Læsetid: 3 min.

Det er til alles bedste

Gautam Jain er en af mange indere, der nyder godt af den nye bølge af udflytning af arbejdskraft til Asien
30. marts 2004

Vinder
For nylig siden landede en gruppe indere i Kastrup lufthavn. Betaget af sneen og de næsten tomme tog forsøgte de at koncentrere sig om at studere skandinavisk luftfart.
En af dem var Gautam Jain. Han er 30 år, bor i Bombay og arbejder for firmaet WNS Global Services, der varetager administrative opgaver for vestlige flyselskaber og rejsebureauer. Samme firma faldt valget på, da SAS besluttede at flytte billetafregningen til Asien, og en af begrundelserne var det højt kvalificerede personale. Gautam Jain har en bachelor i handel og syv års erfaring hos WNS og i sin fritid læser han til Master of Business Administration (MBA).
»WNS er et fantastisk sted at arbejde. Arbejdstiden er rimelig, lønnen er fantastisk, og jeg har rejst til flere lande, end jeg nogensinde havde drømt om,« siger Gautam Jain, mens han viser rundt i WNS’ stille korridorer.
Han hverken må eller vil afsløre sit lønniveau, men konkretiserer det ved at sige, at da han blev ansat, kunne han give sin familie flere gaver og leve lidt bedre selv; nu kan han forsørge sine forældre, sin bror og svigerinde, i den ret fashionable forstadslejlighed, hvor hele familien bor. Og så har han endelig fået råd til at tage en MBA.
Hos WNS har Gautam Jain arbejdet med firmaer fra Filippinerne, Indonesien, Belgien, Mellemøsten, USA, Indien, Frankrig, Storbritannien og Irland primært inden for luftfart. Og han har besøgt stort set samtlige lande.
»Før WNS havde jeg kun set Bombay og Indien med al vores forurening og overbefolkning. Nu har jeg set, at verden kan være anderledes. Og de mange udenlandske kolleger føjer ny viden og dybde til mit liv,« siger Gautam Jain og peger gennem en rude. Et kolossalt kontormiljø gemmer sig på den anden side, og man kan skimte et par SAS-plakater. Det er her, SAS’ nye medarbejdere holder til, men der er adgang forbudt for journalister.
Efter studieturen til Danmark overvejer nogle af medarbejderne ved WNS at lære dansk og udtrykker i det hele taget stor interesse for Danmark og dansk kultur. Gautam Jain peger på venlighed, afslappethed og den tætte professionelle kontakt med de danske kolleger som meget danske fænomener.
»Livet leves i et mere adstadigt tempo end andre lande. Folk har tid til at tale med hinanden og hjælpe til. Som da jeg for vild på vej ud til den lille havfrue. En mand parkerede sin bil og fulgtes med mig til fods i ti minutter for at forsikre sig om, at jeg fandt frem. Han kunne knap tale engelsk, men vi kommunikerede let med lidt fagter og mimik,« siger Gautam Jain, efter at han har sat sig til rette i det anonyme konferencerum, der er stillet til rådighed for interviewet.
Han er udmærket klar over, at det job, han holder så meget af, er knap så populært i Danmark. Han har hørt om de vrede reaktioner, da 175 medarbejdere blev afskediget, fordi deres opgaver kunne løses langt billigere i Bombay. Det er ikke fordi, han ønsker at stjæle deres job, men sådan er verdensordenen nu engang, hvis du spørger Gautam Jain.
»Før jeg blev ansat hos WNS, arbejdede jeg hos en juveler, der var nødt til at lukke på grund af en langvarig strejke. Da jeg blev afskediget, følte jeg, det var verdens undergang. Men det viste sig, at noget bedre var i vente, og det samme kan meget vel være gældende for de danskere, SAS har afskediget,« siger Gautam Jain.
Efter hans opfattelse er outsourcing det bedste bud på en karriere i dagens Indien. Markedet vokser drastisk, forfremmelserne følger samme tempo, og arbejdsbetingelserne er mere end rimelige efter indiske standarder.
»Hvis ikke, jeg tager jobbet, gør en anden. Set fra den positive side kan udflytningen måske forhindre, at SAS ender med røde tal på bundlinjen og yderligere fyringer. Måske vil besparelsen ved udflytningen endda gøre SAS så velstående, at de i sidste ende ansætter flere medarbejdere i Danmark,« siger Gautam Jain, der mener, at bølgen af udflytninger i sidste ende gavner den vestlige verden mest.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her