Læsetid: 4 min.

Ministrene og det blå fyrtårn

Lovgivningen skal tilpasses EU, og det skal gå stærkt. Rigtigt stærkt
22. maj 2004

Prag
Det gælder om at kigge sig godt for, når man kører bil i Tjekkiet. Ikke bare kører tjekkerne, som om de skal tage revanche for årtiers skodakørsel. Ministrene og deres chauffører gør deres for at presse ulykkesstatistikkerne op.
Det er godt en måned siden, at udenrigsminister Cyril Svoboda kørte galt under en tjenestetur og totalskadede sin Audi. Hvad der egentlig skete på motorvejsstrækningen mellem Prag og den næststørste by, Brno, er ikke helt klart. Men med en sovende udenrigsminister på bagsædet gav ministerchaufføren speederen så gevaldigt et tryk, at bilen kom i skred og blev slynget af vejbanen.
Heldigvis sad udenrigsminister Svoboda på bagsædet med sele på, men én ting er at havarere i vågen tilstand, hvor man kan forsøge af afbøde med arme og ben. En anden at blive slynget i grøftekanten i sovende tilstand. Chaufføren slap mirakuløst med knubs, mens den øverste del af Svobodas rygsøjle blev forskubbet, så han var delvist lammet i venstre arm og ben og måtte på operationsbordet.
Uheldet skete på det dårligst tænkelige tidspunkt for premierminister Spidla og hans socialdemokratisk ledede regering. Det var dengang i midten af april, hvor landets indtræden i Unionen stod for døren og en mængde nye love om moms-takster skulle vedtages i parlamentet. Uden Svobodas afgørende stemme var momsforhøjelserne i fare. Så med sædvanlig tjekkisk sans for dramatik, blev Svoboda fløjet med helikopter fra hospitalet ind til parlamentet, så han med den virksomme højre hånd kunne trykke på stemmeknappen og flyve tilbage igen til sit sygeleje.
I denne uge, efter en måned med syv timers daglig genoptræning, kunne udenrigsministeren omsider forlade hospitalet med halskrave og sin kone ved hånden.
»Jeg vælger ikke selv mine chauffør. Men denne gang overdrev han nok lidt med farten«, lød hans kommentar til ulykken. Og så ellers, at han glædede sig til en gåtur i skoven.
Men knap var Svoboda tilbage i cirkulation igen, omend på nedsat tid, før den var gal med to af hans ministerkollegaer. Først var det landbrugsminister Jaroslav Palas, der øjensynligt havde så travlt med at komme frem til et vin-seminar, at nålen på ministerbilens speedometer lå på den gale side af 200 kilometer i timen. Derefter dukkede et foto op i avisen Dnes taget af en af avisens kvikke læsere under en køretur. Fotoet viste med al tydelighed minister Pavel Nemec’ stålgrå BMW i færd med at overhale en lastbil på tværs af dobbelt optrukne streger. Næppe den slags avisomtale Spidla og socialdemokratiet havde drømt om her en måned inden valget til Europaparlamentet, hvor kommunistpartiet gør indhug i vælgerskaren.
At chaufførerne, og formodentlig også de ansvarlige ministre, efterfølgende har været til verbal spanking, hjælper ikke det store. Skaden er sket, og den offentlige mening har længe været, at der burdes skrides ind over for ministrenes uforsvarlige kørsel. Især retten til det tjekkerne kalder »det blå fyrtårn«.

Men det er ikke så ligetil. Ministrenes kørsel er nemlig nøje forbundet med et gammelt privilegium, der sidestiller ministerbiler med ambulancer og andre med forkørselsret i trafikken. Under kommunisterne var det ikke blot ministre, men også andre med prestigefyldte embeder, der havde ret til at smække et blåt blink på taget og tage turen uden om trafikpropper, røde lys og fuldt optrukne streger. Siden har flere gange været forslag oppe om at sidestille ministerbiler med de øvrige trafikanter. Men privilegier har det med at have en særlig klæbende effekt og ministrene har hidtil nægtet at give afkald på »de blå fyrtårn.«
Selv nu, hvor senatet er ved at behandle et forslag om at indskrænke parlaments- og senatsmedlemmernes livslange immunitet til kun at gælde i deres embedsperiode, er der ét punkt som ingen rigtig har lyst til at røre ved. Og det er... rigtigt gættet: Overtrædelser af færdselsloven. Den er der pudsigt nok bred enighed om at bevare.
Imens har de tjekkiske borgere taget sagen i eget rat. Ifølge de to ministre, der senest har været i aviserne med deres fartglæde, er det største problem nemlig, at færre og færre almindelige bilister giver plads, når de i bakspejlet ser en ministerbil med det blå fyrtårn tændt.
Om sidste uges avisskriverier ender med at få indflydelse på ministrenes trafik-privilegier, vil tiden vise. Imens kan man bladre lidt i historiebøgerne og minde sig selv om, at de tjekkiske politikeres livsfarlige kørsel desværre ikke er et nyt fænomen.
Manden, der med sine reformer og tanker om »socalisme med et menneskeligt ansigt« var den udløsende årsag til den russiske invasion af Tjekkoslovakiet i 1968, Alexander Dubcek, er også at finde i statistikken. Efter 26 år som skovarbejder, ekskluderet af kommunistpartiet og stemplet som ikke-person, stod han i 1989 igen på balkonen på Staromeske Namnesti og modtog folkets hyldest, i selskab med Vaclav Havel. Kun tre år senere, i september 1992, forulykkede han i sin bil og døde to måneder senere.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu