Læsetid: 4 min.

Storcenter Århus

Det kan godt være, at hovedstaden har åbnet Skandinaviens største shoppingcenter, men syv storcentre inden for bygrænsen gør stadig Århus til Danmarks sande mekka for centerforbrugeren. To storcentre slås om at definere genren
13. marts 2004

En monolit kom til syne. Noget stort åbenbarede sig nær hovedstaden i tirsdags. Det var der vidst ingen i hele landet, der kunne være i tvivl om. Under stort postyr. Med betalte reklamespots i bedste sendetid og gratis reklame i nyhedsprogrammerne, der ikke har reklameblokke, kom gigantstorcenteret Fields til verden. Come together, blev der råbt fra en mark i Ørestaden. Det var der næsten 200.000 mennesker, der gjorde den tirsdag.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at der blev sendt lange blikke mod hovedstadens nye stolte vartegn her fra Århus. For er der noget, vi går op i her i byen, så er det storcentre.
Fields larmende fødsel piller ikke ved, at Århus stadig er landets sande mekka for den centerlystne forbruger. Overalt i byen er butikker centraliseret, og storcentre skudt op som bumser i en teenagers ansigt. Syv storcentre inden for bygrænsen er det foreløbig blevet til, og de sætter bestemt ikke deres eget lys under en skæppe.
Her i byen mener man ikke, der er grund til at placere centrene i gudsforladte industrikvarterer eller ved luftkasteller i selvopfundne bydele. Vi er ikke bange for at placere herlighederne midt i bykernen. Der er ingen grund til at tage hensyn til fredede huse eller gamle pladser. Skal der bygges et prestigebyggeri, så gør vi det bare. Med p-huse til hele oplandet og alt, hvad hjertet begærer – vi taler jo om sande templer for masseforbrugeren.
Alene to er åbnet i løbet af det seneste halve år i hjertet af byen. Moderne centre, der som alt andet i tiden sælger sig selv på events, storytelling og eksklusivitet.

To storcentre står centralt i kampen om den århusianske forbruger: Det nytilkomne Bruuns Galleri ved banegården og en af de gamle drenge, der var med til at definere genren herhjemme: City Vest ved Gjellerup Planen. På hver sin måde repræsenterer de den danske forbruger gennem tid og værdier.
Bruuns Galleri åbnede i oktober lige bag banegården. En klods af granit og glas skød frem som en mutation på den gamle banegårdsbygning. Bygherren lovede godt nok, at bygningen ikke ville komme til syne på banegårdspladsen, men nogle gange ser tingene bare anderledes ud på tegningerne end i virkeligheden.
Indeni er alt skinnende hvidt. Blanke flader og flotte lysindfald i tre etager, hvor man finder (og jeg citerer fra en reklametekst) »Det bedste fra dansk detailhandel og nye udenlandske butikker, der ikke før er set i Århus«.
Det er ikke helt klart, hvorfor det skal kaldes et galleri, men signalværdien er ikke til at tage fejl af: Det er et sted, hvor den gode og individuelle smag hersker. Her køber man unika. Shopping er kunst.
Det lyder dyrt. Det lyder eksklusivt. Det er det bare ikke. Den trænede forbruger kan ret hurtigt gennemskue, at Bruuns Galleri ligesom alle andre af sin slags er fyldt op med butikker som Hennes & Mauritz, Dressmann og Jack and Jones. Men det betyder mindre i det store regnskab. Bruuns Galleri er mere end indkøb; det er livsstil. Det siger de selv. Her er det en oplevelse at købe – en begivenhed for hele den kræsne familie, og så er det jo bare et tilsigtet held, at det ser dyrere ud, end det er.
Bruuns Galleri har uden tvivl gjort tilværelsen sværere for City Vest i Brabrand, der nærmest benytter sig af den modsatte metode for at vinde forbrugernes gunst.
Her er mantraet nemt og billigt, og der bliver set stort på livsstilsmøllen og de kulturelle oplevelser.
Centeret stod færdigt i 1972 og er funktionelt tænkt sammen med Århus-skamstøtten Gjellerup Planen. Den er opført af det norske firma Steen og Strøm, der står bag Amager Centret og City 2 i Taastrup og er ligesom Gjellerupbygget i gråt beton. Til daglig er centret befolket med vagter, pensionister og grupper af knægte fra Gjellerup Planen. Butikkerne er langt hen ad vejen præcis de samme som i Bruuns Galleri, men fremstår små og nussede. Discount lugter. Terazzofliserne er over årene blevet matte, og flere butikker har måtte lukke siden Bruuns ankomst.
Imageproblemer, kunne man indvende. Ude af trit med tidens ånd måske, men City Vest gør, hvad de kan. Her pakker man ikke tingene ind i oplevelser og kunstige klæder. Du er her for at købe. Vi er her for at sælge. Signalerne er klare. Det samme som et hvert storcenter vel har som en grundlæggende præmis.
Til åbningen af Fields præsenterede den meget danskkronede modedronning Isabel Kristensen, sin nyeste kollektion. Det var også hende, der åbnede det discount-eksklusive Bruuns Galleri i Århus i oktober. Et gensidigt kærlighedsforhold.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her