Læsetid: 2 min.

Hjem til Ønskeøen

P.J. Hogan har fint greb om både eventyret og alvoren i ’Peter Pan’
2. april 2004

Ny film
Historien om Peter Pan, drengen, der ikke ville være voksen, kender de fleste nok bedst fra Disneys familievenlige tegnefilm. Med P.J. Hogans herlige og elegante liveaction-udgave, der også eftersynkroniseres til dansk, bliver der mulighed for at nå lidt dybere i det sorgmuntre eventyr, der minder os om, at nok bliver vi alle voksne, men vi behøver ikke glemme, hvordan det var at være barn.
I stil har Peter Pan en del tilfælles med Steven Spielbergs sørgeligt undervurderede og visuelt overdådige Hook, men hvor Spielberg med et vist held forsøgte at opdatere historien, holder Hogan sig tættere til J.M. Barries forlæg.
Filmen begynder hjemme hos familien Darling, der tilhører det bedre borgerskab i Victoriatidens London og har tre livlige unger, som lever sig ind i drabelige historier om pirater og indianere. Men storesøster Wendy (Rachel Hurd-Wood) er ved at blive en ung dame og efter en særlig slem episode, hvor børnenes nervøst anlagte far bringes i forlegenhed over for sin chef, besluttes det, at Wendy skal i ’skole’ hos sin strikse tante.
Men så er det heldigvis, at Peter Pan (Jeremy Sumpter) dukker op og tager de tre børn med til Ønskeøen, hvor de møder Pans ærkefjende kaptajn Klo og Pans venner, de fortabte drenge.

Længsel
Den altid sultne og tikkende krokodille, der har spist et vækkeur og Klos ene hånd dukker op, og det samme gør havfruerne, som heller ikke er helt ufarlige. Så der er masser af eventyr og spænding i Peter Pan, og i kampene med kaptajn Klo og hans besætning svæver og flyver Pan og børnene rundt det bedste, de har lært – takket være flotte, digitale effekter.
Men bedst er det, at Peter Pan-historiens underliggende melankoli også har fundet vej til filmen. Det er ikke tilfældigt, at de fortabte drenge hedder sådan, de er alle blevet væk eller glemt af deres forældre, og mødet med Wendy vækker deres længsel efter at komme hjem. Selv kan Peter Pan slet kan forestille sig at skulle blive voksen, men den snart voksne forelskelse sniger sig langsomt ind på både Wendy og ham.
Hogan lader den glimrende Jason Isaacs spille både mr. Darling og Klo – som det hør og bør sig ifølge traditionen - hvilket mere end antyder, at Peter Pan, Klo og Darling er forskellige sider af den samme mand, Wendys far, der prøver at leve op til de strikse victorianske idealer om selvkontrol og undertrykker sine drømme.
Den danske tale gør det muligt at tage mindre børn med ind og se Peter Pan. Men lidt ældre børn, der selv kan læse underteksterne på originalversionen – som heldigvis også vises – vil få mest ud af den dobbelttydige fortælling, der henvender sig til både den voksne og barnet, som står på nippet til selv at blive voksen.

*Peter Pan. Instruktion: P.J. Hogan. Manuskript: Michael Goldenberg. Amerikansk (Palads og CinemaxX i København og en bunke biografer i provinsen)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her