Læsetid: 2 min.

Social arv brydes ikke af læreplaner

Det er både naiv og romantiseret snak, at læreplaner skal kunne knække den negative sociale arv, mener eksperter. Socialministeren forsvarer læreplanerne
24. maj 2004

Regeringens målsætning om at pædagogiske læreplaner for de nul-seks-årige skal knække den negative sociale arv, bliver afvist af en vifte af fagfolk.
Allerede om godt to måneder skal pædagoger landet over som noget helt nyt lave detaljerede pædagogiske læreplaner, der skal beskrive det pædagogiske indhold i børnenes dagligdag og fremme de små børns indlæring. Loven er vedtaget, og Socialministeriets ekspertgruppe har netop præciseret indholdet af de seks punkter, læreplanerne skal rumme. Pædagoger og eksperter roser eks-pertgruppen for at tage afsæt i den danske tradition med det pædagogiske arbejde – men læreplanerne kan alligevel langt fra leve op til den store ambition om at sikre børn fra trængte familier en bedre fremtid.
Stig Brostrøm, lektor på Danmarks Pædagogiske Universitet, er tilhænger af læreplaner, som han blandt andet har udarbejdet for Gladsaxe Kommune. Men:
»Det er meget store ord at sige, at læreplanerne skal kunne bryde den negative sociale arv. Det er en romantisk forestilling eller rent ideologisk snak, der forvrænger virkeligheden. Pædagogiske læreplaner flytter ikke af sig selv sociale skel,« siger Stig Brostrøm.
Pernille Hviid forsker i udviklingspsykologi på Københavns Universitet og har skrevet ekspertgruppens afsnit om ’Børns opvækst og udvikling.’ Også hun er bekymret for, om pædagogerne får tid til at omsætte de mange rigtige ord og tanker til handling.
»Læreplanerne kan øge bevidstheden om det pædagogiske indhold, men at sige, de bryder den negative sociale arv, er naivt,« siger Pernille Hviid.

Kjær forsvarer planerne
Socialministeriet har afsat 70 millioner båndlagte kroner til læreplanerne, der skal systematisere den pædagogiske indsats.
»Børnehaver kan godt hjælpe børnene yderst på bænken, men der skal langt flere ressourcer til,« siger Stig Brostrøm, der dog håber, at læreplanerne kan løfte bevidstheden om, hvad god pædagogik er.
Socialminister Henriette Kjær (K) påpeger, at forskning viser, at uddannelse er det vigtigste overhovedet for at bryde den negative sociale arv.
»Med pædagogiske læreplaner får vi rundt omkring i dagplejen og daginstitutionerne sat fokus på, at alle børn introduceres til fortællinger og eventyr, oplever naturen med alle sanser og arbejder med musiske udtryk. Også de børn, der ikke er vant til det og som har svært ved at koncentrere sig,« forklarer socialministeren.
Fagets praktikere mener, indsatsen burde koncentreres om opfølgende arbejde over for de belastede hjem.
»Hvis man virkelig vil bryde den negative sociale arv, så skal man skærpe indsatsen, når institutioner indberetter til kommunen, at de har børn med vanskeligheder,« siger Søren Lisberg, leder af institutionen Blæksprutten på Amager.
»Regeringen burde gå efter en helhedsorienteret indsats, men den koster jo penge,« fastslår Søren Lisberg.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her