Læsetid: 2 min.

Appel til vores læsere

Læsertallet stiger, men Information har brug for flere betalende abonnenter
20. marts 2004

Fra vor helt egen verden
Egentlig har det været et godt år for Infomation: Vi har fået Cavling-prisen for vores kritiske Irak-dækning. Vi er kåret som landets mest troværdige dagblad. Vi har modtaget flere designpriser. Vores læsertal er skyhøjt. Den oplagsudvikling, vi har oplevet, hører til i den bedste fjerdedel af de danske dagblade.
Alligevel har vi ikke grund til at være tilfredse. Avismarkedet har nemlig været så dårligt, at »bedste fjerdedel« desværre bør oversættes til »mindst ringe«. Oplagene på aviserne – især på de store morgen- og fomiddagsaviser – rasler ned.
Informations tab sidste år var ganske vist ’kun’ et par procent, men da vi i modsætning til mange andre mediehuse lever af at sælge avisen, har vi nu brug for flere betalende kunder i butikken.
Avismarked består efterhånden af to dagbladsmastodonter med en række hel- og delkontrollerede lokalblade og en håndfuld reelt uafhængige betalingsdagblade. På ganske få år er listen over frie medier blevet utrolig kort. Norge og Sverige har stadig en frodig skov af selvstændige dagblade, mens udviklingen har været den stik modsatte herhjemme.
Vores læsertal nåede flere gange i 2003 nye rekorder, og i begyndelsen af 2004 kan vi fortsat konstatere fremgang i antallet af folk, der læser avisen. Som ledelse kan vi sagtens glæde os over både fine priser, kåringer og høje læsertal, men vi er dog langt gladere, når vi ser flere betalende kunder .
De er her, at du, kære abonnent, kommer ind i billedet: Nu har vi nemlig brug for din hjælp til at finde flere, der kan få glæde af et fast forhold til Information:
Indlagt i dagens avis finder du et indstik, der giver dig mulighed for at forære avisen til venner og bekendte den næste måneds tid. Det sker helt uden omkostninger for både dig og modtagerne. Formålet med manøvren er, at dine venner efter prøveperioden bliver så glade for avisen, at de ender med at købe et rigtigt abonnement.
Det koster penge at lave den slags journalistik, som giver Information pondus og styrke. Vores journalistiske ambitioner er større end de flestes – vi bliver ved med at grave os ned i sager, så læserne bedst muligt kan rustes til at deltage i demokratiet.
Når vi kigger på forskellen mellem et læsertal på godt 110.000 og et oplag på godt 20.000, føler vi os overbeviste om, at der må være mange, som med jævne mellemrum læser avisen. De trænger måske kun til det sidste lille puf for at få papir på forholdet. Da vi planlagde denne hvervekampagne, havde vi ikke forudset regeringens såkaldte forårspakke – men hvis der partout skal være vækst i privatforbruget, synes vi selvfølgelig, at et abonnement på Information må være den helt rigtige løsning...
Vi appellerer til, at du fatter kuglepennen og tænker listen over venner og bekendte igennem, og giver dem et prøveabonnemnet. Det ville hjælpe endnu mere, hvis du husker at ringe til dem om par uger og foreslå, at de udskifter gratis-abonnementet med et rigtigt abonnement.
På forhånd tak for hjælpen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her