Læsetid: 3 min.

Film i tv

6. februar 2004


(2. sektion)

*George Clooney er en af de relativt få nyere Hollywood-stjerner, der kan måle sig med legendariske navne som Cary Grant og Clark Gable, hvad angår altbesejrende charme, glamour og spilletalent. Og Steven Soderberghs krimi- og kærlighedsfilm er også lidt gammeldags. Når George Clooneys charmedreng af en bankrøver i starten begynder at småflirte med en bankassistent, mens han udfører kuppet, ved vi straks, at vi befinder os i et særligt priviligeret univers, hvor folk opfører sig, som man absolut kun gør det på film. Out of Sight fra 1998 bygger på en roman af den fashionable Elmore Leonard, og den handler ikke et sekund om virkelighed, men om film, andre film. Som den broderer videre på med kompetence og genreindsigt. George Clooney har jo spandevis af filmhelte-udstråling som Jack, der har begået et par hundrede bankrøverier uden brug af pistol, udelukkende ved hjælp af snilde, snarrådighed og fantasi. Ikke at det altid går godt – meget af tiden tilbringer han i fængsel som taber. Men han forelsker sig i Jennifer Lopez’ politikvinde Karen, som han ivrigt kurtiserer, og til slut får både Jack og Karen på finurlig vis chancen for at vise alvoren i den mere søde end sensuelle romantiske affære.

Out of Sight. DR 1, fredag kl. 21.30-23.30

*Björn Kjellman var svenskeren i Natasha Arthys charmerende Dogme-komedie Se til venstre, der er en svensker, hvor han spillede sammen med en herlig Sidse Babett Knudsen. I Adam & Eva, der var årets film i Sverige i 1997, er hans partnerske Josefin Nilsson, og her fortælles også en kærlighedshistorie – på en måde en slags fortsættelse af Arthys film. For Adam & Eva begynder, hvor de fleste kærlighedshistorier slutter – med Adams og Evas lykkelige forening og løfter om evig kærlighed. Og springer så fire år frem. Da har både Adam og Eva sandet, hvor lang evigheden kan være. Noget nyt må til – sammen eller hver for sig! – Instruktørforfatterne Hannes Holm og Måns Herngren varierer de i grunden banale temaer, så de får ny friskhed og humor. For eksempel leges der sjovt med reklamefilmssproget. Begavet film, der evner at gøre hverdagforeteelser i den evige tosomhed interessante – og morsomme.

Adam & Eva. Sverige 4, lørdag kl. 20.00-22.15

*Michael Powell var en af kanonerne i 1940’ernes engelske film. I 1960 lavede han denne psykologiske gyser, der - anbefalet af bl. a. Martin Scorsese – er blevet en blanding af klassiker og kultfilm. Det er da også en virkelig specialitet i sin blanding af freudiansk case history og symbol-ladet fabel om filmkunsten som en last og en sygdom, en pirrende voyeuristisk besættelse. Hovedpersonen Mark (Karl Heinz Boehm) er en kontaktsky ung mand, der ved siden af sit job som kamera-assistent på et filmstudie arbejder på sin egen meget originale dokumentar-film. Den er inspireret af hans afdøde far, en berømt psykolog, der brugte Mark som forsøgsdyr i sine filmede undersøgelser af børns angstreaktioner. Mark er ikke til at skille fra sit kamera, gennem hvilket han udkrystalliserer sine inderste drifter. Disse går i morderisk retning, mere skal ikke røbes - når man én gang har set filmen, glemmer man næppe Marks metoder, der har en rystende indre logik. – Ved langt hen ad vejen at solidarisere sig med Mark og anlægge hans synsvinkel bliver filmen en slags demonstration af biograf- og tv-tilskuerens status som voyeur. Alle personer i det sindrigt komponerede, lille mesterværk er kiggere i større eller mindre grad. Undtagen en blind kvinde, der paradoksalt nok ‘ser’ bedst af alle. - Filmen krænkede iøvrigt ved sin fremkomst den engelske filmkritik i en sådan grad, at anmelderne nærmest fik ødelagt Michael Powells karriere. Siden søgte han tilflugt til USA, hvor han kom under Coppaolas og Scorseses vinger.

Peeping Tom. TV2, lørdag kl. 00.25-02.15

*Wong Kar-wai – født i Shanghai, men aktiv i Hong Kong - er en af de senere års mest beundrede instruktører, kendt for sine forrevne, spontane storby-historier om rodløs ungdom. Men med In the Mood for Love fra år 2000 skiftede han spor og leverede - med Christian Monggaards ord - »en poetisk og melankolsk mosaik af kærlighed, svigt og håb, der med sine smukke, prægnante billeder overvælder og rører sit publikum, så det kan mærkes«. Maggie Cheung og Tony Leung spiller hovedrollerne i en »kort møde«-historie om umulig kærlighed i 1960’ernes Hongkong. Denne gang dyrker Kar-wai antydningens kunst og drager os med subtile midler ind i historien.

In the Mood for Love. DR 1, torsdag kl. 22.30-00.10

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu