Læsetid: 3 min.

Danmarks største våbenhandler

Historien om hvordan et fiktivt våben i forrige uge gjorde en fernisering i New York til det mest omtalte danske kunstprojekt i mange år
15. maj 2004

For tre uger siden gik kunstneren Jakob S. Boeskov ned ad West 26th Street for at ordne det sidste inden ferniseringen på hans første soloudstilling i New York, da hans mobiltelefon ringede. Det var en reporter fra New York Post, der spurgte, om Boeskov var i byen for at sælge våben til NYPD (New Yorks politi, red.)
Opkaldet var en ny ring i vandet om et kunstprojekt, der begyndte med Boeskovs rejse til den kinesiske våbenmesse CIEPE med den fiktive opfindelse The ID Sniper Rifle i sommeren 2002; et projekt som kunstneren nu skulle præsentere på Chelsea-galleriet The Thing samme fredag, og som inden ugen var omme havde rejst kloden rundt, indtil hjemmesiden for Boeskovs fiktive våbenfirma Empire North på én uge havde haft 1,8 millioner besøgende.

Satellitovervågning
Hjemvendt fra sin New York-succes fanger jeg Jakob S. Boeskov på en græsplæne i Herning, hvor han holder pause fra forberedelserne til udstillingen Socle du Monde.
»Der skete det, at jeg blev en slags tidsspøgelse, der lige akkurat passede ind i tiden og stedet derovre,« filosoferer han. »Og så begyndte det igen at komme ud af kontrol på den måde, at folk ville have våbnet.«
Første gang, det kom ud af kontrol, var på messen i Kina, hvor Boeskov med mavekneb og flossede nerver indså, at investorerne var mægtigt interesserede i hans helt afskyelige våben.
»Fremstillet til den urbane slagmark,« havde han skrevet i præsentationen af det fiktive våbenfirma Empire North, som vil koble »identifikationsværktøj« med »anti-oprørs-udstyr«.
Første opfindelse: ID Sniper-riflen, der skyder en GPS-chip ind i demonstranter, så politiet kan overvåge deres bevægelser via satellit. Boeskovs beretning om turen blev trykt i magasinet Black Box; uddrag kan i dag læses på hans egen hjemmeside.
Anden gang, det kom ud af kontrol, var i New York.
»Galleriet i New York udsendte en pressemeddelelse, og pludselig begyndte Empire North at modtage henvendelser om riflen, blandt andet fra den amerikanske hær og fra den store investeringsbank Prudential.
Det viste sig, at vi var blevet slash-dottet: linket til Empire North havde spredt sig over hele verden fra nørd-hjemmesiden slashdot.org, hvor det ikke fremgik, at det var fup. Før vi vidste af det, havde Computerworld i Australien bragt en artikel om riflen med udtalelser fra tekniske eksperter på Sydney Universitet, og historien var rejst fra Japan til Rusland.«

Dobbelt tragedie
»Imens stod jeg i New York, der syder op til Republikanernes konvent i august, hvor man venter de største demonstrationer siden Chicago i ’68 – så folk troede gerne, at politiet var ved at anskaffe et nyt, grumt våben til at slå optøjerne ned. Så jeg måtte i gang med at fortælle, at det var et kunstprojekt. Når man laver kunst, der infiltrerer virkeligheden på den måde, må man også selv sige stop.«
– Hvordan blev det modtaget som kunstprojekt?
»Virkelig godt – der var alt fra hackere til kunstprofessorer. Newyorkerne står jo i en dobbelt tragedie: først bliver deres by smadret af en eller anden millionærterrorist, og så kommer der en anden millionær og fører krig i deres navn. Og nu skal de så være bagtæppe for Republikanernes konvent. Mit galleri lå i samme bygning som De-
partment of Homeland Security.«
– Er kunstdebatten også anderledes end i Danmark?
»I den danske kulturdebat er de eneste, der bliver hørt, jo unge reaktionære bagstræbere og gamle afdankede hippier. Jeg har ikke risikeret mit liv på en våbenmesse i Kina for at blive nævnt i en morsom notits på bagsiden, mens Pia Kjærsgaard bliver interviewet om sit nye køkken på forsiden, og Ib Michael fylder hele kultursektionen,« erklærer Jakob S. Boeskov.
»Jeg synes, det er lidt mere interessant at beskæftige sig med vigtige emner i nutiden, med våbenmesser eller reality shows eller bioteknologi, end at høre en eller anden reaktionær bonderøvs konspirationsteorier om, at Klaus Rifbjerg fik et blow job af en maoist i 1967. Kulturkamp mig i røven. Vågn op. Der er krig, og galskab og skønhed lige uden for døren. Vi har en statsminister, der har løjet os i krig. Folk tjener penge på krig, og der er kommet helt vildt mange interessante designerdrugs på markedet, siden mor og far røg pot og hørte beatmusik.«

*Socle du monde åbner på Herning Kunstmuseum 5. juni.
'http://www.jakobboeskov.com ]www.jakobboeskov.com
*http://www.empirenorth.dk ]www.empirenorth.dk
*http://events.thing.net

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her