerede film, og i Bedste dokumentar-kategorien står kampen mellem Errol Morris’ The Fog of War, et portræt af USA’s tidligere forsvarsminister Robert S. McNamara, og Andrew Jareckis meget roste Capturing the Friedmans, om en familie, hvor faren bliver anklaget for pædofili.
Oscarstatuetten kunne gå til begge film, men den fascinerende Fog of War er ikke noget dårligt bud. Men lad os nu se, hvad søndagen bringer.

*Oscarshowet live på DR2 natten til mandag

*Alle de nominerede på www.oscar.com

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her