Læsetid: 3 min.

Østens Robin Hood

Takeshi Kitano blander musical, komedie og sværdkamp i ’Zatoichi’, og resultatet er højst originalt og meget fornøjeligt
7. april 2004

Ny film
Humor har altid spillet en vigtig rolle i Takeshi Kitanos film. Den japanske instruktør arbejder med kontraster, og de pludselige udbrud af vold, som tegner gangsterlivet i hans film, afløses ofte af ømhed eller bred komik.
Det er i høj grad også tilfældet i hans seneste værk, periodedramaet Zatoichi, der handler om titlens blinde massør og sværdkæmper, og som har humor som grundtone og i øvrigt blander amerikansk musical, traditionsrig japansk samuraifilm og universel slapstick.
Det er således svært at genrebestemme Zatoichi, og man aner både Akira Kurosawa og Fred Astaire et eller andet sted bagved filmen, der foregår i et flere hundrede år gammelt, mytologisk farvet Japan blandt ludere, lommetyve og folk, der hugger til med samuraisværdet, før de taler.

Tegnefilmsagtig
Zatoichi (spillet af Kitano med afbleget hår) rejser rundt i den japanske provins og hjælper lokalbefolkningen mod de allestedsnærværende gangstere. Han ser uskadelig og skrøbelig ud, men er lynende hurtig og præcis med det skarptslebne sværd, han gemmer i sin blindestok.
Han kommer til en lille landsby, hvor han knytter umage venskaber og bliver involveret i et bittert opgør mellem et søskendepar, der optræder som geisha-dansere, og deres forældres brutale mordere, som, viser det sig, også Zatoichi har en større høne at plukke med.
Zatoichi-figuren er for japanske populærkultur, hvad Zorro eller Robin Hood er for vestlig populærkultur, og har været hovedpersonen i en lang række populære film og tv-serier. Til at begynde med havde Kitano ikke lyst til at lave filmen og træde, hvor andre så ofte havde trådt før ham, men han sagde alligevel ja, fordi han fik lov til at gøre, hvad han ville med figuren og historien – bare hans Zatoichi også blev en blind massør.
Og Kitano gør bestemt, hvad han vil i filmen, der ikke minder meget om hans seneste og i øvrigt meget forskellige film. Selv om der er rigeligt med blodsprøjtende kampscener i Zatoichi, så er det ikke Kitanos sædvanlige realistiske, smertefulde vold, men overdrevne, tegnefilmsagtige sekvenser, hvor blodet er lavet på computer for at give det så uvirkeligt et udseende som muligt.

Uforfærdet leg
Kitano kan tydeligvis ikke lide at gentage sig selv, og han prøver på ikke at gentage andre, hvorfor han med blandingen af genrer og stilarter i Zatoichi opnår et meget originalt udtryk.
Filmen svinger hele tiden i humør og stemning, og al fornuft dikterer, at dette sammensurium ikke burde give et harmonisk hele – hvilket det vel heller ikke gør. Men Kitano har et stramt greb om tøjlerne og synes ikke at tvivle på, hvad han laver. Man keder sig aldrig og morer sig ofte over de sjove og mærkelige indslag, Kitano generøst har strøet ud over filmen.
Som f.eks. når et stemningsfyldt kig på en mark med to hårdtarbejdende bønder forvandler sig til en rytmisk musicalsekvens, fordi bønderne begynder at bevæge deres arbejdsredskaber i takt med filmens musik.
Indimellem får man en fornemmelse af, at Kitano kigger ud på publikum og blinker skælmsk – udfordrer os til at følge med, hvilket vi gerne gør – og intet sted bliver det mere tydeligt end i den overdådige slutsekvens, hvor hele landsbyen og alle filmens medvirkende glad opfører en blanding af riverdance, step og japansk folkedans til vores ære.
Det er skørt og meget morsomt og udtrykker i al sin farvestrålende og selvbevidste stilforvirring, hvad Zatoichi er for en film. Den når måske ikke op på siden af hovedværket, Hana-bi, men alene i kraft af en uforfærdet leg med genrer og det humør, både instruktør og hovedrolleindehaver lægger for dagen, fortjener den at blive set.

*Zatoichi. Instr.: Takeshi Kitano. Japansk (Grand, Dagmar, Empire og Palads i København og Biocity og Øst for Paradis i Århus)

*Interview med Takeshi Kitano på næste side

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her