Den fyr er en alvorlig kvinde!
*Den irske instruktør Neil Jordan fik stor succes med det intense kærlighedsdrama om IRA-manden, der forelsker sig i en transvestit, The Crying Game. Her afsløredes kvindens kønsidentitet først et godt stykke inde i filmen lidt af et kup. Nu vender Jordan tilbage til transvestit-temaet i Breakfast on Pluto, der bliver en fabel om den irske Patrick, som allerede som barn ved, at han er født i den forkerte krop. Han rejser fra sin irske fødeby til London på jagt efter sin biologiske mor, som han aldrig har kendt. Filmen bygger på en stærkt satirisk roman af Pat McCabe, men Jordan vil ikke lave en komedie: »Den fyr er en alvorlig kvinde!« som han siger. Cillian Murphy spiller rollen.
Mere Chaplin
*Der findes Chaplin-kendere, der anser de 12 film, som instruktøren lavede for selskabet Mutual i 1916-17, for et absolut højdepunkt i karrieren. Og ifølge sin selvbiografi gør Chaplin det også selv. På det tidspunkt blev han for alvor sin egen herre i skabende henseende og brød igennem som verdens mest populære entertainer med Mutuals two-reelers, der varer en lille halv time hver. I en sand raptus af komisk opfindsomhed sprøjtede han en af disse film ud hver måned.
British Film Instititute står for den vellykkede dvd-udgivelse af disse herlige film, og volume 1 omfatter Behind the Screen, The Rink, Easy Street, The Cure, The Immigrant og The Adventurer. Især gensynet med Easy Street er oplivende; denne farce om Chaplins gennembrud som politimand i et slumkvarter bliver til en komisk inspireret fabel om David og Goliath og om et socialt anarki, der kæntrer over i skinhellig småborgerliggørelse. Ikke underligt, at Jørgen Stegelmann inkluderede dette lille frække og skarpe mesterværk i sin bog Mine 100 film.
Billedkvaliteten er ikke så teknisk perfekt som i The Chaplin Collection, men mindre kan gøre det. Og så har dvden en kæmpe-fordel ved at have musik af den uforlignelige Carl Davis, der faktisk er klart bedre end Chaplin selv som akkompagnatør. Davis indlever sig med stor kærlighed i stumfilmsuniverset, uden at blive svulstig og selvgentagende som Chaplin.
Ekstramaterialet rummer sjove reportageglimt fra Chaplins London-rejse i 1921, samt en meget fint interview med Carl Davis om hans con amore-arbejde med musikken.
Charles Chaplin: The Mutual Films. BFI. Lånt af Cinematekets Boghandel.
Den nye danske Oscar-vinder
*I år har Danmark ikke nogen spillefilm med i de officielle serier i Cannes, men tro ikke, at dansk film af den grund savner international genklang.
Den mest prestigefyldte pris, der kan tildeles en afgangsfilm, en Student Academy Award, er i år gået til Laurits Munch-Petersen afgangsfilm fra Filmskolen 2003, Mellem Os. Og filmen er med sine nu 10 priser den mest prisvindende afgangsfilm i Filmskolens historie.
Mellem os er produceret af Emilie Brandt og fotograferet af Jan Pallesen. Umiddelbart efter premieren på Filmskolen skrev vi om filmen:
»Mellem os fortæller med dejlig frigjort klipning (ved Cathrine Ambus) om den unge Adam (en fremragende Kristian Ibler), der elsker sin kæreste over alt på jorden hvilket illlustreres sjovt og smukt gennem indklippede super-8mm-optagelser. Ved en middag for fire træder Adam i karakter ved at afsløre kærestens utroskab og tage en logisk, men hårdhændet hævn (...)Munch-Petersen viser fræk komedie-verve og maliciøs træfsikkerhed, når han i middagscenen spiller sin kvartet ud mod hinanden.«
Laurits Munch-Petersen planlægger at optage sin første spillefilm Ambulancen her til efteråret, og har allerede fået manuskript- og udviklingsstøtte fra Filminstittutet ved konsulent Nikolaj Scherfig. Desuden er han og Emilie Brandt igang med at udvikle forskellige projekter i selskabet Asta Film som Emilie har med sin partner, Per Holst.
39 lande konkurrerede om den eftertragtede pris, og fire var nominerede. I 2001 gik den tilsvarende Oscar også til Danmark, idet Martin Strange-Hansens Når lysterne tændes blev vinderen.