Læsetid: 2 min.

I drift – ikke på flugt

Trine Dyrholm lyser op i talentfuldt tysk trekantsdrama
30. april 2004

Ny film
»En road movie, der aldrig kommer ud af stedet.« – Sådan har den 34-årige tyske instruktør Ulrich Köhler selv beskrevet sin debutspillefilm Bungalow. Og det er præcise ord om denne næsten minimalistiske fortælling, der følger den unge Pauls march på stedet, da han som rekrut bliver væk fra sit kompagni og søger hjem til familiens bungalow i en tysk provinsby.
Der er lagt op til drama, for militærpolitiet kan selvfølgelig gribe ind over for ’desertøren’ og smække ham i fængsel, men Paul (Lennie Burmeister) vælger at drive med strømmen, hvilket for det meste vil sige blive på stedet: den sommer-forladte, anonyme bungalow med svømmebassin og borgerlig komfort, stedet, som har været rammen om hans og den ældre bror Max’ barndom.
Denne Max ankommer med sin danske skuespillerkæreste Lene (Trine Dyrholm), og så starter et både traditionsmotiveret og drilagtigt rollespil, for Max indtager automatisk forældrerollen, mens Paul har et godt øje til den tiltrækkende, frigjorte Lene.

Underfundigt tonefald
Bungalow er i al stilfærdighed en sympatisk konsekvent film, fordi den aldrig finder den letteste eller mest nærliggende dramatiske udvej, men trofast lader sig lede af drivtømmeret: Pauls nærmest komiske viljeløshed. Det er gennemført med en sikker beherskelse af et neddæmpet, underfundigt dead pan-tonefald, der kan minde om Jim Jarmusch’ amerikanske mini-historier.
Den indelukkede, fremmedgjorte Paul aner ikke hvad han skal stille op med sit liv og lader derfor stå til. Han er ikke på flugt, han er i drift. Storebroderen Max er overfladisk set mere checket, men kun fordi han har nået at opbygge visse sociale rammer, der kan stive ham af. Imellem disse to voksne teenagere står så Trine Dyrholms danske skuespillerinde, der også befinder sig i en tidslomme, fordi hun venter på en filmrolle – forgæves, skal det vise sig.
Det er en overraskende Dyrholm, man ser her, præget af en ny, rund modenhed som den erotisk gavmilde kvinde mellem to mindre kløgtige tyske mænd. I sit selvfølgelige psykiske nærvær og sin afslappede sensualitet er det en suveræn præstation, der sammenholdt med Dyrholms helt anderledes karaktertegninger i Forbrydelser og Tvilling viser en mere og mere alsidig skuespillerinde i rivende vækst. Bungalow fører næppe til et internationalt gennembrud, da det er en film med begrænset – men reel – appeal. Men Dyrholms potentiale rækker klart videre end til landegrænserne.

*Bungalow. Instr.: Ulrich Köhler. Manus.: Ulrich Köhler og Henrike Goetz. Tysk (Husets Biograf)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu