Læsetid: 3 min.

Teater- og spillestedsskæbner i kommunale hænder

Brian Mikkelsens plan med strukturreformen er, at det offentligt støttede kulturudbud fra 2007 og frem inddeles i to kategorier: De lokalt forankrede institutioner og så de nationale fyrtårne
28. april 2004

Kulturlandskabet
Fra år 2011 er det udelukkende op til lokalpolitikerne i de respektive kommuner at bestemme, om de vil have professionelt teater og regionale spillesteder i byen. Til den tid har kommunerne fået overført samtlige de stats- og amtslige midler, som i dag bidrager væsentligt til at drive landets 18 regionale spillesteder, 19 egnsteatre, 21 små storbyteatre samt otte teatre under Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab.
Overflytningen af et årligt støttebeløb på i alt 240,1 mio. kr. til kommunerne fra amter og stat er umiddelbart det drastiske tiltag på kulturområdet, hvis regeringens udspil til en strukturreform bliver gennemført.
Ved gårsdagens pressemøde i ministeriet på Nybrogade 2 kunne Brian Mikkelsen (K) ikke afvise, at kanaliseringen af stats- og amtslige kulturkroner til kommunerne udmønter sig i en ændring af teaterlandskabet. På spørgsmålet om Frederiksberg Kommune eksempelvis kan beslutte at lukke Aveny-T eller Rialto for udelukkende at satse sine midler på det nærliggende Betty Nansen Teatret, svarede ministeren således: »Det bliver en lokal prioritering, om kommunen både vil have det ene og det andet teater.«
Ifølge kontorchef Per Voetmann fra Kulturministeriet er sådan en udvikling dog næppe realistisk.
»I teorien kan kommunen selvfølgelig godt spare sine teatre væk, men det ville gå imod den typiske udvikling. Tværtimod er stort set alle teatre opstået som lokale prioriteringer i kommunerne,« påpeger han.
Direktør for Aveny-T, Jon Stephensen, maler heller ikke fanden på bagtæppet ved de fjerne fremtidsudsigter. Han glæder sig tværtimod over, at der i 2011 – efter en økonomisk overgangsordning på fire år – kun bliver én offentlig bidragsyder mod de nuværende tre at diskutere driftstilskud med:
»Jeg kan faktisk godt lide idéen om, at mens regionen bliver større, så forankres tilskuddet alligevel mere lokalt. Jeg er heller ikke afvisende over for tanken om at skære i antallet af teatre på Frederiksberg. I så fald skal de tilbageværende bare have mere at arbejde med, for det er selvfølgelig vigtigt, at det samlede tilskud mindst forbliver status quo,« understreger Jon Stephensen.

Særlig kulturtilbud
Det er ikke kun teatrene, som bliver berørt af regeringens udspil til en strukturreform på kulturområdet. Brian Mikkelsens plan er helt overordnet, at det offentligt støttede kulturudbud fra 2007 og frem inddeles i to kategorier: De lokalt forankrede institutioner og så de nationale fyrtårne. Den sidstnævnte størrelse defineres ifølge Kulturministeriet som »kulturtilbud af særlig kvalitet«.
Ministeren: »Kommunerne får ansvaret for de kulturinstitutioner, der har en udpræget lokalkarakter- og forankring. Omvendt er der en række nationale opgaver, som staten bør varetage. Det er eksempelvis ikke Ishøj Kommune, der skal have ansvaret for Arken. Det er staten.«
Blandt de opgaver, der flyttes helt og holdent over i kommunalt regi, er – ud over de regionale spillesteder og teatrene – driften af landets 212 musikskoler samt driften af Det Jyske Kunstakademi og Det Fynske Kunstakademi.
Omvendt påtager staten sig det økonomiske ansvar for landets 17 musikalske grundkurser (MGK), der fungerer som et forberedende uddannelsestrin på vej mod en konservatorie-uddannelse. Og skuespilskolerne i Odense og Århus får samme status som Statens Teaterskole.
Brian Mikkelsen begrunder centraliseringen af uddannelsesinstitutionerne med, at tiltaget kan styrke skuespillets og musikkens vækstlag og dermed skovle flere talenter ind i fødekæderne.
Kulturministeriet overtager desuden det fuldstændige ansvar for landsdelsorkestrene i Sønderjylland og på Sjælland, der modsat symfonikerne i Aalborg, Odense og Århus er amtsstøttede i dag, ligesom landsdelsscenerne bliver en statslig affære.
Sidst, men ikke mindst, har Kulturministeriet fundet frem til en række enkeltinstitutioner, der som »kulturelle fyrtårne« skal sortere under staten fra 2007. Det drejer sig om Peter Schaufuss-balletten, Den Jyske Opera, Det Danske Teater og en række af de såkaldte §16-museer, der vurderes til at holde internationalt niveau.
I alt bliver der flyttet 454,8 millioner kulturkroner fra de afskaffede amter til kommuner og stat. Heraf går 385,2 af millionerne til kommunerne, mens de resterende 69,7 skal administreres af staten. Brian Mikkelsens kulturministerium bliver altså styrket økonomisk af strukturreformen. Alligevel fastholder ministeren, at målet med omfordelingen er at decentralisere kulturlivet.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her