Læsetid: 3 min.

Godt og skidt

Coen-brødrene skuffer, mens Michael Moore bliver pænt modtaget
19. maj 2004

Filmfestival
Cannes – Om noget er det beundring for filmbrødrene Joel og Ethan Coens visuelle formåen, man sidder tilbage med efter at have set deres seneste værk, den sorte komedie Ladykillers. Det er første gang, at de to tager udgangspunkt i en anden film, en engelsk komedie fra 1955 med samme titel, og resultatet er et af deres svageste værker.
Tom Hanks spiller hovedrollen som professor D.H. Dorr, der organiserer et snedigt røveri af et kasino i en søvnig sydstatsby.
Det er første gang, at Hanks, komplet med olieret hår og tandproteser, fysisk ændrer sit udseende til en film, og det er første gang, at han spiller en af sine karakterer så flamboyant og voldsomt, at det næsten er for meget.
Professor Dorr er en selvoptaget talemaskine, der indlogerer sig hos en ældre, sort kvinde, Marva Munson (Irma P. Hall) som tilfældigvis har kælder under sit hus, hvor Hanks og hans bande af meget forskellige og ikke lige begavede røvere kan grave sig vej til kasinoets underjordiske pengeskab.
Men selvfølgelig går intet, som det skal, og som titlen antyder, er den ældre, gudsfrygtige dame tæt på at forpurre røvernes planer, hvorfor de må tage drastiske midler i brug.

Uden nerve
Coen-brødrene har altid været visuelle stærke og med skiftende fotografer, først Barry Sonnenfeld, nu Roger Deakins, ladet deres film med en dynamisk og original billedside.
Lige fra det første, glidende skud på en gotisk udseende bro i et stemningsfuldt sydstatsdelta, fornemmer man, at også Ladykillers har en del at byde på i den visuelle afdeling. Og det er primært dér, at filmen aftvinger ens respekt, mens selve historien ikke er videre inspireret.
Instruktørbrødrene ynder at lege med forskellige genrer i deres film, og den vittige, britiske form for folkekomedie, produceret af Ealing-studierne, synes som skabt til
Joel og Ethan Coen, der stilsikkert og humoristisk har bearbejdet alt fra film noir og gangsterfilm til screwball-komedie og hårdkogt detektivfilm.
Deres forrige film, Intolerable Cruelty, rummede adskillige meget morsomme scener, hvor instruktørerne lod hånt om al god tone, men som helhed var det en mislykket film.

Uden nerve
På samme måde er Ladykillers kun sporadisk underholdende og desværrre uden den nerve og det genremæssige og filmiske mod, der præger brødrenes bedste film, Miller’s Crossing, Barton Fink og Fargo.
At Ladykillers er med i hovedkonkurrencen i Cannes, er måske ikke så mærkeligt Joel og Ethan Coens stjernestatus taget i betragtning – de har besøgt Cannes med de fleste af deres film – men den vinder ikke.
Michael Moore kunne godt gå hen at vinde med sin Bush-kritiske Fahrenheit 9/11, og publikums modtagelse af hans film, Fahrenheit 9/11, har været overvældende. Efter den officielle kørsel mandag, hvor Moore spadserede ad den røde løber, varede det stående bifald efter sigende 20 minutter, og filmen er tillige en af de bedst anmeldte.
Hvilket dog ikke siger så meget, idet anmelderne i både de franske og internationale medier har været en smule tilbageholdende indtil videre. Moore scorer forholdsvis højt i kritikerpanelerne i branchebladene Le Film Francais og Screen International, men næsten som ventet er Varietys Todd McCarthy ikke videre begejstret.
»Filmen formår ikke at lægge hårde fakta på bordet eller komme med inkriminerende forbindelser, som en forholdsvis velinformeret person ikke allerede er klar over. Intellektuelt prædiker Moore hovedsageligt til de
allerede omvendte i denne bombastisk-filmiske 2004-valgkampagne-pamflet.«
Fahrenheit 9/11 har stadig ikke fundet sig en amerikansk distributør – »de tør nok ikke,« har Moore koketteret – men medieinteressen omkring filmen har affødt en veritabel krig på tilbud mellem de ikke få selskaber, der gerne vil tage sig af den.
Og forleden sprang det
pr-bureau fra, der skulle tage sig af kontakten mellem
Moore og pressen, hvorfor man er begyndt at tale om, at Moore er blevet så besværlig, at ingen vil have med ham at gøre.
Han har dog fundet sig en anden presseagent.

*Flere artikler fra Cannes på tema.information.dk/cannes2004
*www.festival-cannes.fr

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu