Læsetid: 2 min.

Passion og propaganda

Også i Europa deler Mel Gibsons Jesus-film vandene
25. marts 2004

Film
Mel Gibsons film om de sidste 12 timer i Jesu liv, The Passion of the Christ, er blevet en stor succes i USA. Siden den amerikanske premiere den 25. februar har filmen, som Gibson brugte 25 millioner dollar på at producere, indtjent langt over 200 millioner dollar, og ganske snart vil den nå op over den magiske grænse på 300 millioner.
Den 31. marts har filmen premiere i 600 biografer over hele Frankrig, men Marin Karmitz, der er direktør for distributøren, producenten og biografoperatøren MK2, nægter at vise The Passion i sine 10 biografer, der hovedsageligt ligger i Paris.
»Jeg har altid kæmpet imod facisme, og for mig er The Passion en facistisk propagandafilm,« siger Karmitz til branchebladet The Hollywood Reporter. Men det er ikke så meget filmens antisemitiske elementer, der oprører Karmitz, ligesom han ikke har noget imod, at filmen vises i andre franske biografer. Nej, det er volden, som bekymrer ham.
»I to timer ser man en mand blive tortureret, ikke andet. Bag denne film aner man et helt internationale af religiøs fundamentalisme, et martyrologi baseret på vold, foragt for kroppen og had til menneskeheden.«
Det er den fransk-tunesiske producent M. Ben Ammar, der distributerer The Passion i Frankrig, og han siger, at det er »min pligt som muslim, der tror på Jesus og er opdraget til at respektere alle tre monoteistiske religioner, at vise filmen for det franske folk og lade dem dømme selv.«

Højreekstremister
Op til den amerikanske premiere opkøbte forskellige kristne organisationer billetter til The Passion, som de delte ud på gader og stræder i det fromme håb om at få folk ind og se filmen. Det gjorde enkelte kotolske organisationer også fornylig i Irland, hvor filmen dog langt fra har klaret sig så godt som i USA. Om noget sådant vil ske herhjemme, hvor filmen har premiere den 2. april, er tvivlsomt, men enkelte spillere fra de yderste ender af det politiske og religiøse spektrum har allerede meldt sig på scenen.
Deriblandt det højreekstremistiske danskfront.dk, ’Danmarks nationale hjemmeside’, som efter eget udsagn er »en uafhængig national nyhedsportal, der bringer aktuelle artikler og reportager om danskernes modstandskamp.« Portalen er begyndt at udsende mails om The Passion, hvori man glæder sig over filmens succes og samtidig benytter lejligheden til at stikke til de jøder, der kalder den antisemitisk.
»The Passion har fået jøderne i Hollywood til at fare i flint,« skriver danskfront.dk, og bliver pludselig helt skingre i mælet. For ikke nok med at Gibson og hans familie er blevet »udsat for en sand heksejagt, instruktøren har også »fået det sædvanemæssige stempel som ’jødehader’.« Og, slutter artiklen, havde det ikke været for filmens distributør, Newmarket Films, »der modigt sprang til, da Hollywoods store filmselskaber nægtede at distribuere filmen, havde den næppe nået det hvide lærred.«
Og så har The Passion ikke engang haft dansk premiere endnu. Det skal blive interessant at se, hvilke meninger, der kommer efter den 2. april.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu