Læsetid: 3 min.

Overblik

14. maj 2004

Styrtflod af danske på vej
*Foråret har været en stille periode for dansk film med kun seks spillefilm-premierer. Til gengæld tages der revanche til efteråret, hvor ikke mindre end 15 nye danske film konkurrerer om publikummets gunst. Den uhensigtsmæssige sammenklumpning skyldes en produktionspause for ca. halvandet år siden, forårsaget af branchens og Filminstituttets uafsluttede forhandlinger med tv-stationerne. Blandt de mest markante premierer er Thomas Vinterbergs Dear Wendy, Susanne Biers Brødre og Lotte Svendsens come-back efter fem års spillefilmspause, Rejs jer.

I postulaternes kviksand
*Der findes film, som langt hen ad vejen udfolder sig i begravelsestempo som én lang eksposition med løfter om videre uddybning af personer og problematik. En sådan er House of Sand and Fog, som starter stille og indtrængende med en fin præsentation af sine to hovedpersoner: Jennifer Connellys eks-alkoholiker Kate, der har svært ved at hæve sig over sin skod-tilværelse i det San Francisco-hus, hun har arvet fra sin far – og Ben Kingsleys eksilerede iranske oberst Behrani, som i hemmelighed arbejder som bygnings-arbejder for at holde familien gående og ser chancen for at gøre et scoop, da Kates hus ryger på tvangsauktion.
Både Kate og Behrani kæmper for at beholde sand- og tåge-huset – hun som det sidste fortids-strå i en ellers tom tilværelse, han som et pant på en fremtid for den lille familie. Begge har på hver sin måde retten på sin side – et godt dramatisk udgangspunkt. Men trist nok fortæller den ukrainsk fødte instruktør Vadim Perelmen den enkle, næsten anekdotiske historie, som om det var et epos af gigantiske proportioner. Tonefaldet er nærmest andægtigt i sin selvsmagende langsommelighed, og man spejder forgæves efter det mindste tilløb til humor.
Til slut tager melodrama og fugle-symbolik over og gør Kingsleys figur helt uspiselig, især når han taler pidgin-engelsk med sin iranske kone. Ærgerligt, for både han og den behageligt dæmpede Jennifer Connelly fanger interessen i anslaget, som to rand-skæbner, der kæmper for at holde sig oven vande. Men i stedet synker de længere og længere ned i vilkårlighedens og postulaternes kviksand.Pim.
House of Sand and Fog. Instruktion og manuskript; Vadin Perelman. Amerikansk (Grand, Gentofte Kino)

Filmkvinder i front
*Danmark har i de fleste perioder af tonefilmens historie været et af de lande i verden, der beskæftigede flest kvindelige instruktører. Men det har vist aldrig stået så godt til med ligestillingen som nu. Som det fremgår af det nye nummer af Filminstituttets gratis-blad Film, vil ialt otte kvindelige instruktør i år udsende spillefilm, nemlig Annette K. Olesen (Forbrydelser), Paprika Steen (Lad de små børn), Linda Krogsøe Holmberg (Tæl til 100) , Susanne Bier (Brødre), Lotte Svendsen (Rejs jer), Jytte Rex (Silkevejen) og Charlotte Sachs Bostrup (Familien Gregersen).
Lægger man dertil, at instruktøren af den største tv-seriesucces i nyere tid, Krøniken, er en kvinde (Charlotte Sieling), og at et navn som Lone Scherfig har hele to film i støbeskeen, så er det lige ved, at man kan tale om en feminin dominans på filmfronten, i hvert fald i relation til kvalitet. Her i foråret har Forbrydelser og Lad de små børn f. eks. unægtelig vejet tungere end Villa Paranoia og Den gode strømer.
Men hvad er baggrunden for den feminine fremmarch? I Film forsøger Anette K. Olesen sig med følgende fornuftige forklaring:
»Det har måske noget at gøre med, at de sidste 8-10 års film har fundet et stort publikum. Disse film har fortalt historier i øjenhøjde om publikums hverdag, og sådanne historier fortælles normalt af kvinder, så enkelt er det måske. Det kan være, at kvinder stadig har et mere lidenskabeligt forhold til det hverdagslige end mænd – og så har folk jo villet se de historier. Måske vender billedet, hvis publikum bliver træt af realisme. Det kan man aldrig vide...«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu