Læsetid: 3 min.

Åbent hus for Rudolf Steiners disciple

Rudolf Steiner blev beundret og hædret af sine disciple til åbent hus dag på Nordjyllands Kunstmuseum
13. april 2004

Kunstmuseum
Forældre, søskende, bedsteforældre, lærere og elever lytter opmærksomt, da første klasse på Rudolf Steiner Skolen i Aalborg åbner dagens åbent hus-arrangement med tre numre på blokfløjte. Klassikeren for nybegyndere på fløjte, Stille nu, lyder fra de unge musikanters instrumenter. Venneforeningen på Nordjyllands Kunstmuseum har ’åbent hus’ i samarbejde med Rudolf Steiner Skolen i Aalborg. Den aktuelle udstilling på museet, Mod Lyset, består af 17 sorte tavler malet med farvekridt af Rudolf Steiner. I udstillingen indgår også malerier af kunstnere, der var tilhængere af Steiners tanker, deriblandt Kandinsky. Steiner er mest kendt for sine pædagogiske principper, hvor kunsten indgår som en central del af den almindelige undervisning.
Inden eftermiddagens første rundvisning på museet går i gang, er der silhuetfilm i museumsbiografen og en lokal teatertrup optræder i museets udstillingshaller. Den første rundvisning er egentlig en familierundvisning, men børnene er efterhånden faldet fra, så Rudolf Steiner- læreren Hans Peter Rasmussen må improvisere lidt for tilhørerne, der hovedsageligt består af repræsentanter fra bedsteforældregenerationen.
Hans Peter Rasmussen fortæller, at Rudolf Steiners arbejde spænder bredt. Han har haft afgørende indflydelse på både det biodynamiske landbrug, den homøopatiske medicin og grundtankerne i den arkitektoniske skole, Bauhaus. Han fortæller videre at hver eneste tavle er disponeret som et kunstværk.
»Der er både balance og ligevægt,« siger Hans Peter Rasmussen til forsamlingen, der smiler og nikker. Rundviseren fortæller om Steiners farvelære og om de myter, der går igen i billederne af Steiners tilhængere. Blandt tilhængerne af Steiner er maleren Hilma af Klint, der ifølge Hans Peter Rasmussen, havde en stærk oplevelse af at være et spirituelt medium. Hendes billeder blev først fremvist for offentligheden efter hendes død, fordi hun frygtede, at hun ville afsløre guddommelige hemmeligheder.

Kandinsky
Dagens næste omvisning er i samme udstilling, men forestås af kunsthistoriestuderende, Sine Kildeberg. Hun fortæller, at Steiner foregriber det abstrakte maleri og på mange måder var på forkant med udviklingen i det 20. århundrede.
Aalborg Kunstmuseum er i besiddelse af en akvarel af Kandinsky, som hun stolt viser frem for publikum. Ifølge Sine Kildeberg begyndte Kandinsky at opponere mod det naturtro maleri efter forelæsninger hos Steiner. Ligesom Steiner så han nemlig også kunsten som et middel til at formidle det åndelige, som han ikke mente kunne ske ved at afbilde det naturtro.
»Det havde derfor også været utænkeligt for Kandinsky at arbejde med fotografiet,« siger Sine Kildeberg. Hun fortæller, at Kandinsky var meget elitær i sine anskuelser. Han mente, at nogle mennesker er mere sensible over for det åndelige end andre, og det langtfra er alle beskuere, der kan indfange den åndelige dimension. Sidste punkt på programmet er en koncert i den største af museets udstillingshaller med Rudolf Steiner Skolens Symfoniorkester.

Steiners disciple
Museumsdirektør Nina Hobolth havde ikke selv mulighed for at deltage i åbent hus-arrangementet denne sidste søndag i marts, men hun fortæller, at udgangspunktet for, at Nordjyllands Kunstmuseum har valgt at vise Rudolf Steiner, er, at museet ejer en akvarel af Kandinsky, som var inspireret af Steiner. Hun mener, at Kandinskys fascination af Steiner, er dårligt belyst.
»Hvis man er interesseret i det åndelige univers, er det spændende at se så epokegørende en filosof som Steiner,« siger hun.
– Den første rundviser på udstillingen fortalte, at det var umuligt at fortælle, hvad hvert enkelt Steiner-billede betød, fordi de hver repræsenterer en hel forelæsning. Hvorfor er Steiners tavler så interessante at udstille?
»Det med at forstå og opleve, tror jeg, er to forskellige ting. Man kan godt opleve Steiners billeder som fængslende og smukke, selv om man ikke forstår dem på samme måde som en rigtig antroposof,« siger hun. Hun forklarer, at en antroposof er en discipel af Steiner, som udviklede antroposofien.
– Nu kalder du selv tilhængerne af Steiner for disciple. Hvorfor hører noget, der minder om en religiøs bevægelse hjemme på et kunstmuseum?
»Vi viser ikke en åndelig bevægelse, men en åndelig bevægelses nedslag i kunsten. Steiner er interessant, fordi han repræsenterer en billedtradition, som stadig dyrkes af en række lærere og pædagoger,« fortæller Nina Hobolth.
– Jeg havde lidt oplevelsen af at være med til en forældredag på Rudolf Steiner Skolen. Hvilken almen interesse havde dagen?
»Når vores venneforening har lyst til at arrangere en dag for alle interesserede, tager de udgangspunkt i den aktuelle udstilling, som er udstillingen Mod Lyset. Jeg tror, at dagen ramte målgruppen godt, og at vi med dagen har nået de mennesker, der
interesserer sig for antroposofien,« siger Nina Hobolth.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu