Læsetid: 4 min.

Moleræs og kajernes skæg

Kunstfondens arkitekter sø- og prissætter tilbud til danske havne
19. maj 2004

Bolværksdesign
Så er Havnebutikken åben! – med varekatalog og rullende showroom i Kunstfondens regi. De første 10 større danske havne får besøg denne sommer, for at høre nærmere om Arkitekturudvalgets tilbud til investorer og promenerende.
Hjørnet af Nyhavn og Havnegade i København er første tørdok, hvor 40 yngre arkitekter fordelt over otte temaer præsenterer overraskende bud på større og mindre principforslag til forbedring af den typiske danske, let afdankede havnekaj.
Så hvis ikke vandstanden får solstik og ændrer sig helt vildt, eller trafikken mellem landsdelene uventet genoptager færgeruter og pæreskuder som foretrukne transportform, må man tro at kommunalrødder og private havnefogeder kikker godt på plancherne og de levende billeder i turne-containerne, og læser tilbuddene i det stærkt maritime varekatalog. For danske havne er ikke længere, hvad de har været! Hverken realøkonomisk eller som herlighedsværdi.

Roll-on-off
Der er flere hundrede af dem, fra Gedser til Skagen eller mellem Hvide Sande og Dragør, hvis man regner Jullerup Færgeby og hver vakkelvorne åle- og bådebro med.
Og omkring 80 egentlige transport- og erhvervshavne, hvoraf kun de 10 største dækker 90 procent af den traditionelle omsætning. Lystsejlads er i dag mere indtægtsgivende end forpligtende søfart.
Selv store havne som København og Århus har driftsmæssigt forandret sig så radikalt de sidste 10-20 år, at arealudnyttelsen allerede er stærkt ændret eller under forandring – fra kajer med vareballer og pittoreske pakhuse, til container-flatscapes og roll-on-roll-off.
Og i den overgangsfase, som påvirker havnebyerne både byarkitektonisk og beskæftigelsesmæssigt, er det så Kunstfondens Arkitekturudvalg over to år har sat sig igennem med økonomisk støtte til først en bred idéfase, derefter en sorteret workshop, og nu en gennemarbejdet, prissat udgave af otte hovedideer eller ombygningsprincipper.

Hæfteplaster
På workshoppen sidste sommer var ordet frit og materialerne legio i et af værkstederne på Holmen.
En af arbejdsgrupperne byggede for øjnene af havnefolk og skeptiske kommunalpolitikere deres fiktive havneområde af fiskehermetik og papstrimler. Makrel i tomat og muslinger i runde dåser blev symboler på nye publikumsvenlige anlæg efter argumenterede ordensprincipper i overgangen mellem gammel havnedrift og nye funktioner.
Et andet hold brugte i power-pointen hæfteplastre og injektionssprøjter som signatur for hovedindsatser på genkendelige luftfotos af større og mindre fjordbyer.
Og argumentationerne var åbenbart så vandtætte, at samarbejdet i flere tilfælde er fortsat og nu på vej ind i realistiske faser. Og det er dem og en række andre fantasibefordrende udspil, der kan ses i Havnebutikken og Produktkataloget.

Produktkatalog
Udgangspunktet er ikke store konstruktionsarbejder eller prætentiøse omdannelser i kommuneplanen. Tankegangen er først og fremmest båret af forslag til små og fleksible tiltag i de eksisterende havnemiljøer.
Eksempelvis: Standardiserede kombinationselementer (Interlacing), til overgang mellem vand og land, som trapper og ramper og dæk, hver 250-500.000 kr.
Eller: Skrånende flydearealer (Floats) til gradvis udbygning i havnebassinet, så svømmere og rocktilskuere og lokale foreninger kan få rammer og husly. Vejledende katalogpris efter størrelse: tre-syv mio. kr.
Og: Plateauer (Havnens Perle) i havnekanten med overdækning som høj boble eller gitterspær til forsamlingshus og idrætsbane. Pris fem-10 mio. kr.
Dertil containerskibe og gamle fragtbåde (Post Industrial Fleets), som ellers skulle have været sendt til ophugning i Indien eller Afrika, ombygget til fortøjring ved kajen som økoflåde og biologisk central med klubhus og soldæk. Vejledende pris: fem-25 mio.kr.
Eller nybyggede børnehavepramme (Coast Boosters): otte-10 mio., med mindre udflugtspramme til 500.000 kr. pr.stk.

Havnenetværk
Enkelte hold går længere i land end til kajerne. Udvalgte havne analyseres i forhold til den bagvedliggende bys træk, og nye mønstre skitseres med omlægning af forurenede områder til rensende pileskov og nye erhverv, eller velovervejet opfyld af havarerede bassiner.
Havnekvaliteter vurderes som navngivne aktiver: Frisk fisk, Strand, Rum og Solnedgang. Og bindes sammen i et nyt netværk af danske havne, omtrent som Kroferie-sammenslutningen, til koordinering af hvornår der næste gang kommer en båd med teater til Deres havn.
Det kan altsammen læses og studeres i det glimrende og omfangsrige katalog for Havnebutikkens produkter og hen ad vejen også på www.havnebutikken.dk

Herlighedsværdier
Et mere umiddelbart indtryk står fra i dag parat i de to containere med glasgavle, der som showrooms skal turnere i udvalgte havne.
Her er store og små modeller fra projekterne i kataloget, og bearbejdede billeder i bevægelse fra flere af de valgte lokaliteter.
Moralen i det hele er, at der skal fares med lempe og ikke sejles på fuld kraft frem i store og små danske havne.
Ganske vist bliver områderne aldrig havne igen i den oprindelige forstand, men det er på den anden side vigtigt, at den almindelige bybebyggelse ikke uden videre får lov at invadere bassiner og bolværker eller tankeløst brede sig mellem tidligere industrihuse.
Hvis herlighedsværdien skal opretholdes er det ikke nok at lade private rækkehuse eller kontordomiciler indtage første parket. Og marinacafeer med docksiders og redningsveste er heller ikke det medborgerlige svar på byen ved vandet.
Noget af det mest vellykkede i selv Københavns Havns storstilede omdannelse har været svømmebassinet ved Islands Brygge eller sandstranden Luftkastellet. Og hverken opera, koncerner eller boligbyggerier.
Derfor er Kunstfondens arkitektudspil en god reminder, med eksempler på både langsigtede planstrategier og ad hoc initiativer. Og en glimrende personliste over fremtidige konsulenter med fingeren på pulsen.

*Havnebutikken. Hjørnet af Havnegade og Holbergsgade, daglig 12-20. Til den 24. maj. Derefter Kolding, Esbjerg, Århus, Ålborg, Skive, Odense, Nakskov og Holbæk.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu