Læsetid: 2 min.

Længe leve forskellen

Michael Moores ’Fahrenheit 9/11’ vandt lørdag Guldpalmen i Cannes. Juryen fik mulighed for at forklare hvorfor på et animeret pressemøde i går
24. maj 2004

Cannes – Ingen tvivl om at Quentin Tarantino er en af de mest livlige og engagerede jurypræsidenter i Cannes i nyere tid. Hans ivrige gestikuleren, smittende latter, markante synspunkter og store kærlighed til film har kunnet opleves under hele festivalen.
Ikke mindst i går eftermiddags, hvor en Cannes-jury for første gang nogensinde fik mulighed for at begrunde sine valg over for pressen, og hvor journalister og kritikere kunne udtrykke deres glæde og skuffelse.
Det meste af det animerede pressemøde gik naturligvis med at diskutere Michael Moores Fahrenheit 9/11, der vandt Guldpalmen. Moore fortalte lørdag aften, lige efter prisceremonien, at Tarantino havde forsikret ham om, at Fahrenheit 9/11 ikke fik prisen, fordi det var en politisk film, men fordi det var en god film.
»Da jeg stod på scenen med Michael Moore, vidste jeg, at alt det her politiklort ville blive nævnt,« sagde Tarantino til jurypressemødet.
»Jeg var nødt til at lade ham vide, at han vandt prisen, fordi vi i juryen mente, at Fahrenheit 9/11 var den bedste film, vi havde set. Og han svarede, at det betød mere for ham end noget andet.«
Tarantino kom tidligt på festivalen med en udmelding om, at politik ikke måtte spille en rolle – »og med politik mener jeg ikke kun politikere, men alt, hvad der ikke har at gøre med det, som kører gennem fremviseren 24 billeder i sekundet. Vi har med filmspoler at gøre, og det er det eneste, der betyder noget. Ikke hvordan de spoler er blevet til, hvorfor de blev lavet, eller hvem der har lavet dem.«
Kathleen Turner fortsatte: »I år har vi haft mange forskellige film i konkurrence, fiktion, animation, dokumentar, og vi følte, at det her var meget mere end en dokumentar. Den løftede sig til et andet niveau.«
»Jeg kunne godt tænke mig, at vi kaldte årets festival for Vive la difference, længe leve forskellen,« sagde den britiske skuespillerinde Tilda Swinton.
»Fahrenheit 9/11 gør noget ret ekceptionelt. Den højner filmmediet. Lad os være ærlige: Det, Michael Moore siger i filmen, kan ikke siges på tv eller i andre medier i USA for tiden. Hvor går han så hen for at sige, hvad han siger, på den måde han siger det? Han går til en biograf. Hvornår har vi sidst spekuleret over, at det store, mærkelige, venlige dyr, vi kalder filmmediet, kunne blive strukket så langt, at vi ville have en samtale som denne? Det var en stor ære for os, som filmskabere og filmelskere, at blive strukket så langt.«
Den finske filmkritiker Peter von Bagh mente, at mange antager, at »dokumentarfilm er mindre nuancerede end fiktionsfilm. I denne komplicerede verden bliver noget meget nuanceret artikuleret i Fahrenheit 9/11. Jeg tvivler på, at man med fiktion kan forklare verdens elendige tilstand så vidunderligt som Michael Moore, med al den humor og en shakespeare’sk grad af absurditet.«
Moores sans for at give de umælende mæle blev lovprist af den haitiansk-fødte forfatter Edwidge Danticat:
»Fahrenheit 9/11 giver mennesker, der ofte er uden stemme, mulighed for at tale selv, og de enten bevæger dig eller gør dig vred. Filmen ramte noget i os, og det, der ramte mig mest, var de følelsesmæssige dybder. Jeg grinede det ene øjeblik og hulkede det næste.«

*Se alle prisvinderne på www.festival-cannes.fr

*Flere artikler fra Cannes på tema.information.dk/cannes2004

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu