Læsetid: 4 min.

Bare rolig, Fru Gade, det er ikke rigtig sex, det ligner bare

Live sex på Århus Teater eller i hvert fald noget, der ligner, bliver en hovedbegivenhed til Århus Festuge i år.
6. marts 2004

Århus
Louise Gade er blevet lovet, at der ikke bliver tale om decideret penetrering
Der venter Hr. og Fru Århus (m. opland) stærke sager til Århus Festuge i september. I mandags fortalte festugechef Martin Lumbye, at man var nået til enighed med borgmester Louise Gade om alligevel at sætte et teaterstykke op, som angiveligt skulle indeholde stærkt anstødelige scener. Nøgenhed. Live sex og måske en smule blod.
Festugen er en blanding af kulturnat og byfest. En byfest, der for et tocifret millionbeløb skal profilere Århus udadtil og skabe glæde og identitet indadtil. Med et overflødighedshorn af kulturelle udbud skal ugen lokke århusianerne på gaden, turisterne i fælden og landspressen til den oversete storby. Sådan var tanken. Men har man sin gang omkring Århus midtby ved festugetide, tager arrangementet hurtigt navneforandring til Århus Pestuge.
Midtbyen bliver den første uge af september omdannet til et inferno af 15-årige førstegangsbranderter og øltelte, hvor det ikke er til at sparke sig frem for gøglere og fadølsdrikkende lokalpolitikere.
Det lyder, som et koncept udtænkt af den forrige borgmester Flemming Knudsen, men faktisk er festugen efterhånden ved at være 40 år gammel. En institution i Århus med stor lokalpolitisk gennemslagskraft, som bliver debatteret, fra den ene lukker, til en ny sættes i gang. Det er mere end kultur og kunst. Det er politik.
Århus Festuge præsenterer i løbet af de ti dage kultur for omtrent 50 millioner kroner og får tilført kommunale støttekroner i en størrelsesorden, de fleste teatre i byen ikke får på et helt år.

Hvert år tager man udgangspunkt i et tema. Et begreb eller et geografisk område. I år er temaet Kærlighed under titlen »Fra Aros til Eros«. Med dette som afsæt bedyrede den kunstnerisk leder for Århus Festuge Martin Lumbye, at han ville forsøge at få den spanske teatergruppe La Fura dels Baus (FdB) til byen, med det vist nok stærkt omtalte show ved navn XXX. Allerede ved åbningen af sidste års Festuge fortalte Lumbye om dette stykke, som han forklarede, gjorde brug af ægte samleje på scenen – puha.
Men som sagt, står der mere end bare kulturelle udbud og kunstnerisk kvalitet på spil, når programmet for festugen skal lægges. Festugen er en stor politisk chance for en succeshistorie, men med indbygget risiko for en lige så stor fiasko.
Festugens bestyrelsesformand, borgmester Louise Gade, fandt ægte samleje på scenen en tand for skrapt for skattekronerne.
»Kærligheden spænder vidt, men ikke så vidt, at der vil blive tale om samleje på senen,« var borgmesterens syn på den sag, og en længere debat om finkultur, folklore og kunstnerisk frihed brød ud i Århus. Anstødelige ord som smagsdommere og narrefisse føg gennem luften. Det var ikke kønt.
Så i mandags var sagen pludselig afgjort. Martin Lumbye og chefen på Århus teater Madeleine Røn Juul havde langt om længe fået set FdB’s stykke, og det viste sig, at XXX alligevel ikke indeholdt ægte samleje – det så bare sådan ud. »De er utrolig dygtige skuespillere«, forklarede Madeleine Røn, og så var det jo en hel anden snak, mente Louise Gade.
Ifølge præsentationen ved pressemødet i mandags er der tale om virkelig stor kunst. En præsentation, der fik samtidsfilosoffen op i Martin Lumbye, og fik ham til at indlede sætninger med ‘vi lever i en tid, hvor...’ og den dur:
»Vi lever i en tid næsten uden tabuer, og hvor alt er tilladt«, belærte han og fortsatte med det tænksomme spørgsmål: »Men denne forestillingen rejser også spørgsmålet om, hvor langt man kan gå?«. Herefter gjorde han det klart, at La Fura dels Baus var noget af det mest kontroversielle kunst i verden, og at det altså var et scoop af dimensioner at få gruppen til byen. Han ville personligt stå inde for den kunstneriske kvalitet af produktet.
Gruppen har én gang tidligere været på besøg i Århus (2001), og den gang som nu blev de kvalitetsstemplet ved gruppens deltagelse i åbningsceremonien til OL i Barcelona for 12 år siden. Forestillingen, der blev vist her i Århus - ØBS hed den - blev som optakt (præcis som i dag) kaldt det mest kontroversielle og grænseoverskridende teater - et stykke historie man aldrig ville glemme. Det, jeg personligt husker bedst fra forestillingen, er at jeg fik ødelagt min trøje med noget teaterblod eller svinelever eller hvad det var. Den trøje var jeg ret glad for. Men det kan da godt være, det var kontroversielt, hvis man har det svært med nøgenhed og teaterblod.
Festugen har traditionelt gjort brug af hovedsagelig to stole, når man skulle sammensætte de ti dages fest i byen. En stol, der hedder folklore. Og en der, hedder finkultur. Tidligere er det med stor økonomisk succes lykkedes at sætte sig lige midt i mellem disse. I den optik ligner XXX et Columbusæg.
Protektor for Århus Festuge Dronning Margrete II er ikke inviteret til premieren på XXX.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu