Læsetid: 2 min.

Inderne i førertrøje

1. april 2004


Kort
*Indien er blevet den helt store magnet for firmaer, som flytter job ud. Her er nogle af årsagerne:
*De indiske højere læreanstalter udklækker over to millioner kandidater om året, hvoraf fire ud af fem taler engelsk.
*Alene i byen Bangalore findes der allerede flere it-ingeniører (150.000) end i Silicon Valley i USA (120.000).
*Selv de bedste indiske ingeniører får ikke mere end ca. 65.000 kr. i årsløn, hvilket svarer til halvanden månedsløn for en dansk ingeniør.
*Det anerkendte Indian Institute of Technology sendte i fjor 260.000 nyuddannede ingeniører ud på arbejdsmarkedet, og tallet vokser hele tiden. I 2010 vil Indien uddanne 500.000 ingeniører, til sammenligning uddanner Danmark ca. 2.200 pr. år.

Udflytterne
*Der er to måder, vestlige og multinationale selskaber flytter service-opgaver, salgsarbejde og administrative funktioner ud til Indien. Enten udliciterer man opgaverne til et indisk firma i branchen for Business Process Outsourcing, BPO, herunder indiske callcentre. Eller også flytter man dele af sin egen virksomhed ud, ansætter selv de indiske medarbejdere og driver selv den lokale afdeling for de udflyttede servicefunktioner.
Det amerikanske General Electric Capital Services var den første og i dag den største udflyttede virksomhed. GE Capital Services beskæftiger i dag 12.000 indiske medarbejdere, der varetager dele af koncernens globale servicefunktioner og call centre vedrørende it-assistance, software-kvalitetssikring, betaling af regninger m.m.
*Andre udenlandske koncerner, der har rykket dele af virksomheden til Indien, tæller bl.a. følgende finansvirksomheder:
*Standard Chartered Bank med 4.500 indiske medarbejdere
*American Express, 4.000 medarbejdere
*JP Morgan Chase, 3.000 medarbejdere
*Citibank, 3.000 medarbejdere
*nHSBC, 2.000 medarbejdere
*Morgan Stanley, 1.600 medarbejdere
*Capital One, 1.200 medarbejdere
Uden for finanssektoren har en lang andre internationale koncerner lagt globale service- og kontorfunktioner ud til Indien. Blandt de største er:
*Accenture, 4.300 medarbejdere i Indien
*IBM, 5.000 medarbejdere
*Dell International Services, 3.800 medarbejdere
*Oracle, 3.100 medarbejdere
*British Airways, 2.400 medarbejdere
*AOL Online Member Services, 1.500 medarbejdere
De indiske call-centre angiver ikke, hvor mange ansatte de har, men hvor mange ’sæder’, dvs. telefonbåse, de kan tilbyde kunder, der outsourcer til dem. Blandt de store er:
*Wipro Spectramind, 2.000 sæder
*Khodays Contact Center, 2.000 sæder
*Vcustomer Pvt., 1.000 sæder
*Cellbion Interactive, 700 sæder

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her