Læsetid: 3 min.

Til kamp imod døgnfluerne

Sol og vind blev fordelt næsten lige, da rockkritikernes prisfest, Steppeulven, blev afviklet i et veloplagt og nøgternt arrangement
2. februar 2004

»Luften er tyk af døgnfluer. Det er en hån imod danske musikelskere,« udtalte Uffe Christensen, formanden for FDM, Foreningen af Danske Musikkritikere (rockkritikere er et mere præcist og reelt udtryk), da han bl.a. uddelte verbale ørefigner til tv-kanalernes overfladiske forvaltning af musik med programmer som f. eks. Popstars. I stedet henviste han til kvalitet og holdbarhed, da det i fredags var tid for ’Årets Steppeulv’ i Store Vega, en rock-prisfest, som de indtil videre sytten medlemmer af FDM for andet år i træk har fået op at køre med et snurrigt stykke fodarbejde og de rigtige sponsorkontakter, således at arrangementet med scene- og lydfolk, udstyr, barfolk, officials og optrædende, champagne, natmad og programfoldere kunne snurre som et prisværdigt show.

Nøgtern Steppeulv
Og det blev sagt flere gange af konferencier Klaus Lyng-gaard, at ’Årets Steppeulv’ handlede om musikken, at det var musikernes fest. På den måde forsøger Steppeulven at skille sig ud fra ’de andre’ rock-prisfester med en mere nøgtern afvikling. Man vil ikke plat-underholde hoben af teenagere eller tv-seerne hjemme i stuen. Man vil hylde den gode populærmusik, og det blev gjort i en varm og veloplagt atmosfære med en kvik vekslen imellem prisuddelinger og en række musikalske indslag, der reelt bar aftenen.
Vi hørte bl.a. gruppen Swan Lee med en bastant, pågående energi, der lå ganske langt fra gruppens ellers mere drømmende rockunivers, hvilket antyder visse nye takter på gruppens kommende plade. Tina Dickow, der fik en steppeulv-statuette som Årets Komponist, leverede to intense numre med få midler, mens Thomas Helmig performede to forrygende, bluesprægede sange i duo med el-guitarist Aske Jacoby.

Vulkanske Mnemic
Håbløs var dog optrædenen fra århusianske Tiger Tunes, ironisk nok vinder af prisen Årets Håb, der indbragte gruppen 50.000 kr., sponsoreret af SID, og et gratis job på Roskilde Festival. Jo, man forstår, at det handler om sjov og ballade, om ironisk distance. Utroligt at en flok ferme amatører – musikken var en gang tomt hakkende 80’er-pop med punk-reminiscenser, tilsat 90’er-ironi og en håbløs vokalist – blot ved at ’spille’ rollen som amatører har kunnet snyde en hel flok kritikere. Så var der en helt anden vulkansk substans i metalbandet Mnemic’s (også nomineret til Årets Håb) brølende lydmasturbationer. Her var der et konsekvent udtryk, der ville frem og som i øvrigt overholdt alle de rituelle, maskuline konventioner ved genren. Potent, krigerisk udladning fra de stilrent påklædte musikere i sort med guitar og bas hængende ved knæene og de lange manker fejende som hvirvelstrømme i det dunkende scenelys. Kun forsangeren var klædt i hvid habit, en ulv i fåreklæder med en hidsigt growlende stemme i parløb med musikkens maskingevær-huggende
riffs.

Jokeren igen
At der ikke behøver at være divergens imellem det ek-stremt populære og musik-kritikernes vurdering viste tilfældet Jokeren, et af årets mest feterede, bedst sælgende rap-kunstnere med udgivelsen Alpha Han. Han er vel ikke mindst blevet taget til nåde af den seriøse rockkritik for sin evne til at skrive og formidle en hip, jordbunden rap-poesi (den kom også ud i bogform i det forgangne år som den første rap-tekstsamling herhjemme). Jokeren hjemtog priser i kategorien Årets Vokalist foran et felt med Camilla Munck, Jonas Bjerre, Lars H.U.G. og Kim Larsen, og hans Havnen endte som Årets Hit.

Rygklap til Love Shop
Gruppen Kashmir, der ellers har høstet stort ved andre af de danske prisuddelinger, gik tomhændet fra Årets Steppeulv, mens Mew – ’Danmarks bedste boyband’, som de blev kaldt med slet skjult ironi – for alvor fik anerkendelse med to store udmærkelser, Årets Orkester og Årets Album. Det er i øvrigt tankevækkende, at et navn som Tim Christensen, der som Mew og Kashmir har rødderne langt nede i den store rocktradition og ellers har oplevet en gaveregn ved andre prisfester efter et stormende comeback de sidste par år, ikke så meget som opnåede en nominering ved Årets Steppeulv.
Ellers var det gruppen Love Shop, der blev topscorer med tre priser. Og her kan man tale om, at et band som ellers nemt bliver forbigået, fordi de ikke appellerer til det store segment af yngre pop-lyttere, fik klap på ryggen. Love Shop blev overraskende Årets Livenavn foran Kash-mir, Mew, Malk de Koijn og Mikael Simpson. Forsanger Jens Unmack blev Årets Tekstforfatter og gruppens særprojekt, ’Copenhagen Screaming’, blev valgt som Årets Ide.

*Steppeulven 2004, Store Vega, fredag. www.steppeulv.dk.

Årets Steppeulve 2004:
*Årets Producer: Thomas Troelsen
*Årets Album: Frengers af gruppen Mew
*Årets Hit: "Havnen" (Jokeren)
*Årets Livenavn: Love Shop
*Årets Musiker: Thomas Ortved
*Årets Vokalist: Jokeren
*Årets Komponist: Tina Dickow
*Årets Tekstforfatter: Jens Unmack
*Årets Håb: Tiger Tunes
*Årets Ide: "Copenhagen Screaming" (arr. Love Shop)
*Årets Orkester: Mew
*Pioner-Prisen: ROSA (Dansk Rock Samråd)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her