Læsetid: 4 min.

Jobflytning er guld værd

Udflytning af job giver firmaer ’skyhøje fortjenester’. I både Vesten og Asien høstes der økonomiske fordele, mener virksomheds-rådgivere
15. april 2004

Den store jobflugt
Der er så meget guld at hente i lavtlønslande som Indien og Kina, at de fleste virksomheder seriøst bør undersøge mulighederne for at flytte arbejde til udlandet. Alternativet for firmaerne vil ofte være langsomt at blive kvalt af den internationale konkurrence.
Det er nogle af budskaberne fra Diana Farrell, som er forskningsleder i det internationale rådgivningsfirma McKinsey. Virksomheden har hjulpet adskillige koncerner med at omplacere funktioner fra Vesten til Asien. Erfaringerne får Diana Farrell til at tale varmt for outsourcing:
»Forskellene i omkostninger er forbløffende. F.eks. skal en indtaster i Topeka i USA have tyve dollar i timen, mens én i Calcutta i Indien skal have to dollar. Eftersom servicejob er meget mandskabskrævende – og man ikke behøver de samme store kapitalinvesteringer som ved udflytning af produktion – så resulterer omkostningsforskellene i skyhøje fortjenester.«
Det globale rådgivningsfirma Deloitte Touche Tohmatsu mener også, at erhvervslivet har al mulig grund til at gå i gang med offshoring (permanent udflytning af funktioner). I en rapport fra koncernen står der:
»Opfattelsen af offshoring har på det seneste undergået en forvandling fra at være ’noget man kan overveje’ til at være ’noget man skal gøre’.«
Partner i den danske afdeling af konsulentkoncernen PA Consulting Group Ole Kjærgaard, der i 12 år har rådgivet firmaer om outsourcing af it-opgaver, mener også, at virksomheder i flere tilfælde kan få stor gavn af jobudflytning.
»Når det gælder outsourcing af videns- og servicejob, så er vi først lige begyndt i Danmark. Vi vil uden tvivl se en stigende kurve på det her område, for der vil i mange tilfælde være væsentlige besparelser at hente,« siger Ole Kjærgaard.

Vækstmarked
Både internationalt og i Danmark ser konsulenterne rådgivning om outsourcing som et vækstmarked. Topchef Tom Rodenhauser fra Consulting Information Services i USA siger til New York Times, at vejledning om outsourcing er »et hastigt voksende forretningsområde – måske endda et af de eneste vækstområder.«
Konsulenterne er ikke kun drevet af indtjenings-lyst. Drivkraften er også glade kunder. F.eks. beretter det amerikanske konsulentfirma TIP om, hvordan Procter & Gamble, der bl.a. producerer Pampers-bleer, har haft stor glæde af udflytning. Koncernen med 98.000 ansatte i 80 lande sparer en masse penge, fordi den med hjælp fra blandt andre TIP har samlet interne funktioner i billige call centre. Nu kan medarbejderne i Procter & Gamble døgnet rundt få oplysninger om alt muligt fra glemte passwords til lønoplysninger ved at ringe til en af de tre callcentre i Filippinerne, Costa Rica eller England.
Der er mange forudsigelser om, at de rige lande vil miste arbejdspladser som følge af offshoring. F.eks. har firmaet Forrester forudsagt, at USA frem til 2015 vil miste 3,3 millioner kontorjob. Men Farrell fra McKinsey ser optimistisk på beskæftigelsesmulighederne i Vesten. Hun henviser til, at der hele tiden kommer nye job. Eksempelvis inden for it, og »sundhedsvæsenet vil også med den voksende andel af ældre skabe flere job«.
»Outsourcing bliver tit fremstillet som noget negativt på grund af de folk, som mister deres job. Men man må jo holde sig for øje, at jobfunktioner aldrig har været noget bestandigt. Funktioner ændres hele tiden, og der opstår job,« siger Farrell.
For dem, der får en fyreseddel som følge af offshoring, foreslår Farrell, at virksomhederne tegner en lønkompensations-forsikring, der bliver udbetalt til afskedigede medarbejdere, når de har fundet sig et nyt job. På den måde får de fyrede ikke en økonomisk lussing, og samtidig bevarer de motivationen til at finde nyt arbejde.

Alle vinder
Generelt ser konsulenterne udflytning som en globaliseringsproces. hvor alle vinder. Ifølge beregninger foretaget af McKinsey, så er det sådan, at for hver dollar, USA investerer i udlandet, så får Amerika 1,13 dollar retur. Farrell forklarer:
»Outsourcing er en ’win-win-situation’ for både modtager- og afsenderland. I Indien får de f.eks. skabt flere job og udviklet deres industri. I USA sparer virksomhederne penge, de får åbnet nye eksportmarkeder, og de får ressourcer til at fremstille produkter, som er højere oppe i værdikæden.«
Hun mener, at man for at opretholde velfærden i USA og EU, hvor flere og flere bliver grå i toppen, så bliver vi nødt til dels at blive bedre til forskning og nyudvikling dels forbedre vores produktivitet.
»Forbedret produktivitet kan opnåes via offshoring eller øget indvandring. Offshoring vil sandsynligvis vise sig at være mere (politisk, red.) acceptabelt,« mener Farrell.
Ole Kjærgaard fra PA Consulting Group ser også udflytningsbølgen som noget positivt:
»I et globalt perspektiv, er det jo alletiders måde at lave u-landsbistand på. At lægge arbejdet ud til lande som Indien og Pakistan er jo langt bedre end at lave Danida-projekter, hvor vi poster millioner i et eller andet projekt, der måske lukker ned. Med offshoring bliver der skabt permanente arbejdspladser.«

*En ny bølge af udflytning af job ruller hen over de vestlige lande. Nu er det ikke kun industrijob, der flytter mod syd og øst – også kontorfolk og højtuddannede vidensmedarbejdere må i de kommende år se deres job forsvinde til udlandet. Information beskriver jobflugten og rejser spørgsmålet: Hvad skal vi leve af fremover?

*Dette er sidste artikel i serien. Læs hele artikelserien på: tema.information.dk/jobflugt

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her